Wojewódzki Konsultant ds. Psychologii Klinicznej
Kierownik studium podyplomowego Start for Ph.D. in Social Sciences
Kierownik studium podyplomowego Wczesne wspomaganie oraz edukacja i terapia dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwoju
Kierownik studium podyplomowego Stosowana Analiza Zachowania: terapia spektrum zaburzeń autystycznych
kontakt zdalny
2023 superwizor psychologii klinicznej
2020 psychoterapeuta dzieci i młodzieży, Minister Zdrowia
2012 specjalista psychologii klinicznej, Minister Zdrowia
2012 stopnień naukowy doktora habilitowanego nauk społecznych w zakresie psychologii, Wydział Nauk Społecznych, Uniwersytet Gdański
2010 studia podyplomowe Wczesne wspomaganie oraz edukacja i terapia dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwoju, Uniwersytet Gdański
2006 podyplomowe Studium Logopedyczne, Uniwersytet Gdański
2000 stopnień naukowy doktora nauk humanistycznych w zakresie psychologii, Wydział Nauk Społecznych, Uniwersytet Gdański
1996 tytuł zawodowy magistra psychologii, Wydział Nauk Społecznych, Uniwersytet Gdański
Polskie Towarzystwo Psychologii Klinicznej
Sekcja Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego
Sekcja Psychologii Klinicznej Człowieka Dorosłego Polskiego Towarzystwa Psychologicznego
American Association on Intellectual and Developmental Disabilities
Polskie Towarzystwo Neuropsychologiczne (skarbnik od 2006)
European Society of Developmental Psychology
Polskie Towarzystwo Dysleksji (1998-2002 członek Zarządu Głównego)
Polskie Towarzystwo Psychologiczne (2001-2004 vice-przewodnicząca Oddziału Gdańskiego)
Sekcja Rozwojowa Polskiego Towarzystwa Psychologicznego (2001-2003 skarbnik)
Nagroda Ministra Edukacji i Nauki, za znaczące osiągniecia w zakresie działalności organizacyjnej (2022)
Nagroda Ministra Edukacji i Nauki, zespołowa, za znaczące osiągniecia w zakresie działalności dydaktycznej (2022)
Nagroda II-go stopnia Rektora Uniwersytetu Gdańskiego (2017)
Srebrny Krzyż Zasługi Prezydenta RP (2016)
Nagroda Naukowa Polskiego Towarzystwa Dysleksji (2015)
Medal Komisji Edukacji Narodowej (2013)
Nagroda I-go stopnia Rektora Uniwersytetu Gdańskiego (2012)
Medal Brązowy Prezydenta RP (2008)
Copernicus Priece – nagroda Polskiego Towarzystwa Neuropsychologicznego (2007)
Virtuti Medicinali – wyróżnienie Polskiego Towarzystwa Neuropsychologicznego (2006)
Psychologia kliniczna i neuropsychologia dziecka: przede wszystkim dysleksja, dyskalkulia i ADHD
Psychologiczne aspekty obrazu ciała z perspektywy rozwojowej oraz klinicznej
Psychologia edukacyjna: rozwój języka, specjalne potrzeby edukacyjne
Psychologia międzykulturowa: agresja w spektrum zaburzeń neurorozwojowych w z perspektywy międzykulturowej
Roid, G. H., Sajewicz-Radtke, U., Radtke, B. M., Lipowska, M. (2017) Skale Inteligencji Stanford-Binet, Edycja Piąta. Podręcznik Diagnosty. Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych.
