po kierownik Zakładu Badań nad Sztukami Scenicznymi; koordynator sylabusów ZIA; opiekun ZIA II BA;
członek rad programowych ZIA i ZAiKSS
Konsultacje stacjonarne:
Niedziele / godz. 12:00-12:45 / 27.02; 13.03; 27.03; 10.04; 08.05; 22.05; 05.06
Wtorki / godz. 13:45-14:30 / 15.03; 29.03; 12.04; 26.04; 10.05; 24.05; 07.06
Poniedziałek 28.02 / godz. 08:00-08:45
Konsultacje online (MS Teams):
Czwartki / 11:00-11:45
Czwartek 21.04 / godz. 11:00-12:30
Poniedziałek 13.06 / godz. 11:00-11:45
https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_ZmM2YTJlNzctMzNiN...
Proszę o uprzednie potwierdzenie udziału w konsultacjach na adres agnieszka.zukowska@ug.edu.pl
dr, adiunkt, po kierownik Zakładu Badań nad Sztukami Scenicznymi, Instytut Anglistyki i Amerykanistyki UG
Phd, Assistant Professor, Acting Head of Department of Performing Arts, Institute of English and American Studies
Agnieszka Żukowska, adiunkt w Instytucie Anglistyki i Amerykanistyki Uniwersytetu Gdańskiego, gdzie w roku 2021/22 pełni funkcję kierownika Zakładu Badań nad Sztukami Scenicznymi. Doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, ukończyła także historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. Jej zainteresowania naukowe ogniskują się wokół teorii i praktyki nowożytnych widowisk, zwłaszcza związków teatru ze sztukami plastycznymi. Współredaktor (z M. Gibińską, M. Grzegorzewską i J. Fabiszakiem) tomu This Treasure of Theatre: Shakespeare and the Arts from the Early Modern Period to the Twenty-First Century (2020); z Jerzym Limonem: An Atomizing Theatre (2014) oraz Theatrical Blends: Art in the Theatre / Theatre in the Arts (2010; wersja polska: Amalgamaty sztuki. Intermedialne uwikłania teatru [2011]). Najnowsze publikacje dr. Żukowskiej dotyczą aspektów teoretycznych maski dworskiej epoki Stuartów, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki czasu, nowożytnej architektury efemerycznej, dramatu Szekspirowskiego, a także recepcji dzieł Szekspira w sztuce współczesnej.
Agnieszka Żukowska is Assistant Professor at the Institute of English and American Studies, University of Gdańsk, Poland. She holds a PhD in Literary Studies from the University of Gdańsk and MA in Art History from the University of Warsaw. She specializes in early modern festival and cultural theory, particularly in the intersections of theatre and the visual arts. She recently co-edited, with M. Gibińska, M. Grzegorzewska, and J. Fabiszak, This Treasure of Theatre: Shakespeare and the Arts from the Early Modern Period to the Twenty-First Century (2020); also, with Jerzy Limon: An Atomizing Theatre (2014) and Theatrical Blends: Art in the Theatre / Theatre in the Arts (2010; Polish version: Amalgamaty sztuki [2011]). Her recent publications deal with various theoretical aspects of the Stuart court masque, with a particular emphasis on its handling of time, early modern occasional architecture and pageantry, as well as the reception of Shakespeare in contemporary art.
Education:
2010: Ph.D., Literary Studies (with distinction), University of Gdańsk, Poland
2010: M.A., Art History, Warsaw University, Poland
2005: M.A., English Studies, University of Gdańsk, Poland
Employment:
2010– Assistant Professor, Institute of English and American Studies, University of Gdańsk
2021/22: Acting Head of Department of Performing Arts
Polskie Towarzystwo Szekspirowskie
Polish Shakespeare Association
teatr elżbietański; teatr dworski oraz kultura widowsk w nowożytnej Anglii; recepcja Szekspira w Sztuce współczesnej; teoria sztuki i teatru
Elizabethan theatre; court theatre and festival culture in early modern England; Shakespeare in contemporary art; theatre and art theory
Przekłady:
Art of the Southern Netherlands, Gdańsk, and the Polish-Lithuanian Commonwealth, edited by Jacek Tylicki and Jacek Żukowski. Gdańsk: Gdański Teatr Szekspirowski, 2017.
With Barbara de Thun, The Theatre of Two Times: The Gdańsk Shakespeare Theatre (1635–2014), edited by Agata Grzybkowska, Gdańsk: Gdański Teatr Szekspirowski, 2014.
