Konkurs na podstawie rozmowy kwalifikacyjnej i złożonych dokumentów
Termin rozpoczęcia rejestracji w Internetowej Rejestracji Kandydata (IRK):
8 lipca 2024 r.
Termin zakończenia rejestracji w Internetowej Rejestracji Kandydata (IRK):
19 lipca 2024 r.
Termin składania dokumentóww postaci papierowej, a także w postaci elektronicznej w systemie IRK (w przypadku dokumentów wymaganych w postaci elektronicznej – CV, opinia potencjalnego promotora):
15-26 lipca 2024 r.
Termin i miejsce rozmowy kwalifikacyjnej:
Rozmowy kwalifikacyjne odbędą się w okresie 02-12 września 2024 roku. Nie później niż tydzień przed wyznaczonym indywidualnym terminem rozmowy kwalifikacyjnej kandydat, za pośrednictwem poczty elektronicznej, zostanie poinformowany o terminie oraz miejscu przeprowadzenia tej rozmowy.
Termin ogłoszenia wyników:
16 września 2023 r.
I. Wykaz dokumentów wymaganych w rekrutacji do szkoły doktorskiej, przedstawianych do wglądu przez kandydata w terminie określonym w załączniku nr 2 do uchwały:
1) dokument tożsamości;
2) Karta Polaka – w przypadku kandydata będącego cudzoziemcem i posiadaczem Karty Polaka.
II.1. Wykaz dokumentów wymaganych w rekrutacji do szkoły doktorskiej, składanych przez kandydata w terminie określonym w załączniku nr 2 do uchwały, w postaci elektronicznej, za pośrednictwem systemu IRK:
1) CV z opisem zamierzeń badawczych i wykazem dotychczasowego dorobku naukowego kandydata (obowiązujący kandydatów wzór dokumentu jest dostępny na stronie internetowej szkoły doktorskiej);
2) opinia potencjalnego promotora dotycząca zamierzeń badawczych i dotychczasowego dorobku naukowego kandydata wraz z opinią dziekana właściwego wydziału Uniwersytetu Gdańskiego dotyczącą możliwości realizacji w danej jednostce Uniwersytetu Gdańskiego projektu badawczego proponowanego przez kandydata (obowiązujący wzór opinii jest dostępny na stronie internetowej szkoły doktorskiej ).
II.2. Wykaz dokumentów wymaganych w rekrutacji do szkoły doktorskiej, składanych przez kandydata do komisji rekrutacyjnej, w postaci papierowej, w terminie określonym w załączniku nr 2 do uchwały:
1) podanie o przyjęcie do szkoły doktorskiej (obowiązujący kandydatów wzór podania jest dostępny w systemie IRK);
2) CV z opisem zamierzeń badawczych i wykazem dotychczasowego dorobku naukowego kandydata (obowiązujący kandydatów wzór dokumentu jest dostępny na stronie internetowej szkoły doktorskiej);
3) opinia potencjalnego promotora dotycząca zamierzeń badawczych i dotychczasowego dorobku naukowego kandydata wraz z opinią dziekana właściwego wydziału Uniwersytetu Gdańskiego dotyczącą możliwości realizacji w danej jednostce Uniwersytetu Gdańskiego projektu badawczego proponowanego przez kandydata (obowiązujący wzór opinii jest dostępny na stronie internetowej szkoły doktorskiej1);
4) oświadczenie kandydata, że nie jest doktorantem w innej szkole doktorskiej (obowiązujący kandydatów wzór oświadczenia jest dostępny w systemie IRK);
5) poświadczona za zgodność z oryginałem przez Uniwersytet Gdański, uczelnię wydającą dyplom lub notariusza kopia dyplomu ukończenia studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na polskiej uczelni albo zaświadczenie o ukończeniu wymienionych studiów zawierające wynik studiów, który zostanie określony w treści dyplomu, oraz informację o skali ocen obowiązującej w uczelni ;