Borkowska, A.R., Sajewicz-Radtke, U., Lipowska, M., Kalka, D. (2015). Bateria diagnozy funkcji poznawczych PU1. Pamięć – uwaga – funkcje wykonawcze. Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych SEBG
Lipowska, M. (2011). Dysleksja i ADHD – współwystępujące zaburzenia rozwoju. Neuropsychologiczna analiza deficytów pamięci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Lipowska, M. (2001). Profil rozwoju kompetencji fonologicznej dzieci w wieku przedszkolnym. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Buczyłowska, D., Baumbach, C., Bratkowski, J., Mysak, Y., Wierzba-Łukaszyk, M., Skotak, K., Sitnik-Warchulska, K., Lipowska, M., Izydorczyk, B., Szwed, M. & Markevych, I. (2023). Does exposure to nature make children more intelligent? Analysis in Polish children with and without ADHD. International Journal of Hygiene and Environmental Health, 253, 114239. https://doi.org/10.1016/j.ijheh.2023.114239
Swami, V., Tran, U. S., Stieger, S., … Lipowska, M., … & Voracek, M. (2023). Body appreciation around the world: Measurement invariance of the Body Appreciation Scale-2 (BAS-2) across 65 nations, 40 languages, gender identities, and age. Body Image, 46, 449-466. https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2023.07.010
Novita, S., Schonmoser, C., & Lipowska, M. (2023). Parent and teacher judgments about children’s mathematics and reading competencies in primary school: Do parent judgments matter for children’s educational outcomes? Learning and Individual Differences 105, 102302. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2023.102302
Compa, M.F., Baumbach, C., Kaczmarek-Majer, K., Buczyłowska, K., Gradys, G.O., Skotak, K., Degórska, A., Bratkowski, J., Wierzba-Łukaszyk, M., Mysak, Y., Sitnik-Warchulska, K., Lipowska, M., Izydorczyk, B., Grellier, J., Asanowicz, D., Markevych, I., & Szwed. M. (2023). Air pollution and attention in Polish schoolchildren with and without ADHD. Science of the Total Environment, 164759. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2023.164759
Kamionka, A., Lipowska, M., Lizynczyk, S., & Lipowski, M. (2023). The impact of parent’s physical activity goals and parental attitudes on the leisure time physical activity of children in middle childhood, Frontiers in Public Health, 11, 1170413. https://doi.org/10.3389/fpubh.2023.1170413
Zhao, J., Hu, H., Zhao, S., Li, W., & Lipowska, M. (2023). Parental Burnout of Parents of Primary School Students: An Analysis from the Perspective of Job Demands-Resources. Frontiers in Psychiatry, 14, 1171489. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2023.1171489
Jochimek, M., Lipowski, M., Lipowska, M. & Łada-Maśko, A.B. (2023). Two sides of the same coin: Sensation seeking fosters both resiliency and tobacco and alcohol use among 16-year-olds. International Journal of Public Health, 68. https://doi.org/10.3389/ijph.2023.1604777
Bidzan-Bluma, I., Jochimek, M., & Lipowska, M. (2023). Cognitive functioning and bioelectrical brain activity of preadolescent gymnasts and non-gymnasts. Perceptual and Motor Skills, 130(2), 714–73. https://doi.org/10.1177/00315125231156722
Walenista, W., Izydorczyk, B., Lipowska, M., Markevych, I., Baumbach, C., Mysak, Y., Szwed, M., & Sitnik-Warchulska, K. (2023). Journal of Attention Disorders, 27(8), 867-879. https://doi.org/10.1177/10870547231158749
Izydorczyk, B., Głomb, K., Bętkowska-Korpała, B., Yablonska, T.B., Bulatevych, N., Opałka, R., Lizińczyk, S., Sitnik-Warchulska, K., Radtke, B.M., Sajewicz-Radtke, U. & Lipowska, M. (2023). Internalization of athletic body ideal as a mediating variable between family influence and body image of young women. A cross-cultural study of Polish, Italian and Ukrainian women. Frontiers in Psychiatry, 14,1136079. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2023.1136079
