- Opiekun Roku ZIA III BA
- Opiekun Praktyk ZIA
WTOREK - godz. 13:15-14:45 pok. 394
dr KATARZYNA PASTUSZAK – adiunkt Zakładu Badań nad Sztukami Performatywnymi (Instytut Anglistyki i Amerykanistyki UG), tancerka/performerka, reżyserka i dyrektor artystyczna Amareya Theatre & Guests (Gdańsk), prezeska Stowarzyszenia Amareya Art; badaczka teatru i tańca, adiunkt Centre for Environmental and Minority Policy Studies – CEMiPoS; pedagog tańca i teatru w Polsce i za granicą. Ukończyła studia magisterskie na kierunku Skadynawistyka (UG) i Wiedza o Teatrze (Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza) oraz studia doktorskie FSD (UG). W 2014 roku opublikowała pracę doktorską Ankoku buto Hijikaty Tatsumiego – teatr ciała-w-kryzysie. Autorka i tłumaczka artykułów naukowych o tańcu i teatrze (przekłady m.in. w tomie XXI i XXII „Studia Choreologica” i publikacji pod redakcją Jadwigi Majewskiej Świadomość ruchu. Teksty o tańcu współczesnym). Od 2017 roku regularnie współpracuje ze Stowarzyszeniem Kobiet Ajnu (Sapporo) i Centre for Environmental and Minority Policy Studies – CEMiPoS prowadzonym przez prof. Hiroshiego Maruyamę (Sapporo), tworząc spektakle z udziałem kobiet Ajnu i działając na rzecz wspierania mniejszości etnicznych. W 2019 roku zainicjowała projekt Niepodległa bez granic: Pol(s)ka w Japonii, który uzyskał wsparcie finansowe Instytutu Adama Mickiewicza w ramach programu „Kulturalne pomosty” w latach 2019–2021. Wielokrotna stypendystka Miasta Gdańsk, w roku 2015 otrzymała także prestiżowe stypendium MKiDN „Młoda Polska” na realizację projektu artystycznego Kantor_Tropy. W tym samym roku była też nominowana do prestiżowej nagrody „Splendor Gedanensis” za reżyserię spektaklu Nomadka, który prezentowany był m.in. na Grenlandii, w Japonii i Turcji. W 2019 roku brała udział w spektaklu Cztery Teatru Amareya i Teatru A Part, który został wybrany do głównego programu Polskiej Platformy Tańca 2019 (Gdańsk).
KATARZYNA PASTUSZAK (Ph.D) – is a lecturer in Theatre Studies and Performance Practice in the Department of Performance Studies (Institute of English and American Studies, University of Gdańsk); a dancer, performer, director, and Artistic Director of Amareya Theatre & Guests (Gdańsk), president of Amareya Art Association; theatre and dance researcher, assistant professor in the Centre for Environmental and Minority Policy Studies (CEMiPoS); dance and theatre pedagogue. She graduated from MA studies at the Department of Scadinavian Studies (UG) and Theatre Studies (The Aleksander Zelwerowicz National Academy of Dramatic Art in Warsaw), and PhD studies - FSD (UG). In 2014, her doctoral dissertation Ankoku buto Hijikaty Tatsumiego – teatr ciała-w-kryzysie was published as a book. She is the author and translator of academic articles on dance and theatre (her translations have been published in, among others, the XXI volume of Studia Choreologica and Świadomość ruchu. Teksty o tańcu współczesnym edited by Jadwiga Majewska). Since 2017, she has regularly cooperated with the Ainu Women's Association (Sapporo) and the Centre for Environmental and Minority Policy Studies (CEMiPoS) run by Prof. Hiroshi Maruyama (Sapporo), creating performances with the participation of Ainu women and working to support and empower ethnic minorities. In 2019, she initiated the project Independent Without Borders: Pol(s)ka in Japan that received financial support from the Adam Mickiewicz Institute as part of the “Cultural Bridges” programme in 2019–2020. A holder of multiple scholarships granted by the City of Gdańsk. In 2015, she was awarded the prestigious “Młoda Polska” scholarship from the Polish Ministry of Culture and National Heritage for the realisation of the artistic project Kantor_Traces. In the same year, she was nominated for the prestigious “Splendor Gedanensis” award for her direction of Nomadic Woman – a performance presented, among others, in Greenland, Japan and Turkey. In 2019, she took part in the performance Four – a co-production of Amareya Theatre and A Part Theatre, selected for the main programme of the Polish Dance Platform 2019 (Gdańsk).