6) dyplom ukończenia studiów na zagranicznej uczelni, uprawniający do ubiegania się o nadanie stopnia naukowego doktora w państwie, w którego systemie szkolnictwa wyższego działa uczelnia, lub inny dokument ukończenia studiów za granicą, uznany, zgodnie z przepisami w sprawie nostryfikacji dyplomów ukończenia studiów uzyskanych za granicą lub na podstawie umowy międzynarodowej, za równoważny polskiemu dyplomowi ukończenia studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich ‒ w przypadku kandydata, który ukończył studia za granicą ; dyplom lub inny dokument powinien być opatrzony poświadczeniem w formie:
a) apostille – jeżeli dokument został wydany przez instytucję działającą w systemie edukacji państwa będącego stroną Konwencji Haskiej z dnia 5 października 1961 r. znoszącej wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 112, poz. 938),
b) legalizacji – w pozostałych przypadkach;
7) suplement do dyplomu lub wykaz uzyskanych ocen, w przypadku gdy na dyplomie ukończenia studiów na zagranicznej uczelni brak jest informacji o uzyskanej ocenie i skali ocen ‒ w przypadku kandydata, który ukończył studia za granicą ;
8) poświadczona za zgodność z oryginałem kopia świadectwa szkolnego, świadectwa dojrzałości lub dyplomu ukończenia studiów, na podstawie którego kandydat został przyjęty na studia za granicą (ukończenie tych studiów jest potwierdzone wydaniem dyplomu, o którego uznanie za równoważny polskiemu dyplomowi ubiega się kandydat) ‒ w przypadku kandydata będącego cudzoziemcem lub kandydata, który ukończył studia za granicą;
9) dokumenty potwierdzające dorobek naukowy (osiągnięcia naukowe), kwalifikacje lub inne osiągnięcia kandydata, w szczególności: kopia publikacji, certyfikat językowy na poziomie co najmniej C1, zaświadczenia potwierdzające przyznanie nagrody naukowej, odbycie stażu lub członkostwo w kole naukowym; w przypadku dokumentu sporządzonego w języku innym niż polski lub angielski, kandydat składa również odpis tego dokumentu w tłumaczeniu na język polski lub angielski;
10)potwierdzenie zawierające wykaz złożonych dokumentów wymaganych w rekrutacji do szkoły doktorskiej, w tym uzupełniony przez każdego kandydata wykaz dokumentów potwierdzających dorobek naukowy i kwalifikacje kandydata – pkt 6 potwierdzenia (obowiązujący kandydatów wzór potwierdzenia jest dostępny w systemie IRK).
III. Kandydat przyjęty do szkoły doktorskiej składa w Sekcji ds. Obsługi Administracyjnej Szkół Doktorskich kwestionariusz osobowy w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyników rekrutacji (obowiązujący kandydatów formularz kwestionariusza jest dostępny na stronie internetowej szkoły doktorskiej).
IV. Kandydat do szkoły doktorskiej, będący cudzoziemcem, który w trakcie postępowania rekrutacyjnego przebywa za granicą:
1) może podczas rekrutacji złożyć skany dokumentów wymienionych w pkt. II.2.,
2) może zostać przyjęty do szkoły doktorskiej pod oznaczonym w decyzji warunkiem złożenia oryginałów dokumentów lub poświadczonych za zgodność z oryginałem kopii tych dokumentów – do dnia 31 października 2024 r., do komisji rekrutacyjnej.
W przypadku niespełnienia warunku, o którym mowa w pkt 2, Rektor Uniwersytetu Gdańskiego stwierdza wygaśnięcie decyzji, na podstawie której kandydat został przyjęty do szkoły doktorskiej.
Formularze do pobrania znajdują się tutaj
Maksymalna liczba punktów możliwa do uzyskania w rekrutacji: 100 pkt.
I. ETAP REKRUTACJI
1. Punkty za wynik studiów, wpisany na dyplomie ukończenia studiów (max. 15 pkt)*:
a) bardzo dobry – 13 pkt;
b) dobry plus – 8 pkt;
c) dobry – 3 pkt.
Za ukończenie studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku przyporządkowanym do dyscypliny naukowej, w której o przyjęcie do szkoły doktorskiej ubiega się kandydat, przyznaje się dodatkowe 2 pkt.
