fbpx „Google - Uniwersum Wolności czy Opresji” | Uniwersytet Gdański - University of Gdańsk

Jesteś tutaj

„Google - Uniwersum Wolności czy Opresji”

dr Beata Czechowska-Derkacz
rzecznik prasowy Uniwersytetu Gdańskiego
ul. Bażyńskiego 8
80-309 Gdańsk-Oliwa
tel. (+58) 523 25 84
e-mail: prasa@ug.edu.pl
https://www.ug.edu.pl
Gdańsk, 06.11.2017 r.

INFORMACJA PRASOWA

Fenomen Google jako organizacji, która z jednej strony jawi się jako uniwersum wolności i źródło niewyczerpalnej wiedzy, z drugiej jednak – największa i jednocześnie najbardziej niepokojąca baza danych informacji o ludzkich zachowaniach oraz danych personalnych będzie tematem II Konferencji Naukowej z cyklu „Lustro Mediów”. Tytuł tegorocznej konferencji to „Google - Uniwersum Wolności czy Opresji”.

Czas – 10 listopada (piątek) 2017, godz. 9.00-19.00, uroczyste otwarcie konferencji o godz. 9.00, sesja plenarna w godz. 9.00-14.10
Miejsce – Europejskie Centrum Solidarności, pl. Solidarności 1, Gdańsk, Sala Wystaw Czasowych
Organizatorzy – Instytut Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego, Instytut Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa Uniwersytetu Gdańskiego, Europejskie Centrum Solidarności oraz Pomorski Instytut Naukowy im. Profesora Brunona Synaka.

Program i informacje – www.google-konferencja-gdansk.pl/pl

Jak wyjaśniają organizatorzy – „do zorganizowania konferencji na temat Google skłania dziś potrzeba krytycznej refleksji nad fenomenem organizacji, której humanistyczny i gospodarczy wymiar wykracza poza granice dyscyplin naukowych tradycyjnie wymienianych w kontekście badań mediów”.

Na temat Google jako organizacji, która z wielowymiarowej naukowej perspektywy jest postrzegana jako źródło wiedzy i informacji, dominujący podmiot rynkowy, ośrodek sprawowania władzy, organizacja zarządzająca unikatowym algorytmem, kodem i protokołem oraz, najczęściej, jako wyszukiwarka – element korporacji gromadzącej unikatowe pod względem zakresu i zasięgu bazy informacji o ludzkich zachowaniach oraz danych personalnych będą rozmawiać znani i cenieni badacze oraz praktycy z ośrodków naukowych z całej Polski, między innymi z Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytetu Śląskiego, Uniwersytetu Gdańskiego, Politechniki Łódzkiej, Politechniki Koszalińskiej, Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, Akademii Marynarki Wojennej, Uniwersytetu SWPS, Uniwersytetu Opolskiego, a także  Rotterdam School of Management i Erasmus University Rotterdam.

W konferencji udział wezmą naukowcy z krajowych i zagranicznych ośrodków naukowych, zajmujący się zarządzaniem mediami, komunikacją społeczną, obszarem digital humanities, krytyczną teorią mediów, a także bazami danych w nowych mediach, robotyzacją, agregacją treści i audytoriów oraz kulturowym i marketingowym wymiarem Google.

W sesji plenarnej wykłady wygłoszą: prof. Tomasz Goban-Klas, prof. Bogusław Nierenberg, prof. Dariusz Jemielniak, prof. Sławomir Magała, dr hab. Magdalena Szpunar, prof. Krystyna Doktorowicz, dr hab. Łukasz Gaweł, dr hab. Jarosław Flis; prof. Roman Batko i dr hab. Jan Kreft. Wśród wykładów plenarnych tak intrygujące zagadnienia, jak „Wielka czwórka dobroczyńców naszego świata czy czterech Jeźdźców Apokalipsy? Amazon, Apple, Facebook i Google”; „Prawda czasu i prawda ekranu – Wikipedia i Google”; „Łowcy androidów kontra front wyzwolenia danych (wizje posthumanistycznej hodowli postprawdy)”; „We władzy algorytmów. W stronę socjologii cyfrowej”; „Google jako altrernatywne żródło edukacji”. Beneficja i zagrożenie dla oficjalnego systemu”; „Algorytmy trybalizacji - algorytmy zrozumienia”; „Pod dyktatem zachwytu Googla”; „Google i Gogol - zarządzanie śmiechem (z samych siebie)...”; „Postwładza - Google i Facebook mityczne i (nie)medialne”.

W czasie konferencji odbędzie się także panel dyskusyjny z udziałem red. Edwina Bendyka z tygodnika „Polityka”.

Konferencja odbywa się pod honorowym patronatem Polskiego towarzystwa Komunikacji Społecznej.

Kontakt do organizatorów:

dr hab. Jan Kreft, e-mail: jan.kreft@uj.edu

Google plakat