Guo, S., Izydorczyk, B., Lipowska, M., Kamionka, A., Lizynczyk, S., Sajewicz-Radtke, U., Radtke, B.M., Liu, T., & Lipowski, M. (2023). Socio-cultural attitudes toward the body as a predictor of motivation for physical activity in young people brought up in Asian and European culture – Chinese-Polish comparison. BMC Sports Science, Medicine and Rehabilitation, 15(1), 52. https://doi.org/10.1186/s13102-023-00662-y
Guo, S., Izydorczyk, B., Lipowska, M., Lizynczyk, S., Kamionka, A., Liu, T., Sajewicz-Radtke, U., Radtke, B.M., & Lipowski, M. (2023). Sociocultural predictors of obligatory exercise in young men: a Polish-Chinese comparison. Frontiers in Psychiatry, 14, 1123864. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2023.1123864
Guo, S., Kamionka, A., Izydorczyk, B., Lipowska, M., Lizynczyk, S., Radtke, B.M., Sajewicz-Radtke, U. & Lipowski, M. (2023). The Mediating Role of Eating Attitudes in Sociocultural Attitudes toward the Body Predicting Obligatory Exercise among Young People: a Polish and Chinese Comparison. Nutrients, 1515(4), 952; https://doi.org/10.3390/nu15040952
Singh, N., Baumbach, C., Buczyłowska, D., Bratkowski, J., Mysak, Y., Wierzba-Łukaszyk, M., Sitnik-Warchulska, K., Skotak, K., Lipowska, M., Izydorczyk, B., Szwed, M., & Markevych, I. (2023). Association of residential and school green- and bluespace with academic performance in 10–13-year-old Polish schoolchildren with and without attention deficit hyperactivity disorder. Science of the Total Environment, 160123. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2022.160123
Gradys, G., Lipowska, M., Bieleninik, Ł., & Dzhambov, A. M. (2022). Attention deficit in children with attention deficit hyperactivity disorder at primary school age measured with the attention network test (ANT): A protocol for a systematic review and meta-analysis. Plos One, 17(10), e0275599. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0275599
Lipowska, M., Lipowski, M., Kosakowska-Berezecka, N., Dykalska, D., Łada-Maśko, A., & Izydorczyk, B. (2022). Does obesity rule out happiness? Preschool children’s perceptions of beauty-related happiness. BMC Pediatrics, 22, 339. https://doi.org/10.1186/s12887-022-03396-x
Lipowska, M., Modrzejewski, A., Sawicki, A., Helmy, M., Enea, V., Liu, T., Izydorczyk, B., Radtke, B. M., Sajewicz-Radtke, U., Wilczyńska, D., & Lipowski, M. (2022). The role of religion and religiosity in health-promoting care for the body during the lockdowns caused by the COVID-19 pandemic in Egypt, Poland and Romania. Journal of Religion and Health. https://doi.org/10.1007/s10943-022-01624-3
Izydorczyk, B., Lipowska, M., Lizińczyk, S., Lipowski, M., & Wojtas, J. (2022). Media pressure and the process of westernization in the context of body self-assessment among young heterosexual and gay Polish men. PLoS One. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0272907
Markevych, I., Orlov, N., Grellier, J., Kaczmarek-Majer, K., Lipowska, M., Sitnik-Warchulska, M., Mysak, Y., Baumbach, C., Wierzba-Łukaszyk, M., Hussain Soomro, M., Compa, M., Izydorczyk, B., Skotak, K., Degórska, A., Bratkowski, J., Kossowski, B., Domagalik, D., & Szwed, M. (2022). NeuroSmog: Determining the impact of air pollution on the developing brain: project protocol. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(1), 310. https://doi.org/10.3390/ijerph19010310
Wang, R., Gan, Y., Wang, X., LI, J., Lipowska, M., Izydorczyk, B., Guo, S., Lipowski, M., Yang, Y., & Fan, H. (2022).The mediating effect of negative appearance evaluation on the relationship between eating attitudes and sociocultural attitudes towards appearance. Frontiers in Psychiatry, 13, 776842. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2022.776842
Novita, S., Andriani, D., Erika, E., Lipowski, M., & Lipowska, M. (2022). Anxiety towards COVID-19, fear of negative appearance, healthy lifestyle, and their relationship with well-being during the pandemic: a cross-cultural study between Indonesia and Poland. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19,7525. https://doi.org/10.3390/ijerph19127525
