hybrydowo
3 semestry
Studia prowadzone są w trybie niestacjonarnym zdalnym (100% zajęć online) lub w trybie niestacjonarnym mieszanym (w zależności od potrzeb i możliwości uczestników część zajęć online, część stacjonarnie).
Zjazdy odbywają się przeciętnie 2 razy w miesiącu.
Zajęcia online (w piątki w godzinach 15:30-19:45, soboty od 8:30 do 15:30 lub 17:15):
11-12 października
25-26 października
8-9 listopada
22-23 listopada
6-7 grudnia
20-21 grudnia
10-11 stycznia
24-25 stycznia
7-8 lutego
14-15 lutego.
Przygotowanie do nauczania kolejnego przedmiotu (grupa przedmiotów A3 oraz E) | Godziny | Punkty ECTS |
---|---|---|
1. Przygotowanie w zakresie merytorycznym | 240 | 18 |
2. Przygotowanie w zakresie dydaktycznym | 95 | 9 |
3. Praktyka | 90 | 3 |
Ogólna liczba godzin zajęć dydaktycznych | 425 | |
Ogólna liczba godzin praktyki dydaktycznej | 90 |
Ad. 1. Przygotowanie w zakresie merytorycznym zakłada uzyskanie 18 punktów ECTS i obejmuje wiadomości z językoznawstwa synchronicznego, diachronicznego oraz normatywnego (wiedza o współczesnym języku polskim, wiedza o historii języka polskiego, kultura języka polskiego z elementami etyki słowa), literaturoznawstwa (historia literatury polskiej i obcej, literatura dla dzieci i młodzieży) oraz teorii literatury (poetyka stosowana). Efekty uczenia się określają szczegółowo sylabusy poszczególnych przedmiotów merytorycznych.
Realizowane w tym komponencie przedmioty obejmują 240 godzin zajęć dydaktycznych: 30 godzin wykładów, 85 godzin zajęć konwersatoryjnych i 100 godzin ćwiczeń oraz 25 godzin warsztatów, ponadto inne godziny kontaktowe, m.in. zaliczenia i egzaminy z przedmiotów wchodzących w skład programu studiów podyplomowych, konsultacje z nauczycielami akademickimi i lektorami oraz pracę własną studenta, wymaganej do przygotowania przewidzianych w sylabusach projektów własnych np. opracowania cyklu lekcji, scenariusza, prezentacji itp.
Formy zaliczenia poszczególnych przedmiotów określają szczegółowo sylabusy.
ad. 2. Pozostałe przedmioty realizują przygotowanie dydaktyczne (łącznie 95 godzin), z jednoczesnym poszerzaniem kompetencji merytorycznych uczestnika, np. efekty uczenia się przedmiotu „Metodyka nauczania języka polskiego z elementami glottodydaktyki” zakłada realizację efektu – ma wiedzę na temat struktury języka polskiego. Realizacja tych przedmiotów zakłada uzyskanie 9 punktów ECTS w toku kształcenia, którego celem jest wzbogacenie wiedzy oraz wyposażenie nauczyciela w warsztat pracy, obejmujący także pracę z dzieckiem cudzoziemskim oraz dzieckiem z doświadczeniem migracyjnym. Komponent obejmuje 35 godzin wykładów 10 godzin konwersatorium oraz 20 godzin ćwiczeń i 30 godzin warsztatów. Pracę samodzielną uczestnika weryfikuje ocena aktywności na zajęciach i przygotowanie samodzielnych, pisemnych scenariuszy lekcji (ale też wycieczek, imprez kulturalnych, słuchowisk itp.) dotyczących nauczania sprawności nadawczych i odbiorczych, kompetencji komunikacyjnych oraz literackich. Uzyskanie wszystkich zaliczeń pozwala przystąpić do końcowego egzaminu ustnego z całości materiału (zakres - problemy dydaktyki ogólnej i dydaktyki szczegółowej nauczania języka polskiego) w formie prezentacji autorskiego projektu dydaktycznego. Językiem zajęć jest język polski.
