przewodniczący Rady Programowej Kierunku Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna
wtorek 08.15 - 09.45 sala D 301
Zbigniew Treppa (ur. 1960), absolwent Wydziału Teologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, doktorat uzyskał w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, habilitację w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej, doktor habilitowany, profesor nadzwyczajny, członek zespołu eksperckiego w Narodowym Centrum Kultury. Autor wielu wystaw indywidualnych z dziedziny fotografii inscenizacyjnej oraz laureat konkursów z dziedziny fotografii projektowej.
Wystawy indywidualne:
1982 "Predebiut", Sopot, dom prywatny
1984 "Debiu"t, Gdańsk, Galeria ZPAF
1985 "Wędrówką życie jest człowieka", Gdańsk, kościół św. Mikołaja
Gdynia, kościół NSPJ
1987 "Nie czyńcie krzywdy zegarom", Gdańsk, Galeria KMPiK
Bydgoszcz, Galeria BWA
1990 "Spółka podróżna o-o oprawca-ofiara", Gdańsk, Galeria Żak
Łódź, Galeria Teatru ‘83
1992 "Sceny Pasyjne", Gdańsk, kościół św. Bartłomieja
1993 "Przepowiadanie", Warszawa, Mała Galeria ZPAF-CSW
"Sceny Pasyjne ’93", Gdańsk, kościół św. Bartłomieja
1996 "Opera Infinita – Opera Aperta", Gdańsk, Galeria Ratusza Staromiejskiego
1997 "Opera Infinita – Opera Aperta", Łódź, Galeria FF
2002 "Namiot Spotkani"a, Gdańsk, kościół św. Jana; Poznań, Galeria u Jezuitów
2003 "Światło, Światło, Światło", Gdańsk, Nowa Oficyna
2004 "Camera Lucida", Gdańsk, Łaźnia
2005 "Znaki Światła", Gdańsk-Oliwa, Oddział Muzeum Narodowego w Gdańsku
2006 "Znaki Światła", Suwałki, Galeria PaCamera
2007 "Znaki Światła", Kraków, Galeria u Pijarów
2008 "Znaki Światła", Łódź. Galeria FF
2012 "Corporale", Galeria CKiS „Wieża Ciśnień”, Konin
2013 "Corporale", „Galeria ASP” Gdańsk
2013 Phos+Grapho, Gdynia, Galeria Debiut
2015 The Gate, Istambuł, FASS Art Gallery
Udział w ważniejszych wystawach zbiorowych:
1988 "Czerń i Biel", Gdańsk, kościół MBCz
1991 "Zmiana warty", Łódź, Galeria FF
1991 "Młodzi Artyści Gdańska", Sztokholm, Instytut Kultury Polskiej
1992 "Sztuka miejscem odnalezienia się", Kraków, Pałac Sztuki TPSP
1993 "Niebo", Suwałki, Pacamera Club
1994 "Biblia w malarstwie Polskim", Gdańsk, Pałac Opatów
1995 "Tabula Rasa", Kilonia, Landeshaus
1997 "Fotografia 1997" (Fundacja Turleja), Kraków, Pałac Sztuki TPSP
1999 "Wobec Apokalipsy – Pocałunek Śmierci", Bielsko-Biała, Galeria BWA
Katowice, Muzeum Archidiecezjalne
1999 "Pascha Pana", Gdańsk, Franciszkańskie Centrum Kultury
2000 "Artysta wobec sacrum", Pelplin, Muzeum Diecezjalne
2001 "Medium jako medium", Sopot, Państwowa Galeria Sztuki
2003-2004 "Ku cywilizacji życia" - V Triennale Sztuki Sacrum,
Częstochowa, Miejska Galeria Sztuki
Sopot, Galeria PGS
Elbląg, Galeria EL
2005 Wystawa inaugurująca otwarcie Galerii Współczesnej Sztuki Sakralnej, Kielce
2005 "Metha", Gdańsk, Galeria Żak
2006 "Gdańsk w Poznaniu, Poznań w Gdańsku", Stary Browar
2009. "Dom – droga istnienia" - VII Triennale Sztuki Sacrum, Częstochowa, Miejska Galeria Sztuki
2012 "Spichlerz Sztuki", Galeria „Spichlerz Sztuki”, Wejherowo
"Grafika + Grafika", Polska Filharmonia Bałtycka, Gdan´sk
2013 "Budowla i człowiek", Galeria „Spichlerz Sztuki”, Wejherowo
Członek zespołu eksperckiego Narodowego Centrum Kultury
Członek Instytutu Kaszubskiego
Nagroda Rektora Uniwersytetu Gdańskiego za książkę: „Całun turyński – fotografia Niewidzialnego?”