Lipowski, M., Lipowska, M., Jochimek, M., & Jurek, P. (2021). Ex-athletes as parents promoting healthy lifestyle in their families: A nutrition and physical activity of mothers, fathers, and 6-years old children. Journal of Family Issues, 42(11), 2529-2553. https://doi.org/10.1177/0192513X20984501
Chrzan-Dętkoś, M., Walczak-Kozłowska, T., & Lipowska, M. (2021). The need for additional mental health support for women in the postpartum period in the times of epidemic crisis. BMC Pregnancy and Childbirth, 21(1), 114. https://doi.org/10.1186/s12884-021-03544-8
Lipowska, M., Łada, A., & Lipowski, M. (2021). Fathers’ coping and children’s temperament as predictors of parental attitudes among Polish fathers. Man & Masculinity, 24(1), 23-45. https://doi.org/10.1177/1097184X20988897
Izydorczyk, B., Truong Thi Khanh, H., Lipowska, M., Sitnik-Warchulska, K., & Lizińczyk, S. (2021). Psychological risk factors for the development of restrictive and bulimic eating behaviors: A Polish and Vietnamese comparison. Nutrients, 13(3), 910. https://doi.org/10.3390/nu13030910
Mazurkiewicz, N., Lipowski, M., Krefta, J., & Lipowska, M (2021). “Better if they laugh with me than at me”: The role of humor in coping with obesity-related stigma in women. International Journal of Environmental Research and Public Health, 8(15), 7974. https://doi.org/10.3390/ijerph18157974
Mazurkiewicz, N., Krefta, J., & Lipowska, M (2021). Attitudes toward appearance and body-related stigma among young women with obesity or psoriasis. Frontiers in Psychiatry, 12(1995). https://doi.org/10.3389/fpsyt.2021.788439
Zenic, N., Lipowska, M., Maric, D., Versic, S., Vlahovic, H., & Gilic, B. (2021). Exploring the association between alcohol drinking and physical activity in adolescence; two-year prospective study in younger adolescents from Bosnia and Herzegovina. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(22), 11899. https://doi.org/10.3390/ijerph182211899
Fan, H., Gan, Y., Wang, T., Chen, S., Lipowska, M., Li, J., Li, K., Krokosz, D., Yang, Y., & Lipowski, M. (2021). The relationship between obligatory exercise and eating attitudes, and the mediating role of sociocultural attitudes towards appearance during the COVID-19 pandemic. Nutrients, 13(12), 4286. https://doi.org/10.3390/nu13124286
Izydorczyk, B., Sitnik-Warchulska, K., Lizińczyk, S., & Lipowska, M. (2020). Socio-cultural standards promoted by the mass media as predictors of restrictive and bulimic behavior. Frontiers in Psychiatry,11(506). doi:10.3389/fpsyt.2020.00506
Izydorczyk, B., Truong Thi Khanh, H., Lizińczyk, S., Sitnik-Warchulska, K., Lipowska, M. & Gulbicka, A. (2020). Body dissatisfaction, restrictive, and bulimic behaviours among young women: a Polish – Japanese comparison. Nutrients, 12(3), 666. https://doi.org/10.3390/nu12030666
Lipowska, M., Łada, A., Pawlicka, P., & Jurek, P. (2019). The use of the Warnke Method in developmental dyslexia therapy for children. Journal of Applied Developmental Psychology, 64, 101060. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2019.101060
Lipowska, M., Truong Thi Khanh, H., Lipowski, M., Różycka-Tran, J., Bidzan, M., & Ha, T. T. (2019). The Body as an Object of Stigmatization in Cultures of Guilt and Shame: A Polish–Vietnamese Comparison. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(16), 2814. https://doi.org/10.3390/ijerph16162814
Lipowski, M., Walczak-Kozłowska, T., Lipowska, M., Kortas, J., Antosiewicz, J., Falcioni, G., & Ziemann, E. (2019). Improvement of attention, executive functions and processing speed in elderly women as a result of involvement in the Nordic Walking training programme and vitamin D supplementation. Nutrients, 11(6), 1311. https://doi.org/10.3390/nu11061311
Sitnik-Warchulska, K., Izydorczyk, B., & Lipowska, M. (2019). Wyzwania wobec klinicznej diagnostyki psychologicznej dzieci i młodzieży. Rekomendacje konsultantów w dziedzinie psychologii klinicznej [Clinical psychological diagnosis in children and adolescents: challenges and recommendations of consultants in clinical psychology]. Psychiatria i Psychologia Kliniczna, 19(1), 54–62. https://doi.org/10.15557/PiPK.2019.0008