ad. 3. Praktyki
Celem praktyki (łącznie 3 punkty ECTS) jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela języka polskiego w polskiej szkole oraz konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym. Praktyka odbywa się równolegle z realizacją zajęć, z zastrzeżeniem, że w drugim semestrze uczestnik jedynie hospituje zajęcia polonisty, omawia je wspólnie z nauczycielem oraz współprowadzi zajęcia ( 45 godzin), a w trzecim prowadzi samodzielnie lekcje w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Lekcje prowadzone są w szkole publicznej (lub niepublicznej) zgodnie z posiadanymi przez uczestnika uprawnieniami do nauczania. Regulamin praktyk stanowi integralną część sylabusa Praktyki dydaktyczne.
Uzupełnieniem wiedzy przyszłych nauczycieli języka polskiego będą (nieobowiązkowe) wykłady, pokazy filmowe, promocje podręczników i książek, lekcje otwarte i inne formy kształcenia prowadzone w Instytucie Filologii Polskiej i na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego.
Wysokość opłaty semestralnej dla edycji rozpoczynającej się w roku akademickim 2024/2025 wynosi - 2 000 zł, a całościowej - 6 000 zł.
dr Bartosz Dąbrowski – adiunkt i wykładowca polonistyki gdańskiej, pracownik Zakładu Historii Literatury Polskiej. Zajmuje się sposobami funkcjonowania przestrzeni miejskich w literaturze XX wieku, problematyką lokalności i postpamięci oraz teoriami odmieńczymi.
dr Joanna Ginter – językoznawca, adiunkt w Zakładzie Języka Polskiego IFP UG, redaktor językowy i korektor. Zajmuje się kulturą języka polskiego i najnowszymi zjawiskami zachodzącymi w polszczyźnie.
prof. dr hab. Radosław Grześkowiak – literaturoznawca i edytor, badacz literatury staropolskiej, autor publikacji z zakresu historii literatury oraz edytor dzieł staropolskich. Kierownik Zakładu Historii Literatury Polskiej w Instytucie Filologii Polskiej UG.
prof. UG. dr hab. Magdalena Horodecka – literaturoznawca, pracownik Zakładu Teorii Literatury i Krytyki Artystycznej, autorka publikacji z zakresu historii literatury współczesnej, ze szczególnym uwzględnieniem literatury niefikcjonalnej (reportaż, eseistyka, pamiętniki, dzienniki, epistolografia) oraz teorii literatury.
prof. dr hab. Edward Jakiel – literaturoznawca, pracownik Katedry Historii Literatury w Instytucie Filologii Polskiej UG, autor publikacji z zakresu historii literatury i kultury, autor kursu nauczania wiedzy o kulturze polskiej dla cudzoziemców wg własnej koncepcji „miejsc wspólnych”;
prof. UG, dr hab. Aneta Lewińska – językoznawca, dydaktyk, prof. w Katedrze Polonistyki Stosowanej Instytutu Filologii Polskiej, autorka publikacji z zakresu dydaktyki języka polskiego i glottodydaktyki;
dr Justyna Pomierska – językoznawca, dydaktyk, adiunkt w Zakładzie Polonistyki Stosowanej, autorka publikacji na temat polszczyzny regionalnej i kaszubszczyzny oraz metodyki nauczania języka polskiego.
dr hab. Monika Pomirska – literaturoznawca, adiunkt w Zakładzie Polonistyki Stosowanej. Zainteresowania naukowe: historia i teoria literatury dla dzieci i młodzieży, kaszubska literatura dla młodego czytelnika, feministyczna krytyka literacka.
dr hab. Zofia Pomirska – językoznawca, dydaktyk, pracownik Zakładu Polonistyki Stosowanej w Instytucie Filologii Polskiej UG, autorka programów i podręczników szkolnych do języka polskiego oraz publikacji z zakresu dydaktyki języka polskiego, a w szczególności nauczania uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
prof. UG, dr hab. Lucyna Warda-Radys – językoznawca, pracownik Katedry Języka Polskiego Instytutu Filologii Polskiej UG, autorka publikacji na temat polszczyzny historycznej i współczesnej, polszczyzny regionalnej i kaszubszczyzny.