Wiceprzewodnicząca Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego
Środa 11:30-12:15
Czwartek: 15:00- 15:45 (online MS Teams)
aktualnie Wiceprzewodnicząca Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego
od 2013 sekretarz generalny Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego
2010 - 2013 członek Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego
od 2008 Uniwersytet Gdański, Instytut Filologii Germańskiej – adiunkt, PNJ, metodyka
2006 - 2008 Uniwersytet Gdański, KKNJO/ZNKJ- adiunkt, metodyka i dydaktyka
2006 Uniwersytet Gdański, Wydział Filologiczno-Historyczny, doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa
2000 - 2001 stypendium Fundacji F. Eberta - Bonn, Niemcy
1998 - 2006 Uniwersytet Gdański, KKNJO- asystent, dydaktyka wczesnoszkolna, metodyka i dydaktyka nauczania języka niemieckiego
1990 - 1995 nauczyciel języka polskiego i języka niemieckiego, SP, LO
Polskie Towarzystwo Neofilologiczne (sekretarz generalny)
Stowarzyszenie Germanistów Polskich
Fachverband Deutsch als Fremdsprache
Danziger Naturforschende Gesellschaft
2005 Nagroda Rektora, zespołowa stopnia pierwszego za projekt Równoległe nauczanie dwóch języków obcych dzieci w młodszych klasach szkoły podstawowej
-
Tłumaczenie: Horst Ehmke, Dom w Gdańsku, [W:]“Tytuł”, 1998, 3, S.146-157.
Seria podręczników do nauki języka niemieckiego w klasach I-III Szkoły Podstawowej: KängooKängoo Deutsch“ Podręcznik, Warszawa (REA), 2000 ff (1- 6), (wspólnie z H. Stasiak i A. Fuks).
1. Literatur im Fremdsprachenunterricht. Didaktisierungsvorschlag zu “Christ aus Kattowitz” von Margarete G. Zigan. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1997.
2. Literatur und literarisches Leben in Danzig (1919-1939) (wspólnie z Markiem Andrzejewskim), w: 1000 Jahre Danzig in der deutschen Literatur. Studien und Beiträge. Herausgegeben von Marek Jaroszewski, Gdańsk 1998.169-183.
3. Deutsch an Grundschulen in Polen, w: Deutsch-polnische Begegnung zu Wissenschaft und Kultur. Schriftenreihe der Danziger Naturforschenden Gesellschaft, Rheinbreitbach, 2001, 159-169.
4. Eigene Lernwege der Kinder beim Wortschatzerwerb im grundschulischen Fremdsprachenunterricht – Untersuchung zu Lernstrategien, w: „Sprachen lehren- Sprachen lernen. Festschrift für Prof. Halina Stasiak“, Gdańsk, 2004, 176-189.
5. Eigene Lernwege der Kinder beim Wortschatzerwerb im grundschulischen Fremdsprachenunterricht – Untersuchung zu Lernstrategien, w: „Sprachen lehren- Sprachen lernen. Festschrift für Prof. Halina Stasiak“, Gdańsk, 2004, 176-189.
6. Aneignung von fremdsprachlicher deutscher Lexik im frühen Schulalter. Methodologische Probleme bei der empirischen Forschung im grundschulischen Kontext, w: Christoph Chlosta, Gabriela Leder, Barbara Krischer (Hrsg.), 2008, Auf neuen Wegen. Deutsch als Fremdsprache in Forschung und Praxis. Tagungsband der 35. Jahrestagung des Fachverbandes Deutsch als Fremdsprache 2007 in Berlin. Göttingen: Universitätsverlag, 39-46. ISBN 978-3-940344-38-0.
7. Motywacja dzieci do nauki języków obcych, w: Nowe spojrzenie na motywację w dydaktyce języków obcych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Filologicznej we Wrocławiu, Wrocław, 2008, 213-222. ISBN 978- 83-60097-01-4.
8. Lekcja języka obcego w wyższych klasach szkoły podstawowej. w: Komorowska H., (red.), 2009: Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych. Warszawa: CODN, 131-141. ISBN 978-83-60814-39-0, 131-141.
9. Kompetencja diagnostyczna w kształceniu nauczycieli języków obcych dla I etapu edukacyjnego, w: Pawlak, M; Derenowski, M. Wolski, B. (red.), 2009. Problemy współczesnej dydaktyki języków obcych. Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 299-309. ISBN 978-83-923869-6-4.