Lipowska, M., & Lipowski, M. (2018). Children's Awareness of Healthy Behaviours – validity of Beauty & Health and Dietary Knowledge & Habits Scales. Health Psychology Report 6(4), 361–374. https://doi.org/10.5114/hpr.2018.74688
Bidzan, M., Yousaf, O., Lipowski, M., & Lipowska, M. (2018). How health-related behaviours predict body-esteem in men. American Journal of Men's Health, 12(6), 1901–1907. https://doi.org/10.1177/1557988318801634
Walerzak-Więckowska, A., Lipowska, M., & Jurek, P. (2018). Dyskalkulia rozwojowa – deficyt wiadomości matematycznych czy umiejętności arytmetycznych – od rozważań terminologicznych do praktyki diagnostycznej [Developmental dyscalculia – deficit of mathematical knowledge or of arithmetic skills – from terminological considerations to diagnostic practice]. Polskie Forum Psychologiczne, 23(4), 752-775. https://doi.org/10.14656/PFP20180407
Łockiewicz, M., Sarzała-Przybylska, Z., & Lipowska, M. (2018). Early predictors of learning a foreign language in pre-school – Polish as a first language, English as a Foreign Language. Frontiers in Psychology, 9, 1813. https://doi.org/:10.3389/fpsyg.2018.01813
Lipowska, M., Lipowski, M., Jurek, P., Jankowska, A. M., & Pawlicka, P. (2018). Gender and Body-Fat Status as Predictors of Parental Feeding Styles and Children’s Nutritional Knowledge, Eating Habits and Behaviours. International Journal of Environmental Research and Public Health,, 15(5), 852. https://doi.org/10.3390/ijerph15050852
Pawlicka, P., Lipowska, M., & Jurek, P. (2018). Bilingual advantage? Literacy and phonological awareness in Polish-speaking early elementary school children learning English simultaneously. Acta Neuropsychologica 16(1), 27-46. https://doi.org/10.5604/01.3001.0011.7046
Bidzan-Bluma, I., & Lipowska, M. (2018). Physical Activity and Cognitive Functioning of Children: A Systematic Review. International Journal of Environmental Research and Public Health,, 15(4), 800. https://doi.org/10.3390/ijerph15040800
Obara-Gołębiowska, M., Brycz, H., Lipowska, M., & Lipowski, M. (2018). The role of motivation to reduce obesity among elderly people: response to priming temptation in obese individuals. International Journal of Environmental Research and Public Health, 15(2), 244; https://doi.org/10.3390/ijerph15020244
Dykalska-Bieck, D., Zawadzka, A. M., & Lipowska, M. (2017). Wychowanie w kulturze konsumpcji. Postawy wychowawcze rodziców a tendencje materialistyczne dzieci 5-6 letnich [Bringing up the child in consumer culture. Parental attitudes vs materialistic tendencies of 5-to 6-year-olds]. Polskie Forum Psychologiczne, 22(4), 636-655. https://doi.org/10.14656/PFP20170407
Lipowska, M., Lipowski, M., Olszewski, H., & Dykalska-Bieck, D. (2016). Gender differences in body-esteem among seniors: Beauty and health considerations. Archives of Gerontology and Geriatrics, 67, 160–170. https://doi.org/10.1016/j.archger.2016.08.006
Lipowska, M., Lipowski, M., & Pawlicka, P. (2016). “Daughter and son: a completely different story”? Gender as a moderator of the relationship between sexism and parental attitudes. Health Psychology Report, 4(3), 224–236. https://doi.org/10.5114/hpr.2016.62221
Lipowski, M., Lipowska, M., Jochimek, M., & Krokosz, D. (2016). Resiliency as a factor protecting youths from risky behaviour. Moderating effects of gender and sport. European Journal of Sport Science, 16(2), 246-255. https://doi.org/10.1080/17461391.2015.1024755
Sztolpa, M., Lewandowska-Walter, A., & Lipowska, M. (2016). Creative attitude in a group of youths gifted in the domain of science subjects. Current Issues in Personality Psychology, 4(2), 97–105. https://doi.org/10.5114/cipp.2016.59229
Lipowska, M., Bidzan, M., Mazurkiewicz, N., & Lipowski, M. (2015). Jakość życia w przewlekłej widocznej chorobie a poczucie stygmatyzacji u młodych kobiet [Quality of life in chronic visible illness and the sense of stigmatization in young women]. Przegląd Psychologiczny, 58(4), 303-323.
