fbpx ODERWANIE SIĘ OD RUTYNY | Uniwersytet Gdański - University of Gdańsk

Ostravska Univerzita w Czechach
Studia – semestr zimowy 2018 / 2019

ODERWANIE SIĘ OD RUTYNY

Do Czech wyjechałam razem z moją przyjaciółką Adą, razem studiujemy. Wyjazd we dwójkę jest dobrą alternatywą, jeżeli ktoś nie ma odwagi wyjechać sam. Jak dowiedziałyśmy się, że jedziemy do Czech nie tryskałyśmy radością, ponieważ miałyśmy nadzieję, że wyjedziemy do Bułgarii, jednak z perspektywy czasu jestem bardzo zadowolona z pobytu w Czechach.
Pierwsze dni w nowym miejscu, są zawsze ekscytujące. Pierwszego dnia po zostawieniu rzeczy w akademiku zwiedziliśmy centrum Ostrawy oraz Hutę Vitkovice, która jest niepozornym miejscem, a robi ogromne wrażenie. Przed zobaczeniem huty każdy pewnie myśli „Co może być ciekawego w pozostałościach po hucie? To przecież tylko duża ilość metalu…”. My tak właśnie myśleliśmy ale te rdzawe budynki są ogromne, jest ich dużo, można tam znaleźć wykonane z siatki ludzkie sylwetki. Huta została zaadaptowana jako park, wewnątrz jest także punkt widokowy, kopalnia, którą można zwiedzać, park technologiczny, kawiarnia, sala teatralna. Przy słonecznej pogodzie można tam spacerować i spacerować.
W Czechach najwięcej trudności sprawia złapanie orientacji w cenach, ponieważ są one 6-krotnie wyższe od naszych. Nie chodzi o to, że jest drożej, ceny są po prostu wyrażone większymi liczbami (100 Koron, to około 17 PLN). Poza tym, jest tam śmiesznie. Co mam na myśli? Część słów, choć są podobne znaczą coś innego, a jeżeli znaczą to samo, to te słowa śmiesznie dla nas brzmią. Kilka słów przytoczę dla przykładu, na pewno też się pośmiejecie 

parek w rohliku = hot-dog
wazeni divacy - drodzy widzowie
láska = miłość

přeložit = przetłumaczyć

Także z uwagi na te różnice lepiej nie mówić, że się kogoś SZUKA. Jeżeli ktoś Ci mówi, że jesteś DIVKA, to wcale nie znaczy, że jesteś panią lekkich obyczajów. Można się pogubić. ;-)

Ostrawa, czyli miasto w którym byłam na Erasmusie jest bardzo ładna, jest dużo zdobnych, zadbanych budynków. Jeżeli chodzi o wielkość, Ostrawa jest mniejsza od Gdańska i jest tam o połowę mniej ludności. Co ciekawe, w Ostrawie w weekend prawie nie ma ludzi, bo większość wyjeżdża do domków na działkach i chodząc wtedy po mieście ma się wrażenie, że trwa jakaś ewakuacja, o której Ty nie masz pojęcia. Pozostałe miasta w Czechach, wydaje mi się, że są podobnie architektonicznie i w centrum miasta można znaleźć ciekawe rzeźby. My z Adą zwiedziłyśmy Opawę, Ołomuniec, Brno i Pragę. Pragę i Brno niestety zwiedzałyśmy w zimę, więc było nieprzyjemnie i zbyt zimno, żeby się zachwycać pięknem tych miast.

W akademiku naszymi sąsiadkami były w większości Koreanki, Tajwanki i jeszcze pojedyncze osoby z Turcji, Hiszpanii i Słowacji. Może nie będę generalizować ale część Koreanek i Tajwanek była przemiła, często się odzywały, zagadywały. Kiedy się poszło do kuchni (mieliśmy jedną kuchnię na korytarz), były tam zawsze Koreanki. Często gotowały razem jedno danie, dopytywały się kto co gotuje, w momencie, kiedy ich się zapytało co robią na obiad, często proponowały, żeby spróbować.

Na uczelni osoby, które pomagały z dokumentacją i prowadzący byli bardzo mili. Ogólnie Czesi są miłym, przyjaźnie nastawionym narodem. My będąc na filologii rosyjskiej nie miałyśmy dużego problemy, żeby się dogadać z Czechami, dzięki temu, że słowa były podobne do polskich, a niektóre do rosyjskich.

Mimo świadomości, że ten wyjazd mogłam lepiej wykorzystać i więcej zrobić, to Erasmus wniósł dużo zmian w moim postrzeganiu świata. Oczywiście wyniosłam z niego wiele doświadczeń i wiedzy na temat innych kultur. Myślę, że Erasmus bardzo poszerza światopogląd i odkrywa przed nami wiele możliwości, pokazuje, że wyjazd za granicę jest w zasięgu naszej ręki. Przebywanie wśród osób innych narodowości, poznawanie ich, uczenie się innego myślenia jest zaskakujące i wiąże się z pozytywnymi emocjami, więc BARDZO ZACHĘCAM DO PODRÓŻY W NIEZNANE !