koordynator kierunku ZIA; koordynator kart ZIA; opiekun roku ZIA II BA;
kierownik rady programowej ZIA
Poniedziałek: 15:30-16:15 (6.10; 20.10; 3.11; 17.11; 1.12; 15.12; 12.01; 26.01)
Środa: 08:45-09:30 (8.10; 22.10; 5.11; 19.11; 3.12; 17.12; 14.01; 28.01)
Konsultacje online:
Czwartek: 10:00-10:45 (2.10; 16.10; 13.11; 27.11; 11.12; 8.01; 22.01)
Piątek: 10:00-10:45 (3.10; 17.10; 14.11; 28.11; 12.12; 9.01; 23.01)
Link do konsultacji online na stronie IAiA
dr, adiunkt w Zakładzie Badań nad Sztukami Scenicznymi, Instytut Anglistyki i Amerykanistyki
Phd, Assistant Professor, Department of Performing Arts, Institute of English and American Studies
Agnieszka Żukowska, adiunkt w Instytucie Anglistyki i Amerykanistyki Uniwersytetu Gdańskiego. Doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, ukończyła także historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. Jej zainteresowania naukowe ogniskują się wokół teorii i praktyki nowożytnych widowisk, zwłaszcza związków teatru ze sztukami plastycznymi, a także recepcji dzieła Szekspira w sztuce współczesnej. Współredaktor: (z J. Ward i M. Fengler), On Time: Essays in Honour of Professor Jerzy Limon (2023); (z J. Kopcińskim) Czas Jerzego Limona. Księga pamiątkowa ku czci twórcy Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego (2023); (z J. Żukowskim), Opera and Beyond: Early Modern Court Theatre (2022); (z M. Gibińską, M. Grzegorzewską i J. Fabiszakiem), This Treasure of Theatre: Shakespeare and the Arts from the Early Modern Period to the Twenty-First Century (2020); (z Jerzym Limonem) An Atomizing Theatre (2014) oraz Theatrical Blends: Art in the Theatre / Theatre in the Arts (2010; wersja polska: Amalgamaty sztuki. Intermedialne uwikłania teatru [2011]). Najnowsze publikacje dr. Żukowskiej dotyczą nowożytnej architektury efemerycznej, maski dworskiej epoki Stuartów oraz sztuki współczesnej inspirowanej twórczością Szekspira. ORCID: 0000-0002-2487-3928
Agnieszka Zukowska, PhD, is an Assistant Professor at the Department of Performing Arts, Institute of English and American Studies, University of Gdańsk. A literary scholar and art historian, she specialises in early modern festival culture and the intersections of theatre and the visual arts, as well as Shakespeare-inspired contemporary art. She has co-edited, with Jean Ward and Maria Fengler, On Time: Essays in Honour of Professor Jerzy Limon (2023; Polish version co-ed. with Jacek Kopciński); with Jacek Żukowski, Opera and Beyond: Early Modern Court Theatre (2022); with Marta Gibińska, Małgorzata Grzegorzewska, and Jacek Fabiszak, This Treasure of Theatre: Shakespeare and the Arts from the Early Modern Period to the Twenty-First Century (2020); and, with Jerzy Limon: An Atomizing Theatre (2014) and Theatrical Blends: Art in the Theatre / Theatre in the Arts (2010). Her recent publications focus on the Stuart court masque, early modern occasional architecture, and Shakespeare in contemporary art. ORCID: 0000-0002-2487-3928
Education:
2010: Ph.D., Literary Studies (with distinction), University of Gdańsk, Poland
2010: M.A., Art History, Warsaw University, Poland
2005: M.A., English Studies, University of Gdańsk, Poland
Employment:
2010– Assistant Professor, Institute of English and American Studies, University of Gdańsk
2021/22: Acting Head of Department of Performing Arts
Polskie Towarzystwo Szekspirowskie
Polish Shakespeare Association
Zespołowa nagroda Rektora Uniwersytetu Gdańskiego stopnia czwartego za opracowanie oraz wdrożenie we współpracy z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim naukowej koncepcji projektu Jerzy Limon: Inspiracja – Dialog – Polemika, w tym redakcji monografii zbiorowych o zasięgu międzynarodowym w językach polskim oraz angielskim (nagroda otrzymana wraz z prof. Jean Ward i dr Marią Fengler)
Wyróżnienie w Konkursie Stowarzyszenia Wydawców Szkół Wyższych Gaudeamus 2023 za publikację Czas Jerzego Limona. Księga pamiątkowa ku czci twórcy Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego (Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego) - wyróżnienie za walory edytorskie; monografia współredagowana z prof. Jackiem Kopcińskim, IBL PAN
Przekłady:
Art of the Southern Netherlands, Gdańsk, and the Polish-Lithuanian Commonwealth, edited by Jacek Tylicki and Jacek Żukowski. Gdańsk: Gdański Teatr Szekspirowski, 2017.
