Dyrektor Instytutu Lingwistyki Stosowanej
poniedziałki i wtorki, godz. 16.30 - 17.15
Pływanie, dobra książka, podróże, uwielbiem psy i koty
Zainicjowałem swoją działalność naukową badaniami w zakresie literatury amerykańskiej. Obecnie prowadzę badania głównie z zakresu językoznawstwa, które stało się moją dyscypliną wiodącą. Badam zjawiska językowe w odniesieniu do aspektów lingwistyki stosowanej, ekolingwistyki i glottodydaktyki. W swoich publikacjach zajmuje się miedzy innymi aspektami dyskursu akademickiego, komunikacji interpersonalnej nauczyciela języków obcych, rozwijaniem autonomii w nauce języka obcego w oparciu o wysoką świadomość językową, pragmatyką międzyjęzykową czy nauczaniem języka obcego w oparciu o treści przedmiotowe. Ponadto ważne miejsce zajmują także publikacje dotyczące kształcenia w zakresie tłumaczeń z uwzględnieniem kompetencji interkulturowej. Wykorzystuje w tym zakresie doświadczenie wieloletniej praktyki tłumaczeniowej, głównie dla Firm Henkel Bautechnik i Ceresit Polska. Posiadam pewne wykształcenie akademickie w zakresie historii, filologii włoskiej i angielskiej.
Ksiażki i redakcja czasopism:
1. Lankiewicz, H. (ed.). 2008. Licencjatus, Zeszyty Dydaktyczno-Naukowe, Vol. 9, Wydawnictwo PWSZ w Pile.
2. Hadrian Lankiewicz. 2008. Śmiech w machinie wszechświata. Humor według Philipa K. Dicka. Wydawnictwo PWSZ w Pile.
3. Lankiewicz H. (ed.). 2009. On language and culture – interdisciplinary studies. Wydawnictwo PWSZ w Pile.
4. Lankiewicz H. 2010. Foundations of second language acquisition. From Theory to language pedagogy. Wydawnictwo PWSZ w Pile.
5. Wąsikiewicz-Firlej, E., Szczepaniak-Kozak, A. i Lankiewcz H. (red.). 2012. Interkulturowość, kreatywność, refleksyjność w dydaktyce języków obcych. Wydawnictwo PWSZ w Pile.
6. Lankiewicz, H. i Wąsikiewicz-Firlej, E. (red.). 2012. Informed teaching: premises of modern language pedagogy. Wydawnictwo PWSZ w Pile.
7. Anna Szczepaniak Kozak i Hadrian Lankiewicz (red.). 2013. The creative potential of the word: from fiction to education. Wydawnictwo PWSZ w Pile.
8. Wąsikiewicz-Firlej, E. i Lankiewicz, H. (red.). 2013. From Classroom to workplace: advances in Applied linguistics. Wydawnictwo PWSZ w Pile.
9. Grabowska, M., Grzegorczyk, G. i Lankiewicz, H. 2013. Language and concepts in action: Multidisciplinary perspective on linguistic research. Frankfurt am Main: Peter Lang.
10. Hadrian Lankiewicz i Emilia Wąsikiewicz-Firlej (red.). 2014. Languaging experiences: learning and teaching revisited. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing Cambridge Scholars.
11. Lankiewicz H. 2014. Foundations of second language acquisition. From Theory to language pedagogy. Wydawnictwo PWSZ w Pile. Wydanie drugie poprawione.
12. Emilia Wąsikiewicz-Firlej, Hadrian Lankiewicz Anna Szczepaniak-Kozak (red.). Culture and creativity in discourse studies and foreign Language pedagogy. 2014, Piła: Wydawnictwo PWSZ w Pile.
13. Godlewska M., Lankiewicz, H. (eds.) Forum Filologiczne Ateneum 1 (3) 2015, Interakcje/ Interactions, Ateneum Szkoła Wyższa w Gdańsku.
14. Hadrian Lankiewicz. 2015. Teacher language awareness in the ecological perspective. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdanskiego.