Pierwsza nagroda w Międzynarodowym Konkursie "Vidical" - w dziedzinie fotografii
Wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie "Vidical" - w dziedzinie fotografii
Wydane książki:
„Całun turyński – fotografia Niewidzialnego?”, 2004, II wyd. 2010
„Meksykańska symfonia – ikona z Guadalupe”, 2006
"Fotografia z Manoppello. Twarz Zmartwychwstającego Mesjasza", 2009
„Myślenie obrazem w fotografii”, 2012
"Ikona z Manoppello prototypem wizerunków Chrystusa", 2013, dodruk 2015
"The Manoppello Icon the prototype of images of Christ", 2014
"Tajemnica widzialności Boga. Szkice z teologii obrazu", 2015
Dysertacje i rozdziały w książkach:
„Epifania w obszarze znaków” – artykuł w książce: „Sacrum w sztuce współczesnej”, Miejska Galeria Sztuki w Częstochowie; „O fotografii. To co trwa”, w: „Anamnesis”, BWA Wrocław 2006; „Czy fotografia może być narzędziem kłamstwa? Mity i fakty medialne”, w: „Media, Biznes, Kultura”, Gdańsk 2009; „Pamiętam”, w: Marianna Rant-Tanajewska (red.), „Stanisław J. Woś. Wywiedziony z ciemności i ze światła. In memoriam”, Białystok 2012, „Manoppello i Lanciano. Oblicze i serce Boga”, Radom 2012, „Wybrane zagadnienia semiotyki obrazu: od prehistorii do historii fotografii”, w: A. Kalinowska-Żeleźnik, A. Lusińska, J. Maćkiewicz (red.), „Maski dziennikarstwa”, Pelplin 2012; „Wierzyć i widzieć”, redaktorzy monografii: K. Flader, D. Jaszewska, W. Kawecki, B. Klocek di Basio, E. Mazur, N. Mojżyn, J. S. Wojciechowski, M. Wrześniak, D. Żukowska-Gardzińska, 2013, tytuł rozdziału: „Odzwierciedlenie acheiropoietos w prototypowym wizerunku Jezusa Miłosiernego”, ½ arkusza wydawniczego (20 082 znaki ze spacjami)"Advertisement girl. Playing with metaphor", w: „Media, Biznes, kultura. Badania nad językiem i funkcją mediów”, red. M. Łosiewicz i A. Ryłko-Kurpiewska, Gdańsk 2015
Udział w konferencjach i sympozjach
„Sztuka i Pamięć”, Dolnośląski Festiwal Artystyczny, Wrocław 2006
„Niebo, Drzewo, Kamień", Wigry 2008; „Media, Biznes, Kultura”, Gdańsk 2009
„International Workshop on the Scientific Approach to the Acheiropoietos Images”, Frascati Włochy) 2010
„Interdisciplinary International Conference on the Acheiropoietos Images”, Toruń 2011
„Teologia wizualna w ciele”, Warszawa 2012
Debata Zespołu ds. Kulturowych Kompetencji Kościoła, tytuł referatu: Kulturowe i teologiczne kryteria oceny wartości obrazu na przykładzie obrazu Jezusa Miłosiernego, Kraków, Narodowe Centrum Kultury 2014
Debata Zespołu ds. Kulturowych Kompetencji Kościoła, tytuł referatu: Jak jest postrzegana rola i miejsce Kościoła w ochronie materialnego i duchowego dziedzictwa kulturowego Polaków?, Warszawa, Narodowe Centrum Kultury, 2015
Ważniejsze publikacje w czasopismach:
„Dyskretna natura znaków”, w: „Dyskurs” 1(2003/2004); „Nowe oblicze Całunu. Fotografia wiary”, w: „Tygodnik Powszechny” 18/02.05.2004; „Rola światła jako znaku w fotoobrazach”, w: „Dyskurs” 7(2007); „Sacrum i profanum w fotografii”, w: Camera obscura, 3-4(2009); "Tyrania obrazu czy teologia cierpienia", w: „Więź”, lato (2015), s. 191-199; "Kontrowersje wokół różnic obrazu zachodzących pomiędzy funkcją epifaniczno-uobecniającą a dydaktyczno-ilustracyjną. Czy obraz może stać się źródłem pogłębienia dialogu ekumenicznego pomiędzy Kościołem Wschodnim i Zachodnim?", t. 2, "Acta Humaniora", 2016 – w druku