Lipowska, M., & Lipowski, M. (2015). Narcissism as a moderator of satisfaction with body image in young women with extreme underweight and obesity. PlosOne, 10(5), e0126724. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0126724
Pawlicka, P., Lipowska, M., Gajdzińska, H. (2015). Linguistic stimulation impact on verbal working memory in early stages of school education. Acta Neuropsychologica, 14(1), 49-60. https://doi.org/10.5604/17307503.1148332
Lipowski, M., & Lipowska, M. (2015). Poziom narcyzmu jako moderator relacji pomiędzy obiektywnymi wymiarami ciała a stosunkiem do własnej cielesności młodych mężczyzn [The role of narcissism in the relationship between objective body measurements and body self-esteem of young men]. Polskie Forum Psychologiczne, 20(1), 31-46. https://doi.org/10.14656/PFP20150103
Lipowski, M., Lipowska, M., Nieckarz, Z., Celińska-Nieckarz, S., Kosakowska-Berezecka, N. (2014). Psychological gender and age of female and male managers as determinants of hope for success. Przegląd Psychologiczny, 57(3), 367-379.
Lipowski, M., Lipowska, M., Peplińska, A., Jeżewska, M. (2014). Personality determinants of health behaviours of merchant navy officers. International Maritime Health, 65(3), 158-165. https://doi.org/10.5603/IMH.2014.0030
Lipowska, M., Lipowski, M. (2013). Polish normalization of the Body Esteem Scale. Health Psychology Report, 1, 72-81. https://doi.org/10.5114/hpr.2013.40471
Bidzan, M., Bieleninik, Ł. & Lipowska, M. (2013). The development of speech in early childhood in children from twin pregnancies with twin-twin transfusion syndrome (TTTS). Polish Psychological Bulletin, 44(1), 9-20
Lipowska, M., Rasmus, A. (2013). Spektrum zaburzeń zachowania w obrazie ADHD [Spectrum of Conduct Disorder in ADHD]. Czasopismo Psychologiczne, 19(1), 29-35.
Marcinkowska, J., Lipowska, M., Szczuka, Z. (2013). Emotional tension in stressful situations as a mediator of the comorbidity of conduct disorder in youth with ADHD. Acta Neuropsychologica, 11(2), 81-91.
Pąchalska, M., Kropotov, I.D., Mańko, G., Lipowska, M., Rasmus, A., Łukaszewska, B., Bogdanowicz, M., Mirski, A. (2012). Evaluation of a neurotherapy program for a child with ADHD with Benign Partial Epilepsy with Rolandic Spikes (BPERS) using event-related potentials. Medical Science Monitor, 18(11), CS94-104. https://doi.org/10.12659/MSM.883531
Lipowska, M., Sajewicz-Radtke, U. (2012). Language as a moderator of memory-related processes in children with developmental dyslexia. Acta Neuropsychologica, 10(2), 205-214. https://doi.org/10.5604/17307503.1008242
Lipowska, M. (2012). Graphomotor functions in ADHD – motor or planning deficit: microgenetic approach. Acta Neuropsychologica,10(1), 69-80. https://doi.org/10.5604/17307503.995089
Lipowska, M., Czaplewska, E., Wysocka, A. (2011). Visuospatial deficits of dyslexic children. Medical Science Monitor, 17(4), CR216-221. https://doi.org/10.12659/MSM.881718
Wysocka, A., Lipowska, M., Kilikowska, A. (2010). Genetics in solving dyslexia puzzles: the overview. Acta Neuropsychologica, 8(4), 315-331.