10. Język kaszubski i języki obce- świadomość językowa i (wielo)kulturowa uczniów pomorskich szkół podstawowych, w: Mackiewicz, Maciej, 2010, (red.). Edukacja w wielokulturowej Europie. Kompetencja interkulturowa w teorii i praktyce dydaktycznej. Poznań: Wyższa Szkoła Bankowa, 183-193. ISBN 978-83-7205-285-8.
11. Ocenianie sprawności mówienia we wczesnoszkolnej dydaktyce języków obcych, w: Mówienie w języku obcym – sukcesy i porażki uczenia się i nauczania. 2011: Pawlak, M., Waniek- Klimczak, E. (red), Poznań- Kalisz- Konin: UAM, 287-298. ISBN 978-83-62135-96-7.
12. Autonomia a zadania mediacyjne, w: Autonomia w nauce języka obcego- uczeń a nauczyciel. 2011: Pawlak, M., Poznań- Kalisz. Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 247- 259. ISBN 978-83-62135-99-8.
13. Inteligencja emocjonalna a nauczanie i uczenie się języków obcych, w: Knieja, J., Piotrowski, S. (red.). 2011. Nauczanie języka obcego a specyficzne potrzeby uczących się. O kompetencjach, motywowaniu i strategiach. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 63-75. ISBN 978-83-7306-5451, 978-83-7702-244-3.
14. Fonetyka w podręcznikach do nauki języka niemieckiego w gimnazjum (poziom dla początkujących III-), w: Pawlak, M. (red.). Mówienie w języku obcym- skuteczne uczenie się i ocenianie. 2013. Poznań- Kalisz- Konin: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Poznaniu and PWSZ w Koninie. 43- 65. ISBN: 978-83-62135-20-2.
15. Podręcznik a sukces w nauczaniu i uczeniu się języków obcych – podejścia i interpretacje. W: Sujecka-Zając J. i in. 2014. Inspiracja- Motywacja- Sukces. Rola materiałów dydaktycznych i form pracy na lekcji języka obcego. Uniwersytet Warszawski: Warszawa. 35-45. ISBN 83-88012-56-8.
1. Tomasz Mann w Gdańsku, w: “Tytuł”, 1992, (3), 185-187.
2. Materiały do nauki języka niemieckiego w młodszych klasach szkoły podstawowej, w: “Języki Obce w Szkole”, 2000, (6), 66-69.
3. Es weihnachtet sehr... - adwent i Boże Narodzenie na lekcjach języka niemieckiego w młodszych klasach szkoły podstawowej, w: “Języki Obce w Szkole”, 2000, (6),114-120.
4. Świąteczna korespondencja, w: “Języki Obce w Szkole”, 2000, (6), 171-172.
5. Gemeinsame deutsch-polnische Tätigkeiten zur Erhaltung und Publikation historischer, kultureller und wissenschaftlicher Tradition der Stadt Danzig, w: “Westpreußen Jahrbuch“, 2002, Bd. 52, 118-126.
6. Lernstrategien bei der Aneignung von deutscher Lexik im frühen Schulalter, w: Frühes Deutsch, Fachzeitschrift für Deutsch als Fremdsprache und Zweitsprache im Primarbereich, 2/ 2004, München, 8-11.
7. Słownictwo we wczesnoszkolnym nauczaniu języków obcych 2005, w: Poliglota, 2005, (1), 55-62. ISNN 1733-7127.
8. Nauka dwóch języków obcych od pierwszej klasy szkoły podstawowej, w: Poliglota, 2006, 1 (3), 6-77. ISNN 1733-7127.
9. Deutschland vor, noch ein Tor! In: Frühes Deutsch. Fachzeitschrift für Deutsch als Fremdsprache und Zweitsprache im Primarbereich. Heft 10, 16 Jahrgang, April/ 2007, ISSN 0942-0533.
10. Lehrerausbildung für den Fremdsprachen Frühbeginn am Beispiel des KKNJO UG. W: HD, Zeitschrift des Polnischen Deutschlehrerverbands (24), Frühling 2007, ISNN 1641-4918.
11. Leksyka we wczesnoszkolnym nauczaniu języków obcych, w: Poliglota, 2007 (6), 16-26, ISNN 1733-7127.
12. Kształcenie nauczycieli języków obcych na potrzeby edukacji wczesnoszkolnej, w: Języki Obce w Szkole, (3) 2008, 79-83. ISSN 0446-7965.
13. Kompetencje nauczyciela języków obcych w edukacji wczesnoszkolnej, w: Języki Obce w Szkole 2008, 4, 42-47. ISSN 0446-7965.
14. Wortschatzarbeit und Fremdsprachenunterricht, w: Studia Germanica Gedanensia. Gdańsk, Wydawnictwo UG, 2008, 107-118. ISSN 1230-6045.
