Wydział Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego rozpoczął eksploatację nowoczesnego katamaranu naukowo-badawczego "Oceanograf". 15 maja 2018 r. UG odebrał kartę bezpieczeństwa od Urzędu Morskiego w Gdyni i już dzień później statek wyruszył w swój pierwszy rejs po Zatoce Gdańskiej. 23 maja 2018 r. na wody zatoki Oceanograf wypłynął po raz czwarty.
- Podczas pierwszych rejsów załoga Oceanografa głównie testuje jednostkę oraz sprzęt pokładowy. Obywa się też próbne pobieranie i badanie materiałów. Pierwsze wrażenia z możliwości nautycznych jednostki są bardzo dobre. Przedstawiciele załogi informują, że jednostka jest bardzo stabilna a walory olbrzymiego pokładu roboczego, które oferuje dwukadłubowa konstrukcja są nie do przecenienia - informuje dr. hab. Mariusz Sapota, dyrektor Instytutu Oceanografii.
- Próbne rejsy idą na tyle dobrze, że już od 28 maja 2018 r. planowane są pierwsze rejsy z naszymi studentami. Nowa jednostka to olbrzymi skok jakościowy jeśli chodzi o możliwości dydaktyczne i badawcze w naszej uczelni - dodaje Mariusz Sapota.
Nowy statek naukowo-badawczy Uniwersytetu Gdańskiego, który zastąpił wysłużoną już jednostkę K/H Oceanograf-2, jest katamaranem o długości całkowitej 49,5 m, szerokości 14 m. Wysokość boczna wynosi 3,80 m zaś wysokość do pokładu górnego 6,55 m. Statek cechuje się bardzo małym zanurzeniem wynoszącym zaledwie 2 metry. Prędkość ekonomiczna nowej jednostki wynosić będzie 10 węzłów zaś maksymalna będzie o 2 węzły większa.
Przeznaczeniem tej nowoczesnej jednostki jest prowadzenie interdyscyplinarnych badań środowiska i przyrody Morza Bałtyckiego – badania biologiczne, chemiczne, fizyczne i geologiczne oraz prowadzenie zajęć dydaktycznych dla studentów kierunku oceanografia i innych. Na statku znajdują się laboratoria: mokre, pomiarowe, sterylne, termostatyzowane a także sala dydaktyczna seminaryjno-komputerowa.
Statek może zabierać na pokład maksymalnie 20 osób. Rejonem pływania jednostki jest Morze Bałtyckie, lecz nie wyklucza się rejsów w inne rejony. Zasięg przy prędkości ekonomicznej wyniesie 2500 Mm, a autonomiczność żeglugi to 21 dni. Portem macierzystym jednostki jest Gdynia.
Budowę Oceanografa rozpoczęto w maju 2013 roku. Wodowanie jednostki odbyło się w czerwcu 2015 roku, a chrzest w roku 2016. Statek został zbudowany w Stoczni Nauta w Gdyni.
Oprócz celów naukowych i dydaktycznych UG oferuje również szerokie możliwości komercyjnego wykorzystania ultranowoczesnego statku w projektach biznesowych.
Instytut Oceanografii Wydziału Oceanografii i Geografii Uniwersytetu Gdańskiego prowadzi interdyscyplinarne badania naukowe w strefie przybrzeżnej mórz szelfowych. Badania te skoncentrowane są głównie w rejonie południowego Bałtyku i Zatoki Gdańskiej, a także w rejonach polarnych. Dzięki prowadzonym badaniom instytut gromadzi i rozwija wiedzę niezbędną do wspierania zrównoważonego wykorzystania i ochrony środowiska morskiego. Obecnie na Wydziale Geografii i Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego kształci się 1454 studentów i doktorantów.
Źródło: gospodarkamorska.pl