15. Godlewska, M., Lankiewcz, H. (2017) (red.). Forum Filologiczne Ateneum. 2017. Motives and Motifs. 1(5). Ateneum Szkoła Wyższa w Gdańsku.
16. Woodward-Smith, Elizabeth, Lankiewicz Hadrian, Godlewska, Malgorzata (red.). 2018. Pathways to language, culture, communication and identity. Gdańsk: Ateneum Szkoła Wyższa w Gdańsku.
17. Biedroń, A., Lankiewicz, H., Gasztold, B. 2018. Issues in second language acquisition. Koszalin: Wydawnictwo Politechniki Koszalińskiej.
1. “Autonomia – nadzieje i ograniczenia”, presentation at a national conference W dialogu języków i kultur, organized by The Higher School of Linguistics in Warsaw, 15-16.01.2007.
2. “Wykorzystanie materiałów przygotowywanych przez studentów jako czynnika motywacyjnego podczas zajęć językowych”, presentation at a national conference organized by Modern Language Association of Poland, Nowe spojrzenie na motywacje w dydaktyce języków obcych, Wrocław 10-12. 09.2007.
3. “Czego możemy się nauczyć od Basków w zakresie edukacji językowej?”, presentation at a national conference organized by The State Higher Vocational School in Płock, Języki obce w przedszkolu i szkole podstawowej w perspektywie interdyscyplinarnej, 04.06. 2008.
4. “Pataphysical Farce of Philip K. Dick – Mind of Motion”, presentation at an international seminar organized by Palacky University, American Studies Colloquium, America in Motion, Olomouc, Czech Republic, 7-10. 09. 2008.
5. “Instructions and classroom language as a key element of communication in ELT milieu”, presentation at a national conference organized by Modern Language Association of Poland, Mówienie w języku obcym – sukcesy i porażki uczenia się i nauczania, Konin 18-20. 05.2009.
6. “Emergentism and its implications for language Pedagogy”, presentation at an international conference organized by Pomeranian University in Słupsk, Wschód-Zachód (fourth edition),18-17. 09. 2009.
7. “Sankcjonowanie autentyczności przez ucznia”, presentation at a national conference, Materiały dydaktyczne w nauczaniu języków obcych – teoria i praktyka, Gorzów, 20-21.10. 2009.
8. “Taming the chaos of the modern World – personal linguistic experience and language awareness as a mark of the quality of university education”, presentation at an International conference, “Бу́дущее науки и образования в контексте глобализационных процессов” organized by the International University of Nature, Society and the Human Being, Department of Social Studies Dubna (Russia), 17.04. 2010.
9. “Away from the input – affordance as a way of activating personal touch to language”, presentation at an international conference, Crossing frontiers, staking out new territories organized by PASE (Polish Association for the Study of English), Kalisz, 19-21 04. 2010.
10. „Activating metaphorical potential of a language to enhance students’ creativity in L2 learning”, presentation at an international Seminar, Communication-Culture-Creativity, Piła, 18-19. 10. 2010, (first edition).
11. “Promoting triadic interactions for the creation of meaning in the language classroom”, presentation at national conference, Topics in applied Linguistics: stability and variability, organized by Opole University 15-16. 11. 2010.
12. “Evaluation of language Competence at B.A. Level”, presentation at the First A Coruna International Seminar on teaching and Assessment in the Bologna Process, A Coruna, Spain 21-22.06-22.06. 2011.
13. „Dialekt w klasie językowej w świetle podejścia ekologicznego do nauczania języka obcego. Badanie krytycznej świadomości językowej nauczyciela”, presentation at a national conference, Dyskurs edukacyjny w klasie językowej organized by Modern Language Association of Poland, Kalisz, 12-14.09.2011.
14. “Classroom justice and perceived teacher credibility”, presentation at an international conference, Classroom-oriented research: Achievements and challenges, Kalisz 14-16.10.2011.