15. Autonomia a wczesnoszkolne nauczanie i uczenie się języków obcych, w: Języki Obce w Szkole 2008, 6, 60-66. ISSN 0446-7965.
16. Eigene Stadt in mehreren Sprachen entdecken. Bericht über eine dreisprachige Stadtrallye in Gdańsk im Rahmen des Projekts “Früher zweisprachiger Fremdsprachenunterricht“, w: Frühes Deutsch 2008 (14), 43-46. ISSN 0942-0533.
17. Anforderungen an Fremdsprachenlehrer für den frühbeginnenden Deutschunterricht. Hallo Deutschlehrer. Zeitschrift des Polnischen Deutschlehrerverbandes, 2009. Warszawa: Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Języka Niemieckiego, 10- 14. ISNN 1641-4918.
18. Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych – polskie prace empiryczne w świetle aktualnych dyskusji o badaniach przyswajania języka obcego przez dzieci. W: Neofilolog 35, 2010, Karpińska – Szaj K. (red.). Badania glottodydaktyczne w praktyce, 131-141. ISNN 1429-2173.
19. Werktags bei der Mutter, sonntags beim Vater....mit einem Bilderbuch Tabuthemen und Emotionen zum Gegenstand des Fremdsprachenunterrichts machen, w: Frühes Deutsch. Fachzeitschrift für Deutsch als Fremdsprache und Zweitsprache im Primarbereich. Heft 22, 20 Jahrgang, April/ 2011, ISSN 1866-3451.
20. Von Bayreuth des Nordens bis zum Drachenfels- Eine musikalische Reise mit Helden der Nibelungensagen, w: Frühes Deutsch. Fachzeitschrift für Deutsch als Fremdsprache und Zweitsprache im Primarbereich. Heft 22, 20 Jahrgang, August 2013, ISSN 1866-3451.
21. Świadomość podręcznikowa nauczyciela. Teoretyczne ramy opisu. W: Neofilolog 2013, nr 40 (2), s. 303 – 317.
22. Literarische Texte in aktuellen polnischen Lehrwerken für den Deutschunterricht. Germanistische Werkstatt 6, Uniwersytet Opolski: Opole 2014, 169-177. ISSN 1509- 21781
39. Efektywna lekcja języka kaszubskiego – o uwarunkowaniach skutecznej nauki (2014).
38. Język kaszubski w przedszkolu – wyzwania i szanse (2014).
37. Poradnik metodyczny w kształceniu i doskonaleniu zawodowym nauczycieli języków obcych (2014).
36. Współpraca dydaktyki akademickiej oraz praktyki szkolnej – działalność PTN Koła Gdańsk (2014).
35. Specyfika nauczania języków obcych dzieci (2014).
34. Podręczniki do nauki języków obcych – rozwijanie samodzielności ucznia w klasie i poza nią; przegląd badań (2014).
33. Metody aktywizujące w nauczaniu języka kaszubskiego (2013).
32. Poradnik metodyczny jako narzędzie rozwijania refleksji nauczyciela języków obcych (2013).
31. Podręcznik i sukces - przegląd badań (2013).
30. Wenn Lehrwerke und literarische Texte zusammentreffen (2013).
29. Textbook awareness jako element profesjonalnych kompetencji nauczycieli języków obcych (2012).
28. Kompetencja diagnostyczna nauczyciela a indywidualizacja nauczania (2011).
27. Podręcznik jako element interakcji na lekcjach języka obcego - polecenia podręcznikowe w dyskursie lekcyjnym (2011).
26. Fonetyka w podręcznikach do nauczania języka niemieckiego w gimnazjum (III etap edukacyjny 3.0), (2011).
25. Ausbildung von Fremdsprachenlehrern am Institut für Germanistik UG (2011).
24. Diplomarbeiten – Gute Praxis in der Fremdsprachenlehrausbildung (2011).
23. Inteligencja emocjonalna a nauczanie i uczenie się języków obcych (2010).
22. Autonomia a zadania mediacyjne (2010).
21. Kształcenie nauczycieli języka niemieckiego na Uniwersytecie Gdańskim 1990- 2010 (2010).
20. Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych w polskich badaniach empirycznych (2009).
19. Anforderungen an Fremdsprachenlehrer für den frühbeginnenden Deutschunterricht (2009).
18. Problem ewaluacji sprawności mówienia w szkolnych programach do nauczania języków obcych na I etapie edukacyjnym (2009).
