Tytuł seminarium – „Pamięciomiejsce” - przywołuje kategorię, której opis dokonany przez Marię Mendel i Wiesława Theissa, powstał dzięki tekstom - poszczególnym rozdziałom - oraz temu, co pojawiło się pomiędzy nimi, w strukturze książki Pamięć i miejsce. Perspektywa społeczno-edukacyjna. Organizatorzy przewidują, że zarówno autorzy, jak i inni uczestnicy seminarium wypełnią je różnymi wymiarami relacji pamięć i miejsce, odkrywając tym samym głęboki sens i pojemność pamięciomiejsca, jako kategorii potencjalnie płodnej w rozmaitych perspektywach i kontekstach, wychodzącej poza społeczno-edukacyjną ramę analiz, przyjętą w książce.
Jak piszą Redaktorzy książki: "z jednej strony pamięć bytuje w konkretnym miejscu, fizycznym 'tu', gdzie produkowane są aktualne znaczenia tego, co minione. Z drugiej, pamięci, która jest miejscem w teraźniejszości, nie da się określić za pomocą kartezjańskiego układu współrzędnych, ale nie stanowi to przeszkody w oznaczaniu przez nią punktu w płynącym czasie. Pamięć jest zatem miejscem, w szczególności miejscem w teraźniejszej rzeczywistości, w której podmiot przetwarza przeszłość, czyniąc ją czymś dzisiejszym. Przyjmujemy taki pogląd i w zgodzie z nim mówimy o pamięciomiejscu.