Książki redagowane:
Gibińska Marta, Grzegorzewska Małgorzata, Fabiszak Jacek, Żukowska Agnieszka ( red. ): This treasure of theatre: Shakespeare and the arts from the early modern period to the twenty-first century: essays in honour of Professor Jerzy Limon, 2020, Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, Fundacja Terytoria Książki, ISBN 978-83-7453-742-1, [978-83-7908-200-1].
Tylicki Jacek, Żukowski Jacek, Żukowska Agnieszka ( red. ): Art of the Southern Netherlands, Gdańsk, and the Polish-Lithuanian Commonwealth, 2017, The Gdańsk Shakespeare Theatre, ISBN 978-83-943481-4-4.
Limon Jerzy, Żukowska Agnieszka ( red. ): An atomizing theatre, 2014, Wydawnictwo słowo/ obraz terytoria, ISBN 978-83-931104-3-8.
Limon Jerzy, Żukowska Agnieszka ( red. ): Amalgamaty sztuki : intermedialne uwikłania teatru, 2011, Fundacja Theatrum Gedanense : słowo/obraz terytoria, ISBN 978-83-931104-1-4, [978-83-7453-989-0].
Limon Jerzy, Żukowska Agnieszka ( red. ): Theatrical blends: art in the theatre - theatre in the art, 2010, słowo/obraz terytoria : Fundacja Theatrum Gedanense, ISBN 978-83-931104-0-7, [978-83-7453-987-6].
Rozdziały w monografiach:
Żukowska Agnieszka: "My most painted word": contemporary art installations using Shakespearean and Shakespeare-inspired quotations, w: This treasure of theatre: Shakespeare and the arts from the early modern period to the twenty-first century: essays in honour of Professor Jerzy Limon / Gibińska Marta [i in.] ( red. ), 2020, Fundacja Terytoria Książki, ISBN 978-83-7453-742-1, ss. 205-230.
Żukowska Agnieszka: "Animated porcelain of the court": Stuart masquers as magical automata, w: Performances at court in the age of Shakespeare / Chiari Sophie, Mucciolo John ( red. ), 2019, ISBN 978-1-108-48667-5, ss. 176-190.
Żukowska Agnieszka: "Kształtując niewykształcone" : figuracyjna wizja czasu w "Mordzie w katedrze" T. S. Eliota, w: Między słowem a rzeczy-wistością: poezja Eliota wobec cielesności i wcielenia / Ward Jean, Fengler Maria ( red. ), Between.Pomiędzy, nr 5, 2015, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, ISBN 978-83-7865-301-1, ss. 187-206.
Żukowska Agnieszka: "Artificial strife": sculpture, painting, and the Andronici, w: An atomizing theatre / Limon Jerzy, Żukowska Agnieszka ( red. ), 2014, Wydawnictwo słowo/ obraz terytoria, ISBN 978-83-931104-3-8, ss. 74-84.
Żukowska Agnieszka: Muzyczność maski dworskiej epoki Stuartów, w: Muzyczność w dramacie i teatrze / Rzewuska Elżbieta, Cymerman Jarosław ( red. ), 2013, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, ISBN 978-83-7784-327-7, ss. 146-164.
Limon Jerzy, Żukowska Agnieszka: Staging the royal blend: time structures in George Chapman's "Memorable Masque", w: The Palatine Wedding of 1613: Protestant alliance and court festival / Smart Sara, Wade Mara R. ( red. ), Wolfenbütteler Abhandlungen zur Renaissanceforschung, nr 29, 2013, Harrassowitz, ISBN 978-3-447-10014-4, ss. 319-338.
Żukowska Agnieszka: The ordered performance: animated emblems of the Stuart Court masque, w: The iconology of law and order (legal and cosmic) / Kérchy Anna, Szönyi György E. , Kiss Attila ( red. ), Papers in English et American studies, nr 21, 2012, JATEPress, ISBN 978-9-633150-76-4, ss. 129-138.
Żukowska Agnieszka: "Ależ panie, widzisz, że widzę". Funkcja mediacyjna obrazu scenicznego w teatrze dworskim epoki Stuartów, w: Amalgamaty sztuki : intermedialne uwikłania teatru / Limon Jerzy, Żukowska Agnieszka ( red. ), 2011, Fundacja Theatrum Gedanense : słowo/obraz terytoria, ISBN 978-83-931104-1-4, ss. 180-190.