2. Osiągnięcia naukowe (max. 30 pkt**):
a) recenzowany artykuł naukowy w czasopiśmie z wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych Ministerstwa Edukacji i Nauki aktualnego na dzień rozpoczęcia rejestracji w systemie IRK:
‒ za artykuł naukowy w czasopiśmie, któremu przypisano 70 lub więcej punktów: za artykuł jednoautorski – 13 pkt, za współautorstwo artykułu – 8 pkt,
‒ za artykuł naukowy w czasopiśmie, któremu przypisano mniej niż 70 punktów: za artykuł jednoautorski – 8 pkt, za współautorstwo artykułu – 5 pkt;
b) artykuł naukowy w recenzowanym czasopiśmie naukowym spoza wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych Ministerstwa Edukacji i Nauki, aktualnego na dzień rozpoczęcia rejestracji w systemie IRK – 3 pkt za każdy artykuł;
c) recenzowana monografia naukowa opublikowana w wydawnictwie z wykazu wydawnictw publikujących recenzowane monografie naukowe Ministerstwa Edukacji i Nauki, aktualnego na dzień rozpoczęcia rejestracji w systemie IRK:
– 20 pkt za monografię opublikowaną w wydawnictwie z Poziomu II ‒ 200 punktów (w przypadku współautorstwa przyznaje się 20/L punktów, gdzie „L” to liczba współautorów),
– 14 pkt za monografię opublikowaną w wydawnictwie z Poziomu I ‒ 80 punktów (w przypadku współautorstwa przyznaje się 14/L punktów, gdzie „L” to liczba współautorów);
d) recenzowana monografia naukowa opublikowana w wydawnictwie spoza wykazu Ministerstwa Edukacji i Nauki, aktualnego na dzień rozpoczęcia rejestracji w systemie IRK – 5 pkt;
e) rozdział w recenzowanej monografii naukowej – 3 pkt za każdy rozdział;
f) redakcja recenzowanej monografii naukowej – 3 pkt za każdą redakcję;
g) kierowanie projektem naukowym (NCBiR, NCN, FNP lub MNiSW) – 6 pkt za każde kierowanie projektem;
h) udział w projekcie naukowym na podstawie umowy – 2 pkt za każdy udział w projekcie (max. 6 pkt).
* W przypadku gdy wynik studiów jest przedstawiony na dyplomie w inny sposób lub w innej skali niż zgodnie z § 44 Regulaminu Studiów Uniwersytetu Gdańskiego, do obliczenia wyniku studiów według zasad obowiązujących w Uniwersytecie Gdańskim stosuje się zasady obowiązujące dla zagranicznych systemów kształcenia udostępnione przez ośrodki należące do sieci: ENIC-NARIC (https://www.enic-naric.net/), Nuffic (https://www.nuffic.nl/en), Eurydice (https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/).
** W przypadku publikacji (pkt I.2.a‒f) ‒ uznaje się osiągnięcia, które na dzień upływu terminu składania dokumentów wymaganych w rekrutacji, zostały opublikowane w okresie ostatnich 5 lat kalendarzowych, z uwzględnieniem roku, w którym jest przeprowadzana rekrutacja.
3. Inne osiągnięcia (max. 5 pkt): nagroda naukowa, członkostwo w stowarzyszeniu naukowym lub kole naukowym, wygłoszenie referatu na konferencji naukowej, udział w organizacji konferencji naukowej, zagraniczny staż naukowy trwający co najmniej 4 tygodnie, potwierdzona znajomość języka obcego na poziomie co najmniej C1, publikacja popularnonaukowa albo inne osiągnięcie – 1 pkt za każde osiągnięcie.
II. ETAP REKRUTACJI
Kandydat, który nie złoży dokumentów wymaganych w rekrutacji zgodnie z § 5 ust. 1-2 uchwały Senatu UG nr 4/24, nie może zostać dopuszczony do drugiego etapu rekrutacji.
Rozmowa kwalifikacyjna (max. 50 pkt), składająca się z:
1) przedstawienia zagadnienia badawczego przez kandydata (6 minut);
2) udzielania przez kandydata odpowiedzi na pytania zadawane przez komisję (10 minut).
W trakcie rozmowy jest oceniana:
1) umiejętność konceptualizacji i nowatorstwo proponowanego zagadnienia badawczego – max. 20 pkt;
2) znajomość metod badawczych i literatury przedmiotu oraz poprawne posługiwanie się terminologią specjalistyczną – max. 15 pkt;
3) umiejętność argumentowania i kompozycja wypowiedzi – max. 10 pkt.
4) wykonalność proponowanego przez kandydata projektu – max. 5 pkt.
W tym etapie rekrutacji kandydat musi uzyskać minimum 30 pkt.
Minimalna liczba punktów uzyskanych łącznie na obu etapach rekrutacji, wymagana do przyjęcia kandydata do szkoły doktorskiej w ramach uwzględnionego limitu przyjęć: 50 pkt.
Limity przyjęć w roku akademickim 2024/2025:
Archeologia | 1 osoba |
Filozofia | 2 osoby |
Historia | 3 osoby |
Językoznawstwo | 3 osoby |
Literaturoznawstwo | 3 osoby |
Nauki o kulturze i religii | 1 osoba |
Nauki o sztuce | 2 osoby |
Polonistyka | 2 osoby |
Program kształcenia Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych i Społecznych zawiera: