Wtorek 9.15-9.45 ;
Czwartek 9.15-9.45 ; 13.00-13.30
Literaturoznawczyni, anglistka, autorka i redaktorka książek i artykułów poświęconych literaturze modernizmu i (post)postmodernizmu.
Nauczycielka akademicka od 1982; wykładała na UMCS w Lublinie, Rutgers University (USA); stypendystka British Council i Fundacji Kościuszkowskiej; od 2008 profesor nadzwyczajny (obecnie uczelniany) na Uniwersytecie Gdańskim.
Utopian Studies Society-Europe; Utopia Study Group; Academic Fiction Studies Group; gdańsko-lubelska szkoła badań literackich.
Nagrody rektorskie za książki: Wizje i re-wizje w poezji T.S. Eliota (1996); Gra w SS: Poetyka (nie)powieści Jerzego Kosińskiego (2006).
1) Redaktorka naukowa 20 tomów serii wydawniczej Mediated Fictions: Studies in Verbal and Visual Narratives w zagranicznym wydawnictwie Peter Lang (z Arturem Blaimem).
2) Promotorka w 7 ukończonych przewodach doktorskich.
3) Współorganizatorka międzynarodowych konferencji naukowych:
oraz wielu seminariów i konferencji krajowych.
Prowadzi badania naukowe w zakresie semiotyki przestrzeni, narratologii, literatury angielskiej, amerykańskiej i innych literatur anglojęzycznych, utopii / dystopii, powieści akademickiej oraz adaptacji.
Książki i monografie autorskie
1. Chaos and Cosmos in „The Waste Land” by T.S.Eliot, Wydawnictwo Gdańskie, 1994;
2. T.S.Eliot: „Murder in the Cathedral”, Wydawnictwo Gdańskie, 1995, [współautor];
3. Wizje i re-wizje w poezji Thomasa S. Eliota, Wydawnictwo UMCS, 1996;
4. Gra w SS. Poetyka (nie)powieści Jerzego Kosińskiego, Wydawnictwo UMCS, 2005.
Opracowanie tekstów źródłowych (monografie)
1. Mizora: przepowiednia. (Amerykańska utopia feministyczna XIX wieku) / Mary E. Bradley Lane, Wydawca: Uniwersytet Gdański (2020).
Książki redagowane
1. Texts of Literature, Texts Of Culture. Lublin: Wydawnictwo UMCS (2005). s. 262. ISBN 83-227-2338-5 [współredakcja].
2. Eseje o współczesnej poezji brytyjskiej i irlandzkiej. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego (2005). s. 160. ISBN: 83-7326-288-1 [współredakcja].
3. Structure and Uncertainty. Lublin: Wydawnictwo UMCS (2008). s.285. ISBN 83-227-2910-6 [współredakcja].
4. Here/There-Now/Then. Tradition, Memory, Innovation. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego (2011). s. 160. ISBN: 83-7326-288-1 [współredakcja].
5. Imperfect Worlds and Dystopian Narratives in Contemporary Cinema. Frankfurt am Main: Peter Lang GmbH, (2011). s. 190. ISBN: 978-3-631-61 489-1 [współredakcja].
6. Spectres of Utopia. Theory, Practice, Conventions. Frankfurt am Main: Peter Lang GmbH (2012). s. 296. ISBN-10: 3631632304 ISBN-13: 978-3631632307 [współredakcja].
7. Mediated Utopias: From Literature to Cinema. Frankfurt am Main: Peter Lang GmbH (2015) [współredakcja].
8. J. M. Coetzee. Dead Ends and Beyond. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego (2015) [współredakcja].
9. Academia in Fact and Fiction. Frankfurt am Main: Peter Lang GmbH (2016) [współredakcja]
10. Literaturoznawca literatem, czyli rzecz o akademii i kreatywnym pisaniu. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego (2018).
Seria wydawnicza
Rozdziały w książkach
1. „Implied Authors, Implied Readers, Implied Texts: A Modest Proposal”, Focus on Literature and Culture, G. Bystydzieńska, L.S. Kolek (red.), Lublin 1994, s. 145-155, [współautor];
2. „(Auto)biograficzne paradygmaty myślenia”, Od listu do powieści autobiograficznej, ed. A. Blaim, Z. Maciejewski, Annales UMCS, Lublin 1997.
3. „Critics against a Canon Writer: The Discourse of Decanonization”, PASE Papers in Literature Language and Culture, E. Gussmann, B. Szymanek (red.), the University Press of the Catholic University, Lublin 1998, s. 159-168.