Ostatnie źródła cytowań publikacji:
R. Rogozińska, „Ikona w sztuce XX wieku”, Kraków 2009
A. Draguła, „Eucharystia zmediatyzowana”, Zielona Góra 2009
C. Cucinelli, „Il Volto di Gesù Risorto”, w: „Il Volto Santo di Manoppello”, 1/2009
S. Gaeta, „L’enigma del Volto di Gesù”, Milano 2010
H. Pfeifer, „Le più famose immagini acheiropite del mondo”, w: „Il Volto Santo di Manoppello”, 1/2010
W. Kawecki, „Zobaczyć wiarę”, Kraków 2013
G. Górny, J. Rosikoń, "Sekrety Guadalupe", Warszawa 2015
Uzyskane fundusze na badania naukowe:
Analiza strukturalna obrazu z Chusty z Manoppello
Prowadzenie badań: Manoppello (Włochy) – 2008, 2009, 2010
Badania naukowe:
Semiotyka obrazu fotograficznego
Fotograficzne aspekty tzw. acheropitów (obrazów nie-ludzką-ręką-wykonanych)
Problem kreacji i reprodukcji w fotografii, Prace badawcze acheropitów: Ciudad de Mexico (Meksyk) – 2004, Manoppello (Włochy) – 2007
Realizacja programu badawczego obejmującego zjawisko wariantowości obrazu widniejącego na Chuście z Manoppello, dotyczące różnych aspektów obrazu, które uwidaczniają się w zależności od punktu obserwacji Chusty oraz badania strukturalne obrazu, uwzględniające jego specyfikę jako obrazu acheiropoietos
Teoretyczne podstawy do przeprowadzenia zmian w koncepcji wizualności Kościoła tradycji łacińskiej.
Człowiek miejscem obrazów
Wykorzystanie w przepowiadaniu ewangelicznym potencjału perswazyjnego obrazów acheiropoietos
Semiotyka obrazu fotograficznego
Zjawisko wariantowości obrazu widniejącego na Chuście z Manoppello oraz badania strukturalne obrazu, uwzględniające jego specyfikę jako obrazu acheiropoietos
Prototyp wizerunków Jezusa Miłosiernego w perspektywie semiotyki obrazu
Wykorzystanie w przepowiadaniu ewangelicznym potencjału perswazyjnego obrazów acheiropoietos
Teoretyczne podstawy do przeprowadzenia zmian w koncepcji wizualności Kościoła tradycji łacińskiej
Wydane książki:
„Całun turyński – fotografia Niewidzialnego?”, 2004, II wyd. 2010
„Meksykańska symfonia – ikona z Guadalupe”, 2006
"Fotografia z Manoppello. Twarz Zmartwychwstającego Mesjasza", 2009
„Myślenie obrazem w fotografii”, 2012
"Ikona z Manoppello prototypem wizerunków Chrystusa", 2013, dodruk 2015
"The Manoppello Icon the prototype of images of Christ", 2014
"Tajemnica widzialności Boga. Szkice z teologii obrazu", 2015
Dysertacje i rozdziały w książkach:
„Epifania w obszarze znaków” – artykuł w książce: „Sacrum w sztuce współczesnej”, Miejska Galeria Sztuki w Częstochowie; „O fotografii. To co trwa”, w: „Anamnesis”, BWA Wrocław 2006; „Czy fotografia może być narzędziem kłamstwa? Mity i fakty medialne”, w: „Media, Biznes, Kultura”, Gdańsk 2009; „Pamiętam”, w: Marianna Rant-Tanajewska (red.), „Stanisław J. Woś. Wywiedziony z ciemności i ze światła. In memoriam”, Białystok 2012, „Manoppello i Lanciano. Oblicze i serce Boga”, Radom 2012, „Wybrane zagadnienia semiotyki obrazu: od prehistorii do historii fotografii”, w: A. Kalinowska-Żeleźnik, A. Lusińska, J. Maćkiewicz (red.), „Maski dziennikarstwa”, Pelplin 2012; „Wierzyć i widzieć”, redaktorzy monografii: K. Flader, D. Jaszewska, W. Kawecki, B. Klocek di Basio, E. Mazur, N. Mojżyn, J. S. Wojciechowski, M. Wrześniak, D. Żukowska-Gardzińska, 2013, tytuł rozdziału: „Odzwierciedlenie acheiropoietos w prototypowym wizerunku Jezusa Miłosiernego”, ½ arkusza wydawniczego (20 082 znaki ze spacjami)"Advertisement girl. Playing with metaphor", w: „Media, Biznes, kultura. Badania nad językiem i funkcją mediów”, red. M. Łosiewicz i A. Ryłko-Kurpiewska, Gdańsk 2015