Studies:
1. Scandinavian Studies, University of Gdańsk, Master's degree (2004), supervisor (prof. UG dr hab. Maria Sibińska), thesis title: Tracing the Essence of Odin Teatret.
2. Theatre Studies,National Theatre Academy in Warsaw, MA diploma (2005), (supervisor: dr hab. Beata Kubiak Ho-Chi), title of the thesis: Introduction to Butō.
3. PhD studies - FSD UG (supervisor: prof. dr hab. Michał Błażejewski) (2010), title of the thesis: Hijikata Tatsumi's Ankoku butō - the theatre of the body-in-crisis.
Relevant Employment:
October 2021 to Present - Lecturer in Theatre Studies, Performance Art Department, University of Gdańsk, Poland (Full-Time)
2019 to Present - Adjunct at the CEMiPoS (Centre for Environmental and Minority Policy Studies, Sapporo, Japan)
2018 to Present - Translator for the National Institute of Music and Dance (PL)
2020 to Present - Translator for the Theatre Institute (PL)
2017 to Present - Translator for the Gdańsk Shakespeare Theatre (PL)
2009 to Present - President of Amareya Art Association (PL)
2007 to June 2021 - Lecturer in Performance Studies and Culture Studies, Culture Studies Department, University of Gdańsk, Poland (contract work)
2004 to 2014 - Theatre and Dance Curator - City Institution of Culture Club ŻAK
2003 to Present - Artistic Director of Amareya Theatre (PL)
Art Projects and Practice as Research:
- since 2021 - Member of the International Border Studies Center (IBSC) at the University of Gdańsk
- since 2020 - Member of the editorial board and translator of the research yearbook Studia Choreologica;
- since 2010 - Member of PSi (Performance Studies International);
- since 2019 - Member of the international research centre CEMiPoS (Centre for Environmental and Minority Policy Studies) led by Prof. Hiroshi Maruyama;
- since 2019 - Member of LAJT (Flying Academy of Dance Languages) - an informal research group composed of Polish scholars interested in dance in its various forms and languages of its description;
- since May 2009 - Member of CID (International Dance Council);
- 2010-2012 - Honorary member of the Cultural Council of the Mayor of Gdańsk;
- since 2010 - Founding member of the international network Performing Artists in Residency (PAiR).
2021 – stypendium kulturalne Miasta Gdańska na realizację projektu artystycznego pt. Anatomie procesu realizowanego z Natalią Chylińską
2020 – stypendium kulturalne Miasta Gdańska na realizację projektu artystycznego pt. Mikro-rezerwaty realizowanego z Natalią Chylińską
2019 – nominowana do „Pomorskiej Nagrody Artystycznej” za realizację Polskiej Platformy Tańca 2019 w Gdańsku z ramienia Fundacji Polka dot
2018 – spektakl Cztery Teatru Amareya i Teatru A Part wybrane do głównego programu Polskiej Platformy Tańca 2019 w Gdańsku
2017 – laureatka konkursu organizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca na projekt realizacji Polskiej Platformy Tańca w Gdańsku 2019
2017 – Perforacje: pamięć o wody autorstwa Pastuszak, Katarzyna nominowane do Ogólnopolskiej Giełdy Projektów 2017, Narodowe Centrum Kultury
2017 – Nagroda Publiczności za spektakl Nomadka (reż. Pastuszak) na Pestka Festival Jelenia Góra
2016 – nominowana do prestiżowej nagrody „Splendor Gedanensis” za polsko-japoński projekt Kantor_Tropy.