4. „Słowo, czas, przestrzeń w Peninsula Desmonda Egana” , O. Kubińska, D. Malcolm, S. Modrzewski (red.), Eseje o współczesnej poezji brytyjskiej i irlandzkiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2000, s. 44-65.
5. „Cztery przestrzenie Czterech Kwartetów”, O. Kubińska, D. Malcolm (red.), Paradoksy humanistyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2001, s. 131-152.
6. „(Nie)znośne migrowanie w poezji Dereka Mahona”, D. Malcolm (red.), Eseje o współczesnej poezji brytyjskiej i irlandzkiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2002, s. 71- 92;
7. „In Defence of Brutes: A Semiotic Analysis of the Periphery in The Painted Bird”, W.Witalisz, P. Leeses (red.), PASE Papers in Culture and Literature, IFA Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2002, s. 401-408.
8. „The Conflict of Literary and Cinematic Conventions in Jerzy Kosinski’s Being There”, A. Zgorzelski (red.), Conventions and Texts, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2003, s. 206-241.
9. „The Generic Knot in Jerzy Kosinski’s Passion Play”, L.S. Kolek, A. Kędzierska, A. Kędra- Kardela (red.) Perspectives on Literature and Culture. PASE Papers. Wydawnictwo UMCS, Lublin 2004, s. 51-60.
10. „The Rubik Cube and the Socratic Dialogue in J.M. Coetzee’s Tanner Lectures”, L. Gruszewska Blaim, A. Blaim (red.), Texts of Literature, Texts Of Culture, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2005, s. 239-256.
11. “Drowning by Texts: J.M Coetzee’s Elizabeth Costello”. Artur Blaim i Joanna Kokot (red.). Texts in/of Texts. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2007. s. 135-156. ISBN 978-83-227-2674-7.
12. “‘Shall we follow?’ Polyphonic Uncertainties in J.M. Coetzee’s Disgrace”. Ludmiła Gruszewska Blaim, Artur Blaim (red.). Structure and Uncertainty. Lublin: Wydawnictwo UMCS. s. 265-285. ISBN 83-227-2910-6.
13. “Returning Down a Paper Echo”: Absence-in-Presence, Presence-in-Absence in Douglas Dunn’s Elegies.” Ludmiła Gruszewska Blaim, David Malcolm (red.). Here/There-Now/Then. Tradition, Memory, Innovation. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2011. s. 154-179. ISBN: 83-7326-288-1
14. “Against the Culture of Fear: Terror and Romance in V for Vendetta.” Artur Blaim, Ludmiła Gruszewska Blaim (red.). Imperfect Worlds and Dystopian Narratives in Contemporary Cinema. Frankfurt am Main: Peter Lang GmbH, 2011. s. 77-92. ISBN: 978-3-631-61 489-1
15. “East European Golgotha: Constructing Postmodern Dystopia in Piotr Szulkin’s Ga-ga: Glory to the Heroes.” Artur Blaim, Ludmiła Gruszewska Blaim (red.). Imperfect Worlds and Dystopian Narratives in Contemporary Cinema. Frankfurt am Main: Peter Lang GmbH, 2011. s. 77-92. ISBN: 978-3-631-61 489-1 [współautor]
16. “Canon Unbound: J.M. Coetzee’s diary of a bad year.” Jadwiga Węgrodzka (red.). Canon Unbound. Koszalin: Politechnika Koszalińska, 2011. S. 83-94. ISSN: 0239-7129
17. “Spectres of Eutopia: (Re-) appropriated Spaces in Filmic Dystopias.” Artur Blaim, Ludmiła Gruszewska Blaim (red.). Spectres of Utopia. Theory, Practice, Conventions. Frankfurt am Main: Peter Lang GmbH, 2012. s. 167-186. ISBN-10: 3631632304 ISBN-13: 978-3631632307
18. “The lives of texts and academics: With apologies to M.R. James and James Hynes.” Katarzyna Pisarska / Andrzej Sławomir Kowalczyk, (red.) The Lives of Texts: Exploring the Metaphor. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars, 2012. s. 7-17. ISBN (10): 1-4438-4160-9, ISBN (13): 978-1-4438-4160-3
19. “Dystopianizing the Dystopian: Piotr Szulkin’s Film Tetralogy.” Fatima Vieira (red.). Dystopia(n) Matters: On the Page, on Screen, on Stage. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars, 2013. ISBN-13: 978-1443847438. 202-216.
20. “On Critics and Editors; Or Tracing Eliotesque Spectres.” Poets of the Past. Poets of the Present, red. Monika Szuba, Tomasz Wiśniewski. Gdańsk/Sopot: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2013. 177-187.