17. Die gleichzeitige Einführung von Deutsch und Englisch in FFU (2009).
16. Kompetencje nauczyciela języków obcych w edukacji wczesnoszkolnej (2008).
15. Język kaszubski i języki obce- świadomość językowa i kulturowa uczniów pomorskich szkół podstawowych (2008).
14. Kontrowersje wokół wczesnoszkolnego nauczania języków obcych (2008).
13. Kształcenie nauczycieli języków obcych na potrzeby edukacji wczesnoszkolnej (2008).
12. Kompetencja diagnostyczna w kształceniu nauczycieli języków obcych klas I-III (2008).
11. Ogólno-pedagogiczne walory nauczania języka kaszubskiego: Język kaszubski skarbem Twojego dziecka (2008).
10. Motywacja dzieci do nauki języków obcych (2007).
9. Dydaktyka wczesnoszkolna – Integracja wiedzy z praktyką nauczania (2007).
8. Kształcenie nauczycieli języków obcych (2007).
7. Aneignung von fremdsprachlicher deutscher Lexik im frühen Schulalter. Methodologische Probleme bei der empirischen Forschung im grundschulischen Kontext (2007).
6. Dwa języki obce od pierwszej klasy szkoły podstawowej - rozwój świadomości językowej i kulturowej (2005).
5. Narrativer Ansatz im FF (2005).
4. Słownictwo we wczesnym nauczaniu języków obcych (2003).
3. Wortschatzlernen im frühen Schulalter (2003).
2. Gemeinsame deutsch-polnische Tätigkeiten zur Erhaltung und Publikation historischer, kultureller und wissenschaftlicher Traditionen der Stadt Danzig (2002).
1. Deutsch an Grundschulen in Polen (2000).
1. Angelika Kubanek-German: Kindgemäßer Fremdsprachenunterricht. Bd. 2: Didaktik der Gegenwart, Wachsmann, Münster 2003, w: Studia Niemczoznawcze, 2004, red. Lech Kolago, Bd. XXVIII, ISSN 0208-4597, 1003-1006.
2. Hans-Peter Nolting: Jak zachować porządek w klasie? Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004, w: “Języki Obce w Szkole”, 2004, (6), ISSN 0446-7965, 286-287.
3. Ahrenholz, Bernt; Apeltauer, Ernest (Hrsg.): Zweitsprachenerwerb und curricurale Dimension. Empirische Untersuchung zum Deutschlernen in Kindergarten und Grundschule.Tübingen: Stauffenburg, 2006 (Forum Sprachlehrforschung), w: Info DaF 2008 (35), 2/3, 133-136, ISSN 0724-9616.
4. Garlin, Edgaris; Merkle, Stefan: Kikus Bildkarten; Kikus Arbeitsblätter. Aguilars, Augusto, Garlin, Edgaris: Kikus Audio -CD „Guten Morgen“; Merkle, Stefan; Garlin, Edgaris: Kikus Liederheft „Guten Morgen“. Garlin, Edgaris: Kikus Informations- DVD, w: Info DaF 2008 (35), 2/3, 246-248. ISSN 0724-9616.
5. Jaroszewska, Anna: Nauczanie języka obcego w kształceniu wczesnoszkolnym. Rozwój świadomości wielokulturowej dziecka (2007), Wrocław: Atut, w: Języki Obce w Szkole 2008, 4, 205-207. ISSN 0446-7965.
6. Kirchhöfer, Dieter; Steffens, Gerd (Hrsg.): Infantilisierung des Lernens? Neue Lernkulturen-ein Streitfall. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2006, w : Informationen Deutsch als Fremdsprache, 36 (2/3), April/Juni 2009, 186-189. ISNN 0724-9616.
7. Kauschke, Christina: Erwerb und Verarbeitung von Nomen und Verben. Tübingen: Niemeyer, 2007 (Linguistische Arbeiten 511).- w: Informationen Deutsch als Fremdsprache, 36 (2/3), April/Juni 2009, 236-238. ISNN 0724-9616.
8. Werbińska, Dorota (2009): Dylematy etyczne nauczycieli języków obcych na starcie kariery zawodowej (na przykładzie nauczycieli języka angielskiego) Warszawa: Fraszka Edukacyjna., w: Języki Obce w Szkole, Nr 6/2009. ISNN 0446-7965.
9. Wieszczeczyńska, Ewa (2007): Wczesnoszkolna edukacja językowa a nauczanie czytania. Problem alfabetyzacji w języki niemieckim jako obcym na przykładzie wybranych metod i elementarzy. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT. Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, w: Orbis linguarum“ 2009, Białek, E., Mańko-Matysiak, A. Komiczek, E. (red.) Wrocław, T. 35 s. 562-565. ISNN 1426 -7241.
