Studia:
1. 1996-2001 - Filologia Polska, magister Filologii Polskiej, specjalność edytorska i nauczycielska, mała specjalność: filmoznwstwo, praca magisterska pt. Topika religijna w kinie science fiction, pod kierunkiem Prof. UG, dr hab. Mirsoława Przylipiaka, Uniwersytet Gdański, 2001 (fragment pracy został wydany jako artykuł naukowy pt. Topika religijna w filmie Ridley’a Scotta „Blade Runner” [w:] Poszukiwanie i degradowanie sacrum w kinie, red. M. Przylipiak, K. Kornacki, Gdańsk 2002)
2. 2000-2002 - Podyplomowe Studium Podstaw Informatyki, Uniwersytet Gdański, 2002
3. 2004-2007 - Filologia Angielska, specjalność nauczycielska, praca licencjacka pt. Utopia and Dystopia in Science Fiction Literature and Films, pod kierunkiem Prof. UG, dr hab. Davida Malcolma, Uniwersytet Gdański, 2007
4. 2002-2007 - Filologiczne Studia Doktoranckie, specjalność literaturoznawcza, praca doktorska pt. Antynomie cielesności w amerykańskim kinie science fiction i body horrorze po roku 1960, pod kierunkiem Prof. UG, dr hab. Mirsoława Przylipiaka, Uniwersytet Gdański, 2008
1.Nagroda II stopnia Rektora UG dla najlepszej monografii za książkę „Corpus Futuri” (2015).
2. Nominacja monografii „Kino Islandii” do nagrody dla najlepszej książki filmoznawczej Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami (2017)
3. Nagroda dziekana Wydziału Filologicznego UG za prace o charakterze organizacyjnym (2018)
4. Nagroda III stopnia Rektora UG dla najlepszej monografii za książkę „Cinema of Iceland: Between Tradition and Liquid Modernity" (2020)
Stypendia i kierownictwo międzynarodowych projektów naukowych:
Kierownik czterech grantów związanych z projektem stworzenia monografii akademickiej kina islandzkiego:
1. Stypendium indywidualne na Uniwersytecie w Reykjaviku na realizację projektu FSS/2010//II/D3/W/0125 „Kinematografia Islandii i Polski po roku 1989. Badanie porównawcze podobieństw wątków fabularnych” : od 3 września 2010 do 19 grudnia 2010, wykłady gościnne
2. Stypendium indywidualne na Uniwersytecie w Reykjaviku na finalizację badań nad kinem islandzkim: od 16 września do 1 października (projekt FSS/2011/V/D3/W/0058), wykłady gościnne
3. Wizyta przygotowawcza w Islandzkiej Filmotece Narodowej w Hafnafjordur (nr projektu FSS/2013/R2/PV/W/0078) 08.06-14.06.2014 - kwerenda materiałów ilustracyjnych do książki "Kino Islandii: Tradycja i nowoczesność" (wydanie: Gdańsk 2016),
4. Wizyta studyjna w Islandzkiej Filmotece Narodowej i Islandzkim Uniwersytecie w Reykjaviku (nr projektu FSS/2016/SV/W/0101), 26.09-07.10.2016, funkcja: kierownik projektu, kwerenda przygotowawcza do anglojęzycznego wydania ksiażki "Kino Islandii".
Kierownik trzech projektów naukowych realizowanych w Norwegii w latach 2014-2016
1. Wizyta przygotowawcza na Uniwersytecie Technicznym w Trondheim (nr projektu FSS/2013/R2/PV/W/0077), 17.05-24.05.2014,
2. Wizyta studyjna na Norweskim Uniwersytecie Technicznym w Trondheim (nr projektu FSS/2016/SV/W/0061), funkcja: kierownik projektu (5.08.2016-26.08.2016) - kwerenda przygotowawcza do wydania monograficznego nr czasopisma "Panoptikum" pt. "Mapowanie Północy" (publikacja nr maj 2017),
3. Wizyta studyjna na Norges arktiske universitet w Tromso (nr projektu FSS/2016/SV/W/0062), 05.09.2016-16.09.2016, funkcja: kerownik projektu, kwerenda przygotowawcza do wydania monograficznego nr czasopisma "Panoptikum" pt. "Mapowanie Północy" (publikacja nr maj 2017),
Prace o charakterze eksperckim:
Selekcjoner filmów do konkursu i reprtuaru Gdańsk DocFilm Festival (lata 2009-2013)
Selekcjoner i współautor programu największego w Polsce przeglądu kina Islandzkiego Ultima Thule. Na końcu świata (organizator Filmoteka Narodowa, finansowanie z Grantów EEA i Funduszu Norweskiego)
Juror w kilku konkursach festiwalowych (m.in. GdańskDoc Film, Festiwal Filmów Jednominutowych Nadbałtyckiego Centrum Kultury, CineramaFest)
podróże, dogoterapia i gry komputerowe
kinematografia krajów nordyckich, kino gatunków (w tym m.in. science fiction i horror), poetyka komiksu i telewizji, język nowych mediów,
PUBLIKACJE W BAZIE WIEDZY UG:
https://repozytorium.bg.ug.edu.pl/info/author/UOGe2379d2138974f2687888d6...