21. “Ucieczka z Południowej Afryki: strategie narracyjne w powieściach J.M. Coetzeego.” Topos. Sopot, 1-2 (128-129) 2013. ISSN 1230-8943. 53-63.
22. “Rhetorical Beginnings of Dystopian Films.” Yesterday's Tomorrows: On Utopia and Dystopia, red. Pere Gallardo, Elizabeth Russell. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars, 2014. ISBN-13: 978-1443855884. 253-
23. “Exploring/Exploding the Small World. Postmodern Academic Fictions.” Academic Fiction Revisited, red. Dieter Fuchs & Wojciech Klepuszewski, Koszalin: Wydawnictwo Politechniki Koszalińskiej, 2014. 37-50.
24. “Faculty Gothic in the American College Novels of the 1990s.” Expanding the Gothic Canon. Studies in Literature Film and New Media, red. Anna Kędra Kardela & Andrzej Kowalczyk. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2014. ISBN 978-3-631-62639-9. 147-172.
25. “On Utopia, Adaptation, and Utopian Film Analysis.” Mediated Utopias: From Literature to Cinema, red. Artur Blaim & Ludmiła Gruszewska-Blaim. Frankfurt am Main: Peter Lang GmbH, 2015. 7-25
26. “Dystopian Topography of Noise: “Harrison Bergeron” by Kurt Vonnegut, Bruce Pittman, and Chandler Tuttle.” Mediated Utopias: From Literature to Cinema, red. Artur Blaim & Ludmiła Gruszewska-Blaim. Frankfurt am Main: Peter Lang GmbH, 2015.181-205
27. “Fan Fiction and Dystopian Classics: Utopianising Disruptions.” (Im)perfection Subverted, Reloaded and Networked: Utopian Discourse across Media, red. Klonowska, Barbara; Kolbuszewska, Zofia; Maziarczyk, Grzegorz. Frankfurt am Main: Peter Lang [2015 w druku].
28. “Possible men and women of science: Constru(ct)ing characters in academic fictions.” Characters in Literary Fictions, red. Jadwiga Węgrodzka. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2015.
29. “Dead End in the Beginning: The Rhetoric of Openings in the Novels by J.M. Coetzee”. J. M. Coetzee. Dead Ends and Beyond, red. Ludmiła Gruszewska-Blaim, Tomasz Wiśniewski. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2015.
30. “The College Mystery and the Mystery Academic Novel : A Preliminary Differentiation.” Academia in Fact and Fiction, red. Ludmiła Gruszewska-Blaim, Merritt Moseley. Frankfurt am Main : Peter Lang, 2016.
31. “The Missing Professor and the College Mystery of Post-exhaustion”. Pod pretekstem słów : księga jubileuszowa dla Profesora Wojciecha Kubińskiego, red. Paula Gorszczyńska i Wioleta Karwacka, Gdańsk : Części Proste, 2016.
32. Gruszewska-Blaim, Ludmiła, "Academic Fiction and the Professorial Shadowlands: The (Dis)empowerment of the Eastern European Scholar" in Dieter Fuchs and Wojciech Klepuszewski, eds, The Campus Novel: Regional or Global? Leiden, Boston: Brill-Rodopi 2019, 49-63.
33. The Liverpool Poets: Spacing The Mersey Sound, 3rd Edition, in A Companion to Contemporary British and Irish Poetry, 1960–2015, First Edition. Edited by Wolfgang Görtschacher and David Malcolm. Blackwell-Wiley 2021, 223-234.
34. "Academia, the Mattering Map and the Otherworldly", in Campus Fictions: Literary and Intermedial Constructions of the University World. Edited by J. Aerts, I. Arteel, J. Hauthal, Gent, Belgie: Academia Press 2021, pp.93-109.
Artykuły
Hasła
1. “Kosinski, Jerzy. ” The Encyclopedia of Twentieth-Century Fiction, red. Brian Shaffer. Wiley-Blackwell Publishing Ltd, 2011. ISBN-10: 1405192445; ISBN-13: 978-1405192446.
2. “Professor Kate Fansler” in: Eric Sandberg, ed. 100 Greatest Literary Detectives. Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield Publishers, 2018. 61-62.
Wstępy
Redakcja czasopism naukowych:
1. Beyond Philology: An International Journal of Linguistics, Literary Studies and English Language Teaching 14/4. Special Issue on Utopia and Solidarity. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego (2017).
2. Utopian Studies, Vol. 29, No. 2, Special Issue: Solidarity and Utopia (2018). Published by: Penn State University Press.
zob. BUG