Wysocka, A., Lipowska, M. (2010). Genetyczne podłoże współwystępowania ADHD i dysleksji rozwojowej [Genetic background of comorbidity between ADHD and developmental dyslexia]. Psychiatria i Psychologia Kliniczna, 10(3), 189-194.
Lipowska, M., Dykalska-Bieck, D. (2010). Czy impulsywność w ADHD ma komponenty temperamentalne? [Temperamental components of impulsivity in ADHD] Psychiatria i Psychologia Kliniczna, 10(3), 169-181.
Pąchalska, M., Grochmal-Bach, B., MacQueen, B.D., Wilk, M., Lipowska, M., Herman-Sucharska, I. (2008). Neuropsychological diagnosis and treatment after closed-head injury in a patient with a psychiatric history of schizophrenia. Medical Science Monitor, 14(8), CS76-85.
Lipowska, M., Bogdanowicz, M., Buliński, L. (2008). Language skills in children with ADHD and dyslexia. Acta Neuropsychologica, 6(4), 369-379.
Czaplewska, E., Lipowska, M. (2008). Perception of facially and vocally expressed emotions in children with ADHD. Acta Neuropsychologica, 6(4), 337-348.
Pąchalska, M., Lipowska, M., Łukaszewska, B. (2007). Towards a process neuropsychology: microgenetic theory and brain science. Acta Neuropsychologica, 5(4), 228-245.
Pąchalska, M., Jastrzębowska, G., Lipowska, M., Pufal, A. (2007). Specific language impairment: neuropsychological and neurolinguistic aspects. Acta Neuropsychologica, 5(3), 131-154.
Lipowska, M., Buliński, L. (2007). Cognitive style in children perceived by their teachers as hyperactive. Acta Neuropsychologica, 5(1-2), 34-45.
Parzuchowska, M., Lipowska, M. (2006). Poczucie umiejscowienia kontroli i ocena własnego ciała a skuteczność odchudzania młodych kobiet [Locus of control and body image in young women and effectiveness of dieting]. Psychologia Rozwojowa, 11(3), 113-121.
Lipowska, M., Jankowska, A. (2006). Piękno kobiecej twarzy w ocenie dzieci przedszkolnych [Evaluation of female facial beauty by preschool children]. Psychologia Rozwojowa, 11(3), 97-104.
Lipowska, M., & Lipowski, M. (2006). Poziom optymizmu a akceptacja własnego ciała przez kobiety w okresie adolescencji [Level of optimism and acceptance of own body by adolescence women]. Psychologia Rozwojowa, 3, 89-96.
Lipowska, M. (2004). Poczucie umiejscowienia kontroli u dzieci spostrzeganych przez nauczycieli jako nadpobudliwe psychoruchowo [Locus of control of children with ADHD syndrome]. Psychologia Rozwojowa, 9(4), 135-144.
Lipowska, M., Petrus, P. (2004). Samoocena młodzieży a preferowane przez nią wyznaczniki atrakcyjności fizycznej partnera [Youth’s self-esteem and their preferences for particular determinants of their partner’s physical attractiveness]. Psychologia Rozwojowa, 9(2), 137-147.
Lipowska, M. (2001). Rymy i aliteracje jako wskaźnik poziomu rozwoju fonologicznego dzieci w wieku przedszkolnym [Rhymes and alliterations as an index of the level of phonological development of pre-schoolers]. Psychologia Rozwojowa, 6(1-2), 107-118.