15. “Taming the academic language – reflections of a methodology teacher”, presentation at an international seminar, Communication-Culture-Creativity, Piła, 17-18.10.2011 (second edition).
16. “Measuring student linguistic autonomy with recourse to critical language awareness”, presentation at an international conference, Autonomy in language learning and teaching: techniques, strategies and resources, Konin, May 8th-10th 2012.
17. “Filologiczna praca licencjacka a rozwój kompetencji naukowych studenta”, presentation at a national conference, Dydaktyka języków obcych a kompetencje ogólne, organized by Modern Language Association of Poland, Bydgoszcz, 10-12. 09. 2012.
18. “Language Awareness at the start of the career: insights into teacher education”, presentation at an international seminar, Communication-Culture-Creativity, Piła, 22-23, 10. 2012.
19. “How can cooperation be developed between higher education institution: Quality profiles and mobility”, presentation at The Second A Coruna International seminar on teaching and learning for Global Workplace, A Coruna, Spain, 20-23. 11. 2012.
20. “My trip to Moscow: constructing the image of Russia in the incidental use of Russian”, presentation at the 3rd international scientific conference The image of Russia in cross-cultural perspective. Dubna, Moscow Region, April, 19th 2013.
21. „Lingua Franca a komunikacja interkulturowa: analiza dyskursywna wypowiedzi ucznia w języku angielskim”. Paper presented at an academic seminar entitled Współczesne trendy w nauce języka obcego – teoria i praktyka, Ateneum University, Gdańsk, June, 18th 2013.
22. „Teacher empowerment in the workplace: FLT education”, 3rd A Coruna seminar titled „perspectives on workplace-oriented education”. A Coruna, Spain, 10-11.06. 2014.
23. „The use of explorary and critical talks as a form of reflection upon the constuctionist nature of knowledge and language/ Wykorzystanie form rozmowy (poszukującej i krytycznej) jako refleksji na temat konstrukcjonistycznej natury wiedzy i języka”. Presention at: Konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego „Refleksja w uczeniu się i nauczaniu języków obcych”, Wrocław, 9-11.09.2013.
24. “Academic discourse: mediating expert talk in content learning”. Presentation at: The Congress of The European Association of Languages for Specific Purposes (AELFE), A Coruna, September 5-7. 2013.
25. „Critical language awareness in an ecological perspective”. Referat wygłoszony podczas I Międzynarodowej Konferencji Neofilologicznej, Ateneum Szkoła Wyższa w Gdańsku pt. Współczesne kwestie filologiczne w obrazie kultury europejskiej w dniu 12.12.2013.
26. „Edukacja nauczycieli języków obcych w świetle zjawisk samomargnalizacji i równouprawnienia”, Uniwersytet Gdański, Konferencja Polskiego Towarzystwa neofilologicznego pt. Kształcenie i doskonalenie nauczycieli języków obcych oraz języka kaszubskiego, Gdańsk, 8-10 września 2014.
27. „The polyphony of voices in the narrative study”. Uniwersytet Gdański, Seminarium pt. The narrative studies in adjusting foreign language education to global objectives: The search for hybrid linguistic identities. Gdańsk 10-11.09. 2014.
28. “Languaging as a means of developing political autonomy in language learning: Culture in the spectrum of translingualism.” Conference organized by Romanian-American University (4th edition), Bukarest, 8-9. 05. 2015.
29. 22-24 June 2015. „Wiedza profesjonalna jako atrybut tłumacza: implikacje dla edukacji translatorycznej”. Konfeerencja naukowa nauczanie języków na potrzeby rynku, KUL Lublin.
30. 7-9 September 2015. „Mowa nienawiści w kontaktach interkulturowych”, together with Anna Szczepaniak-Kozak, Konferencja naukowa PTN Wielojęzyczność i międzykulturowość w glottodydaktyce, Warszawa: Uniwersytet Warszawski.
31. 17-18 September 2015. „Political autonomy of the foreign language teacher”, presentation at an international seminar Communication – Culture – Creativity, language literature, identity (CCC 4th edition), Ateneum-Szkoła Wyższa w Gdańsku.