10. Belke, Gerlind: Mehrsprachigkeit im Deutschunterricht. Sprachspiele, Spracherwerbund Sprachvermittlung, Hohegehren: Schneider, 2008, w : Informationen Deutsch als Fremdsprache, 37 (2/3), April/Juni 2010, 186-189. ISNN 0724-9616, s. 136-139.
11. Blell, Gabriele; Kupetz, Rita (Hrsg.): Fremdsprachenlehren und – lernen. Prozesse und Reformen. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2008 (Fremdsprachendidaktik Inhalts- und Lehrerorientiert, Band 14), w : Informationen Deutsch als Fremdsprache, 37 (2/3), April/Juni 2010, 186-189. ISNN 0724-9616, s. 140-143.
12. Jaworska Mariola (2009): Autoewaluacja w procesie uczenia się i nauczania języków obcych. Zastosowanie Europejskiego portfolio językowego w kształceniu nauczycieli. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, str. 338, w: Kątny A. (red.). 2010. STUDIEN ZUR ANGEWANDTEN GERMANISTIK. II. Studia Germanica Gedanensis 23. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, ISSN 1230-6045, 437- 442.
13. Dlaska, Andrea; Krekeler, Christian (2009). Sprachtests. Leistungsbeurteilung im Fremdsprachenunterricht evaluieren und verbessern. Baltmannsweiler: Schneider Hohengehren. w: Informationen Deutsch als Fremdsprache, 2011, ISNN 0724-9616, 196- 199.
14. Edelenbos, Peter, Kubanek Angelika. (2009). Gute Praxis im Fremdsprachenfrühbeginn. Braunschweig: Westermann. W: Kątny, A., Lukas, K. 2011. Sprach- und Kultur-Kontakte aus interkultueller Sicht. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, ISBN 978-83-7326-874, 375-378.
15. Schelle, Carla; Rabenstein, Kerstin; Reh, Sabine: Unterricht als Interaktion. Ein Fallbuch für die Lehrerbildung. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2010, w: Informationen Deutsch als Fremdsprache 2012 (2/3), ISNN 0724-9616, 347- 349.
16. Daniela, Elsner; Wildemann, Anja (Hrsg.) (2011). Sprachen lernen - Sprachen lehren. Language Learning - Language Teaching. Perspektiven für die Lehrerbildung in Europa. Prospects for Teacher Education across Europe. Frankfurt a. M., Berlin, Bern: Lang, 2011 (Kolloquium Fremdsprachenunterricht 42). w: Informationen Deutsch als Fremdsprache, 2013, ISNN 0724-9616, 184-187.
17. Doff, Sabine (red.). Fremdsprachenunterricht empirisch erforschen. Grundlagen-Methoden-Anwendungen. Tübingen: Narr, 2012. W: Informationen Deutsch als Fremdsprache, 2014, ISNN 0724-9616, 207-209.
18. Reinfried, Marcus; Volkmann, Laurenz (red.). Medien im neokommunikativen Fremdsprachenunterricht. Einsatzformen, Inhalte, Lernerkompetenzen. Beiträge zum IX. Mediendidaktischen Kolloquim an der Friedrich-Schiller-Universität Jena (18-20.09.2008). Frankfurt/M.: Lang, 2012. W: Informationen Deutsch als Fremdsprache, 2014, ISNN 0724-9616, 349-351.
19. Jaroszewska Anna, Nauczanie języków obcych seniorów w Polsce. Analiza potrzeb i możliwości w aspekcie międzykulturowym. W: Studia Germanica Gedanensia 31(2014) Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, ISSN 1230-6045, 319 - 323.
Konferencja Języki obce w edukacji wczesnoszkolnej- wyzwania i szanse (Konferenz Frühes Fremdsprachenlernen – Herausforderungen und Chancen), w: Języki Obce w Szkole, 3 (2008), s. 203-207.
Kształcenie i doskonalenie nauczycieli języków obcych oraz języka kaszubskiego, www.poltowneo.org
-
Udział w projektach badawczych
1. Meer im Deutschunterricht (Gimnazjum 29 Gdańsk i KKNJO UG /maj 2001).
2. Deutsch für Kinder (Interkulturelles Lernen /Grundschule Bonn – Holzlar, 2003/2004)
3. Projekt SP 48: Równoległe nauczanie dwóch języków obcych w młodszych klasach szkoły podstawowej (KKNJO 2004/2007).
4. Die Schlüsselstudie EAC 89/04, Lot 1 für die Europäische Kommission: Sprachen für die Kinder Europa. 12. 2006- 04. 2007.