A) Monografie autorskie
1. The Cinema of Iceland. Between Tradition and Liquid Modernity, Frankfurt: Peter Lang, 2019,
2. Kino Islandii. Tradycja i ponowoczesność, Gdańsk: Wydawnictwo w Podwórku, 2016,
3. Corpus futuri. Literackie i filmowe wizerunki postludzi w anglosaskiej fantastyce naukowej oraz ich komiksowe i telewizyjne reinterpretacje, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2013
B) Monografie współautorskie
C) Redakcja naukowa książek
D) Rozdziały w książkach
2023 [wraz z Jerzym Szyłakiem] The Influence of Local and National Press on the Comic Publishing Industry in the Polish People's Republic between 1956 and 1989, Journal of Graphic Novels and Comics, vol. 14, nr 1
2021 Byty postzwierzęce w powieści P. K. Dicka "Czy androidy marzą o elektrycznych owcach?" i w filmowej dylogii "Blade Runner", ER(R)GO. Teoria – Literatura – Kultura, nr 42
2018, Piotr Szulkin. Katastrofy logosu i absurdy istnienia, „Kwartalnik Filmowy”, nr 104
2018, Opowieści smartfonowe: strategie autorskie w filmach Rubena Östlunda, „Kwartalnik Filmowy”, nr 101-102
2017, Krajobraz po Dogmie: transnarodowe ambicje nordyckiego kina i telewizji, „Panoptikum”, nr 17 (24)
2015, Wizerunki mężczyzn w kinowych adaptacjach prozy Hallgrímura Helgasona, „Panoptikum”, nr 14 (21)
2015, 2015, Niepokorne kreskówki pokolenia MTV, „Ekrany” nr 1 (23),
2014, City, Countryside and Nature as Discursive Devices Used to Strengthen the National Identity in Icelandic Cinematography, „Studia Humanistyczne AGH”, t. 13/3
2014, „Dźwięki przeszłości” - tradycja i historia w islandzkich dokumentach muzycznych, „Panoptikum”, nr 13
2014, Między prawdą a stereotypem, tradycją a nowoczesnością: wątki narodowe i transnarodowe w islandzkim kinie dokumentalnym po roku 2000, „Panoptikum”, nr 12
2013, Ojczyzna, ojcowizna, starość i śmierć. Bolesne pożegnania z naturą i tradycją we współczesnym kinie islandzkim, „Studia Filmoznawcze”, nr 34
2012, W stronę transnarodowej wrażliwości? Strategie kulturowego otwarcia i gatunkowej asymilacji w kinematografii islandzkiej po roku 2000, „Kwartalnik Filmowy”, nr 80
2012, Female Protagonists in Contemporary Icelandic Cinema, „Studia Humanistyczne AGH”, 2012, nr 2 ;
2011, Od Tele-utopii do tele-piekła. Kinowe opowieści o przyjemnościach i niebezpieczeństwach płynących z posiadania telewizora, „Panoptikum” nr 10 (17)
2011, Smutne losy automatów. Sztuczni ludzie w dystopijnej ikonografii science fiction, „Panoptikum” nr 9 (16)
2011, Między utopią turyzmu a antyutopią nieautentyczności: trzy filmowe podróże po Islandii, „Studia Humanistyczne” nr 10.