2015 – stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska 2015” na realizację polsko-japońskiego projektu Kantor_Tropy
2015 – stypendium kulturalne Miasta Gdańska, dofinansowanie realizacji spektaklu Yameru maihime – prolog w Polsce i Japonii
2014 – nominacja do prestiżowej nagrody „Splendor Gedanensis” za reżyserię spektaklu „Nomadka” i zaprezentowanie go podczas 11. Międzynarodowego Festiwalu Tańca i Teatru w Teatrze X w Tokio.
2014 – stypendium kulturalne Miasta Gdańska - Fundusz Mobilności na projekt Nomadka w ramach 11. Międzynarodowego Festiwalu Tańca i Teatru w Teatrze X w Tokio
– stypendium kulturalne Instytutu Adama Mickiewicza na realizację projektu Nomadka w wieku 11 lat. Międzynarodowy Festiwal Tańca i Teatru w Teatrze X w Tokio
2013 – stypendium kulturalne Miasta Gdańska - Fundusz Mobilności na projekt Siła natury w ramach Seminarium Villkvinne w Mosjoen, Norwegia
2012 – stypendium kulturalne Miasta Gdańska na realizację spektaklu Nomadka
2010 – stypendium kulturalne Miasta Gdańska na spektakl Nokturny; Stypendium Artystyczne Marszałka Województwa Pomorskiego na spektakl Nokturny.
2009 – tytuł Członka Rady Kultury Prezydenta Miasta Gdańska
2008 – nominowana do nagrody Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców Kultury w dziedzinie - Teatr.
2006 – Stypendium Ministra Kultury i Sztuki za osiągnięcia naukowe w studiach na wydziale teatru Akademii Teatralnej w Warszawie.
2005 – Stypendium Ministra Kultury i Sztuki za osiągnięcia naukowe w trakcie studiów na Wydziale Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie
2004 – Stypendium Rektora Akademii Teatralnej w Warszawie za osiągnięcia naukowe w trakcie studiów na Wydziale Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie
Projekty badawcze:
Słownik tańca XX i XXI wieku (Wydział Filologiczny UŁ, luty-lipiec 2017, kierowniczka projektu: dr hab. Małgorzata Elżbieta Leyko, finansowanie: NPRH, rola w projekcie: wykonawczyni).
- aquaristics
- mycology
- Contemporary Dance and Theatre
- Performance Practice as Research
- Contemporary Japanese Dance and Theatre
- Community Arts
- Performing Arts and the "Mycological Turn"
- Improvisation and Somatics in Creative Practice
- Pastuszak, Katarzyna, Ankoku butō Hijikaty Tatsumiego – teatr ciała-w-kryzysie, Cracow: Universitas, 2014.
- Pastuszak, Katarzyna, 'Nomadic Stories: Performative Projects of Amareya Theater as Processual Tools in the Struggle for Recovery of Identity and Empowerment of Indigenous Women', in Decolonizing Futures: Collaborations for Renewed Discourses on Indigenous Rights in the Post-UNDRIP Era, ed. Maruyama Hiroshi et. al., Uppsala: Uppsala University Press, 2022.
- Pastuszak, Katarzyna, 'My BVP – Art and Activism', in Black Venus Prostest, Bogota: Caldodecultivo, 2021.
- Pastuszak, Katarzyna, 'Mój Black Venus Protest', in Artecitya. Rezydencje artystyczne jako proces wzajemnego uczenia się, Gdańsk: Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA, 2018.
- Pastuszak, Katarzyna, 'Dialog z Hijikatą Tatsumim i jego Ankoku butō – polsko-japoński projekt Kantor_Tropy: Collage i poszukiwanie rizomatycznej strategii choreograficznej', in Strategie Choreograficzne, ed. T. Ciesielski, Łódź: Łódź University Press, 2018.