Żukowska Agnieszka: "But now, sir, you see I see" : the mediating function of scenic painting on the Stuart court stage, w: Theatrical blends: art in the theatre - theatre in the art / Limon Jerzy, Żukowska Agnieszka ( red. ), 2010, słowo/obraz terytoria : Fundacja Theatrum Gedanense, ISBN 978-83-931104-0-7, ss. 175-183.
Żukowska Agnieszka: “Scenic Simultaneity in the Stuart Masque.” In Enjoying the Spectacle: Word, Image, Gesture: Essays in Honour of Professor Marta Wiszniowska, ed. Jerzy Sobieraj and Dariusz Pestka, 33–47. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2006.
Artykuły w czasopismach:
Żukowska Agnieszka: “Rich Ornaments and Delightful Engines: The Poetics of Failed Festivity and Figural Automation in William Shakespeare’s Titus Andronicus”, w: Anglica: An International Journal of English Studies, vol. 30, nr 1, 2021, s. 79-95.
Żukowska Agnieszka: Pod znakiem Słońca i Księżyca. Oprawa niemieckiego ingresu zaślubinowego Fryderyka V i Elżbiety Stuart (1613), w: Barok, vol. 24, nr 1-2 , 2017, ss. 107-136.
Żukowska Agnieszka: Gody Tamizy z Renem. Oprawa artystyczna londyńskich zaślubin Elżbiety Stuart i Fryderyka V (1613), w: Kronika Zamkowa / The Castle Chronicle, nr 3 (69), 2016, ss. 81-107
Żukowska Agnieszka: Patrząc przez "szkło perspektywiczne" Sławy. Literacki obraz perskich peregrynacji Anthony'ego i Roberta Schirleyów, w: Barok, vol. 22, nr 1, 2015, ss. 171-181.
Żukowska Agnieszka: Ogniste swawole w powietrzu. Spektakle fajerwerkowe na zaślubiny Elżbiety Stuart i Fryderyka V, palatyna reńskiego (1613), w: Barok, vol. 20, nr 1, 2013, ss. 137-156.
Żukowska Agnieszka: "Virtue's eternal spring": the management of time in Thomas Middleton's Masque of Heroes, w: Beyond Philology: An International Journal of Linguistics, Literary Studies and English Language Teaching, nr 9, 2012, ss. 137-150.
Żukowska Agnieszka: “‘But why do I describe what all must see?’: Verbal Explication in the Stuart Masque,” Studia Anglica Posnaniensia 42 (2006): 511–29.
From Text to Textile: Desdemona in Contemporary Art; Women and Power Symposium (Shakespeare's Globe, London 2021)
Stuart Masquers as Magical Automata; Shakespeare and European Theatrical Cultures: AnAtomizing Text and Stage (European Shakespeare Research Association [ESRA] Conference, Gdańsk 2017)
Delightful engines: The Moving Sculpture and the Automaton in Titus Andronicus; Shakespeare and European Theatrical Cultures: AnAtomizing Text and Stage (European Shakespeare Research Association [ESRA] Conference, Gdańsk 2017)
“Visards like stars”: Costume as Scenery in the Stuart Court Masque; Fashioning Opera and Musical Theatre: Stage Costumes in Europe from the Late Renaissance to 1900 (Fondazione Giorgio Cini, Venice 2012)
“Where such beauty shines is ever day”: The Stage Picture in the Stuart Masque as an Instrument of Mastering Time; Designing the Performance Spaces (The International Federation for Theatre Research Conference at the Prague Quadrennial 2011)
“But now, sir, you see I see”: The Mediating Function of the Scenic Painting on the Stuart Court Stage; Blending Media: Art in the Theatre/ Theatre in the Arts (Gdański Teatr Szekspirowski, University of Gdańsk, Adam Mickiewicz Institute, Gdańsk 2009)
The Law of Performance: Living Emblems in the Stuart Masque; The Iconography of Law and Order (Szeged University, Szeged 2008)
“The power of time shall never put that out”: Time and Timelessness in the Stuart Masque; Renaissance Dualisms and Distinctions (Queen’s University, Belfast 2008)
Relationship between the Performing Courtier and the Stage Picture in the Stuart Masque; ‘The court is on earth an ymage infernall’: Life at the European Courts 1300-1600 (London University – Royal Holloway, London 2007)
“A transformation of far more delight”: Anti-theatrical Ending in the Stuart Masque Renaissance Endings (Roehampton University, London 2006)
“Speaking Picture”: The Relationship between Image and Word in the Stuart Masque on the Example of Salmacida Spolia; A Meeting Point of Formal and Non-Formal Education (University of Latvia, Riga 2005)