2008, Między feminizmem a mizoginią: dystopijne ideologie społeczeństwa przyszłości w kinowej oraz literackiej science fiction po roku 1968, „Panoptikum”, nr 7
2008, Ciało i lęk: fizjologia śmierci w zombie horrorze, „Kwartalnik Filmowy” , nr 62
2006, Poza granice horyzontu. Wycieczki po piekłach filmowych anomalii, „Panoptikum”, nr 5 (12)
2005, Panoptikum silnych i wojowniczych kobiet, „Panoptikum”, nr 4 (11)
2004, Queer znaczy modny? – Zapiski o ewolucji stereotypowych przedstawień Odmienności (nie tylko) seksualnej w telewizjach muzycznych, „Panoptikum”, nr 3 (10)
2004, W krainie koszmarów i obsceniczności - szkic o poetyce antyteledysku, „Panoptikum” nr 2 (9)
2003/2004, Ciało w służbie ideologii - Bardzo krótka i subiektywna historia ewolucji postaci zombie w kinematografii, „Panoptikum”, nr 2 (9)
Opracowania, artykuły, recenzje popularnonaukowe:
Krótka historia końca świata, „Kino” 2004, nr 6; Dlaczego Ameryka kocha superbohaterów?, „Kino” 2005, nr 07/08; Zbuntowane anioły kina. Poczet kobiet zabójczych, „Kino” 2006, nr 03; Ludzkie dzieci,„Kino” 2006, nr 11; Iluzjonista, „Kino” 2007, nr 03; ,Renaissance, „Kino” 2007, nr 03; Frank Miller – Komiksy, kłopoty i kino, „Kino” 2007, nr 04; Filmowe ślepe tory Danniego Boyle’a, „Kino” 2007, nr 05;Przypadek Harolda Cricka, „Kino” 2007, nr 05; Zmienne losy komiksowych herosów, „Kino” 2007, nr 07-08; Wskrzeszona magia kina – perły niemieckiego ekspresjonizmu filmowego, „Kino” 2008, nr 03; Dziewięć żywotów Człowieka-Nietoperza, „Kino” 2008, nr 07/08; Filmowe obrazy ponowoczesnej apokalipsy.„Kino” 2009, nr 11, s. 32-35; Melodie godności i pracy.„Kino” 2009 r., nr 07/08; Filmowe wcielenia elektronicznych morderców.„Kino” 2009, nr 06; Przekład z komiksu.„Kino” 2009, nr 03, Rysunkowi władcy złego smaku. Krótki przewodnik po animowanej nieobyczajności. „Kino” 2009, nr02; Oblicza wolności. All About Freedom Festival, „Kino” 2010, nr 01; Mądry Błazen z Manhattanu,„Kino” 2010, nr 02; Wędrówki dalekie i bliskie. GdańskDocFilm Festival, „Kino” 2010, nr 06, Mrocznesny Christophera Nolana, „Kino” 2010 r., nr 07/08; Islandzka dusza outsidera. Twórczość FridrikaThora Fridrikssona, „Kino” 2010, nr 12; Ponure opowieści z krainy wulkanów. Islandzkie kino noir, „Kino” 2011 r. , nr 01, s. 50-52; Popiół, ogień i lód – islandzkie kino dokumentalne, „Kino” 2011, nr 04;Parking królów, „Kino” 2011, nr 07/08; Skóra w której żyję, „Kino” 2011, nr nr 09, Opowieści z ojczyzny morskich sag, „Kino” 2013, nr 12, Ponowoczesne przygody zreifikowanego ciała. Nowozelandzka "trylogia złego smaku" Petera Jacksona, „Bliza” 2016, nr 26, Kryminalne historie z Reykjaviku: islandzkie kino gangsterskie i policyjne po roku 2000, „Bliza” 2016, nr 25, Requiem na głodzie: o Szwedach, kinie i wampirach, „Bliza” 2017, nr 29, W uniwersum Jackassa. Głupota i obscena w służbie telewizji,„Bliza” 2018, nr 33 Festiwal Era Nowe Horyzonty: Współczesne kino z Islandii: https://www.nowehoryzonty.pl/akt.do?id=5365 (data publikacji: 26/07/18)Festiwal Era Nowe Horyzonty: Transnarodowe ambicje norweskiego kina: https://www.nowehoryzonty.pl/akt.do?id=5371&q=Konefa&r=enh (28/07/18)Festiwal Era Nowe Horyzonty: Serca śniegów: Arktyka i idea Północy w norweskim i islandzkim kinie: https://www.nowehoryzonty.pl/akt.do?id=5362&q=Konefa&r=enh(data publikacji: 25/07/18)