- Pastuszak, Katarzyna, 'Niepokorne słowa butō Hijikaty Tatsumiego z perspektywy praktyczki i teoretyczki tańca butō', in Kultura Współczesna, 4(111)/2020.
- Pastuszak, Katarzyna, '15 years with butō – artistic and academic activities of Katarzyna Pastuszak and Amareya Theatre', in ARTLET, 50/2018, Tokyo: Keio University Art Centre, 2018.
- Pastuszak, Katarzyna, 'Migotania ciał – kilka słów o nagości w polskim tańcu', in Teatr, 10(2012).
- Pastuszak, Katarzyna, 'Moja droga butō', Japonia w Polsce..., red. B. Kubiak Ho-Chi, Warsaw: Warsaw University Press, 2011.
- Pastuszak, Katarzyna, 'Butō na Zachodzie', in Teatr, 61(2011).
- Pastuszak, Katarzyna, 'Odwaga by latać', in Didaskalia, 45(2001).
- Pastuszak, Katarzyna, 'W takt czasów', in Didaskalia, 51-52(2002).
- Pastuszak, Katarzyna, 'Inkantacja mitu', in Didaskalia, 64(2005).
Słownik Tańca XX i XXI wieku, red. Małgorzata Leyko, Łódź: Uniwersytet Łódzki, 2021:
HASŁA OPRACOWANE:
1. Bałtycki Uniwersytet Tańca
2. Butō
3. Dance Explosions
4. Gdańska Korporacja Tańca
5. Gdański Teatr Tańca
6. Grotowski Jerzy
7. Hijikata Tatsumi
8. Japonia
9. Kabuki
10. Kaiser Avi
11. Kathak
12. Kathakali
13. Klub Żak
14. Korea Południowa
15. Misiuro Wojciech
16. Mochniej Wojciech
17. Monteros Melissa
18. Nō
19. Norwegia – rozwój tańca współczesnego
20. Taniec Enwironmentalny
21. Teatr Tańca i Muzyki Kino Variatino
Doświadczenie translatorskie w obszarze sztuk scenicznych (przekłady z i na język angielski):
- od 2018 - tłumacz-ekspert na stałe współpracujący z Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca i Instytutem Teatralnym (w tym tłumaczenia rocznika naukowego Studia Choreologica tom XXI (2020) i tom XXII (2021).
- Pastuszak, Katarzyna, przekład tekstu Bonnie Sue Stein „Butō. Dwadzieścia lat temu byliśmy szaleni, brudni i wściekli” [w:] Majewska Jadwiga (red.), Świadomość ruchu. Teksty o tańcu współczesnym, Wydawnictwo Ha!art, Kraków 2013, s. 545-561.
- Pastuszak, Katarzyna, przekład tekstu Doris Humphrey „Co choreograf powinien sprawdzić” [w:] Majewska Jadwiga (red.), Świadomość ruchu. Teksty o tańcu współczesnym, Wydawnictwo Ha!art, Kraków 2013, s. 19-31.
- Pastuszak, Katarzyna, przekład tekstu Ramsaya Burta „Niżyński, modernizm i problem przedstawiania nienormatywnych typów męskości” [w:] Majewska Jadwiga (red.), Świadomość ruchu. Teksty o tańcu współczesnym, Wydawnictwo Ha!art, Kraków 2013, s. 353-374.
- Pastuszak, Katarzyna, przekład tekstu Jana Ritsemy „Improwizacja jako performens” [w:] Majewska Jadwiga (red.), Świadomość ruchu. Teksty o tańcu współczesnym, Wydawnictwo Ha!art, Kraków 2013, s. 279-296.
- Pastuszak, Katarzyna, przekład tekstu Joann Kealinohomoku „Antropolog przygląda się baletowi jako formie tańca etnicznego” [w:] Majewska Jadwiga (red.), Świadomość ruchu. Teksty o tańcu współczesnym, Wydawnictwo Ha!art, Kraków 2013, s. 511-534.