Dyskretna natura znaków”, w: „Dyskurs” 1(2003/2004)
„Nowe oblicze Całunu. Fotografia wiary”, w: „Tygodnik Powszechny” 18/02.05.2004
„Rola światła jako znaku w fotoobrazach”, w: „Dyskurs” 7(2007)
„Sacrum i profanum w fotografii”, w: Camera obscura, 3-4(2009)
"Tyrania obrazu czy teologia cierpienia", w: „Więź”, lato (2015), s. 191-199
"Kontrowersje wokół różnic obrazu zachodzących pomiędzy funkcją epifaniczno-uobecniającą a dydaktyczno-ilustracyjną. Czy obraz może stać się źródłem pogłębienia dialogu ekumenicznego pomiędzy Kościołem Wschodnim i Zachodnim?", t. 2, "Acta Humaniora", 2016 – w druku
Warszawa, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2012, seminarium: Teologia wizualna w ciele, Odzwierciedlenie acheiropoietos w prototypowym wizerunku Jezusa Miłosiernego
Gdańsk, Uniwersytet Gdański, IFSiD, 2013, „Media, Biznes, Kultura”, Dziewczyna z reklamy. Igraszki z metaforą
Bydgoszcz, Wyższe Seminarium Duchowne, 2013, Semantyczne aspekty obrazów acheiropoietos (Całun z Turynu, Chusta z Manoppello, Tilma z Guadalupe)
Kraków, Narodowe Centrum Kultury, 2014, Debata Zespołu ds. Kulturowych Kompetencji Kościoła, tytuł referatu: Kulturowe i teologiczne kryteria oceny wartości obrazu na przykładzie obrazu Jezusa Miłosiernego
Warszawa, Klasztor o.o. Dominikanów, 2014, referat z prezentacją multimedialną: Objawienia Matki Bożej z Guadalupe. Fenomen wizerunku nie-ręką-ludzką-wykonanego
Gdańsk, Pomorskie Towarzystwo Filozoficzno-Teologiczne, Biblioteka Gdańska PAN, 27 marca 2015, tytuł referatu: Człowiek obrazem Boga
Warszawa, Debata Zespołu ds. Kulturowych Kompetencji Kościoła, Warszawa, Narodowe Centrum Kultury, 2015, tytuł referatu: Jak jest postrzegana rola i miejsce Kościoła w ochronie materialnego i duchowego dziedzictwa kulturowego Polaków?
Istambuł, Sabanci Üniversitesi, 2015, Decoding an image using techniques of visual semiotics exemplified by selected advertising and documentary photographs
Rozum, wiara, światło, w: „Hybris”, recenzja książki Pauliny Tendery, Od filozofii światła do sztuki światła, The Polish Journal of the Arts and Culture, „Monografie”, Kraków 2014 – w druku
„Sztuka i Pamięć”, Dolnośląski Festiwal Artystyczny, Wrocław 2006
„Niebo, Drzewo, Kamień", Wigry 2008; „Media, Biznes, Kultura”, Gdańsk 2009
„International Workshop on the Scientific Approach to the Acheiropoietos Images”, Frascati Włochy) 2010
„Interdisciplinary International Conference on the Acheiropoietos Images”, Toruń 2011
„Teologia wizualna w ciele”, Warszawa 2012
„Media, Biznes, Kultura”, Uniwersytet Gdański, IFSiD, październik 2013
Debata Zespołu ds. Kulturowych Kompetencji Kościoła, tytuł referatu: Kulturowe i teologiczne kryteria oceny wartości obrazu na przykładzie obrazu Jezusa Miłosiernego, Kraków, Narodowe Centrum Kultury 2014
Debata Zespołu ds. Kulturowych Kompetencji Kościoła, tytuł referatu: Jak jest postrzegana rola i miejsce Kościoła w ochronie materialnego i duchowego dziedzictwa kulturowego Polaków?, Warszawa, Narodowe Centrum Kultury, 2015