Studia dzienne:
pierwsza połowa semestru
piątki: 8:00-9:30
druga połowa semestru
czwartki: 11:30-13:00
Studia zaoczne:
10.01., 10:30-11:15, 01.02. - 13:00-13:45.
Marta Łockiewicz jest psycholożką i anglistką, kierowniczką Zakładu Psychologii i Psychologii Rozwoju w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego. Rozprawa doktorska Marty Łockiewicz, obroniona w 2010 roku, została wyróżniona przez Instytut Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego. W listopadzie 2020 roku Rada Dyscypliny Psychologii na UG nadała Marcie Łockiewicz stopień doktora habilitowango w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinie psychologii.
Zainteresowania badawcze Marty Łockiewicz obejmują głównie neurorozwojowe zaburzenia uczenia się, w szczególności dysleksję oraz rozwój i uwarunkowania umiejętności czytania i pisania, w tym w kontekście uczenia się języka angielskiego jako języka obcego. Na uniwersytecie prowadzi zajęcia z zakresu trudności szkolnych, gotowości szkolnej, psychologii języka. Jest członkinią założycielką European Literacy Network.
Ponadto, w pracy naukowej regularnie uczestniczy w międzynarodowych projektach badawczych, zajmujących się badaniem, m. in. trudności w uczeniu się języka angielskiego jako języka obcego u polskich uczniów i uczennic, w tym z dysleksją (współpraca: prof. Angela Fawcett, dr Martyna Jaskulska), badania umiejętności czytania w jezyku angielskim jako obcym (prof. Cammie McBride), umiejętności wypowiadania się u dzieci (prof. Otilia Sousa), depresji okołoporodowej (kierowniczka: dr Magdalena Chrzan-Dętkoś), zastosowaniem muzykoterapii w leczeniu uzależnień (projekt FALCO: koordynatorka po stronie UG: dr hab. Łucja Bieleninik, prof. UG), czy stworzeniem wielojęzykowej bazy danych okulograficznych - rozumienie czytanego tekstu oraz jego uwarunkowania poznawcze (Akcja COST: MultiplyEye, kierowniczka: Prof. Dr. Lena A. Jäger).
Prof. Łockiewicz jest autorką i współautorką licznych publikacji w prestiżowych czasopismach naukowych.
- organizacja 15 konferencji
Projekty naukowe:
Akcje COST:
psycholingwistyka
psychologia edukacyjna
neurorozwojowe zaburzenia uczenia się, w szczególności dysleksja
rozwój i uwarunkowania umiejętności czytania i pisania, w tym w kontekście uczenia się języka angielskiego jako języka obcego.
1. Pietras, I., Łockiewicz, M. (2020). The Development of Reading and Spelling in Polish: A Semi-transparent Orthography. W: R. A. Alves, T. Limpo i R. M. Joshi (red.), Reading-Writing Connections. Literacy Studies (Perspectives from Cognitive Neurosciences, Linguistics, Psychology and Education) (s. 203-222). Springer Nature. https://doi.org/10.1007/978-3-030-38811-9_13
2. Łockiewicz, M., Bogdanowicz, K. M. (2013). Dysleksja u osób dorosłych [Dyslexia in adults]. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
3. Jankowska, A., Bogdanowicz, M., Shaw, S. R., Łockiewicz, M. (2012). Zagrożenia społeczne osób z inteligencją niższą niż przeciętna - jak powstaje błędne koło społecznych niepowodzeń? [Social threats to people with borderline intelligence - how does a vicious circle of social failures arise?] W: K. Białobrzeska i C. Kurkowski (red.), Zagrożone człowieczeństwo. Tom 1. Zagrożenia w obszarze rodziny, dzieciństwa i okresu dorastania
4. Łockiewicz, M., Jankowska, A. (2012). Pełnienie funkcji rodziny zastępczej a relacje małżeńskie [Fulfilling the function of a foster family and marital relations]. W: T. Rostowska i A. Lewandowska-Walter (red.), Małżeństwo i rodzicielstwo a zdrowie [Marriage, parenthood and health] (s.124-147). Wydawnictwo Adam Marszałek
5. Jankowska, A., Łockiewicz, M. (2012). Relacje małżeńskie i osobowość rodziców zastępczych w świetle badań własnych [Marital relations and personality of foster parents – an original study]. W: N. Kosakowska-Berezecka, A. Chybicka i P. Pawlicka, (red.), Podróże między kobiecością a męskością [Travels between femininity and masculinity] (s. 77-99). Oficyna Wydawnicza Impuls.
6. Łockiewicz, M. (2011). Anglojęzyczne zasoby internetu w procesie nauczania psychologii [English-language Internet resources in the process of teaching psychology]. W: B. Szmigielska (red.), Edukacja w dwóch światach offline i online [Education in two worlds: offline and online] (str. 77-101). WiR.
7. Łockiewicz, M. (2008). Dorosły z dysleksją w miejscu pracy [Adults with dyslexia in the workplace]. W: G. Krasowicz-Kupis i I. Pietras (red.), Zrozumieć, żeby pomóc. Dysleksja w ujęciu interdyscyplinarnym [To understand in order to help. Dyslexia - an interdisciplinary approach] (s. 222 - 230). Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON.
8. Bogdanowicz, M., Sajewicz-Radtke, U., Radtke, B. M., Kalka, D., Karpińska, E., Bogdanowicz, K. M., Łockiewicz, M. (2016). Bateria metod diagnozy przyczyn niepowodzeń szkolnych u uczniów powyżej 16. roku życia. BATERIA-16 plus [B-16]. [Battery of methods for diagnosing the causes of school failure in students over 16 years of age]. PTPiP Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych.
9. Bogdanowicz, M., Bogdanowicz, K. M., Łockiewicz, M. (2015). The Good Start Method for English. Metoda Dobrego Startu® we wspomaganiu rozwoju i uczeniu się dzieci rozpoczynających naukę języka angielskiego. Podręcznik. Wydawnictwo Harmonia.
(wybrane)
32,326
23,257
73,5
1 659