32. 12-14 października 2015. The ecology of empowerment in the teacher ruse of a foreign language, wystąpienie wspólnie z dr Emilią Wąsikiewicz-Firlej, Classroom-oriented research: Towards effective learning and teaching, Konin.
33. 15-16 kwietnia 2016, „Lingwistyka Stosowana 35 lat”, Polskie towarzystwo Lingwistyki Stosowanej, Polish Association of Applied Linguistics. Prezentacja Wybrane aspekty mowy nienawiści w Polsce, wystąpienie wspólnie z dr Anną Szczepaniak-Kozak, Warszawa.
34. 28-29 kwietnia, 2016. W trosce o jakość w ilości – edukacja akademika w procesie zmian, konferencja organizowana w ramach zakończenia Projektu „IQ” w Uniwersytecie Gdańskim. Prezentacja pt. Polityczna poprawność dyskursu edukacyjnego, wspólnie z dr Anna Szczepaniak-Kozak, Gdańsk.
35. Hadrian Lankiewicz. Reactional mode of language use: Music and poetry in an L2 classroom. Międzynarodowe seminarium “Musica y palabras”, Sewilla, Hiszpania, 2 – 4, czerwca, 2016.
36. Final International Conference of the Radar Project: Form hate communication to anti-hate communication, Perugia, 14 września 2016. Prezentacja: Discorso politicamente corretto dell’insegniante: il ruolo dell’insegniante di lingue straniere per prevenire il discoro d’odio.
37. Konferencja PTN, Rola różnic indywidualnych w uczeniu się i nauczaniu języków obcych Słupsk, Akademia Pomorska w Słupsku, 5–7 września 2016 r, prezentacja pt. Norma pedagogiczna a postawy wobec nauki języka obcego.
38. Polskie Towarzystwo Lingwistyki Stosowanej, 7-8 września 2017 roku w Uniwersytecie Zielonogórskim, referat pt. „Sukces w nauce języka obcego w świetle podejścia ekologicznego”.
39. Międzynarodowa konferencja pt. "Filología, interculturalidad y estudios de genero" (Filologia, interkulturowość i badania genderowe), Ateneum Szkoła Wyższa, współorganizowanej przez Uniwersytet w Sevilli, 02.06.2017. Referat: 'Il Nome Della Rosa' di Umberto Eco nella prospecttiva ecocritica”, Ateneum-University in Gdansk.
40. Nauczyciel języka we współczesnym świecie: oczekiwania, wyzwania, perspektywy. Nauczyciel języka obcego jako „transformatywny intelektualista” – krytyczna perspektywa ekologiczna w edukacji nauczyciela języków obcych. Fundacja rozwoju Systemu edukacji, wykład plenarny. Warszawa 25.września 2017.
41. „An ecological inquiry in SLA – balancing between macro and micro perspective in doing classroom research” Wykład plenarny podczas konferencji Classroom-oriented research: The importance of a macro- and micro-perspective. Konin, 9-11. 10, 2017.
42. Prezentacja pt. “Safety in L2 Language use: Between empowerment and self-marginalization podczas konferencji The Culture of Safety: Crisis as a Multifaceted Entity, Koszalin 13.10. 2017.
43. Prezentacja pt. „The cognitive function of specialized languages: Educational implications” na konferencji Języki specjalistyczne w dydaktyce i translatoryce: teoria i praktyka zorganizowanej przez ILS UAM w Poznaniu w dniach 17-18 listopada, 2017 roku.
44. Presentation „Linguistic hybridity and learner identity: Metrolingual practice in the educational setting” during an International Conference on Language, Identity and Education in Multilingual Contexts (LIEMC18). At the Marino Institute of education, an Associated College of the University of Dublin, trinity College, 01-03 February 2018.
45. The fourth international conference on innovative foreign language education in China. Product-oriented approach in the multicultural contexts. Budapeszt, 5-7 October 2018.