With Barbara de Thun, The Theatre of Two Times: The Gdańsk Shakespeare Theatre (1635–2014), edited by Agata Grzybkowska, Gdańsk: Gdański Teatr Szekspirowski, 2014.
Książki redagowane:
Żukowska Agnieszka, Ward Jean, Fengler Maria (red.): On Time: Essays in Honour of Professor Jerzy Limon, 2023, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, ISBN 978-83-8206-595-4, 349 s.
Żukowska Agnieszka, Kopciński Jacek (red.): Czas Jerzego Limona. Księga pamiątkowa ku czci twórcy Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, 2023, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, ISBN 978-83-8206-545-9, 347 s.
Agnieszka Żukowska, Jacek Żukowski (red.), Opera and Beyond: Early Modern Court Theatre, Kronika Zamkowa. Roczniki / The Castle Chronicles. Annals, 8(74)/2021 ISSN 0239-4898, 2021
Gibińska Marta, Grzegorzewska Małgorzata, Fabiszak Jacek, Żukowska Agnieszka (red.): This Treasure of Theatre: Shakespeare and the Arts from the Early Modern Period to the Twenty-first Century: Essays in Honour of Professor Jerzy Limon, 2020, Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, Fundacja Terytoria Książki, ISBN 978-83-7453-742-1, [978-83-7908-200-1].
Tylicki Jacek, Żukowski Jacek, Żukowska Agnieszka (red.): Art of the Southern Netherlands, Gdańsk, and the Polish-Lithuanian Commonwealth, 2017, The Gdańsk Shakespeare Theatre, ISBN 978-83-943481-4-4.
Limon Jerzy, Żukowska Agnieszka ( red. ): AnAtomizing Theatre, 2014, Wydawnictwo słowo/ obraz terytoria, ISBN 978-83-931104-3-8.
Limon Jerzy, Żukowska Agnieszka ( red. ): Amalgamaty sztuki. Intermedialne uwikłania teatru, 2011, Fundacja Theatrum Gedanense : słowo/obraz terytoria, ISBN 978-83-931104-1-4, [978-83-7453-989-0].
Limon Jerzy, Żukowska Agnieszka ( red. ): Theatrical Blends: Art in the Theatre - Theatre in the Arts, 2010, słowo/obraz terytoria : Fundacja Theatrum Gedanense, ISBN 978-83-931104-0-7, [978-83-7453-987-6].
Rozdziały w monografiach:
"Śród dwóch żywiołów, ziemi i powietrza". Budynek Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego jako przestrzeń "pomiędzy", W: Teatr - Literatura - Zarządzanie / Wiśniewski Tomasz [i in.] (red.), 2025, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, ISBN 978-83-8206-707-1, s. 231-248
Between the Early Modern and the Postmodern: Cai Guo-Qiang’s Explosion Event City of Flowers in the Sky in the Context of Jerzy Limon’s Thoughts on the Visual Arts, W: On Time: Essays in Honour of Professor Jerzy Limon / Żukowska Agnieszka, Ward Jean, Fengler Maria (red.), 2023, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, ISBN 978-83-8206-595-4, s. 163-188
Od ilustracji do instalacji: Szekspir a druk we współczesnej praktyce artystycznej, W: Gdańskie ślady Szekspira. Chodowiecki & Limon. Wystawa prac Daniela Chodowieckiego ze zbiorów Muzeum Narodowego w Gdańsku oraz z kolekcji szekspirowskiej Jerzego Limona / Stepnowski Piotr, Kamień Joanna (red.), 2022, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, ISBN 978-83-8206-414-8, s. 157-183.
'This fair paper': "Othello" and the Artists' Book, W: Othello / Smith Emma (red.), Shakespeare Survey, nr 75, 2022, Cambridge University Press, ISBN 978-1-009-24582-1, s. 60-72, DOI:10.1017/9781009245845.005
"My most painted word": Contemporary Art Installations Using Shakespearean and Shakespeare-inspired Quotations, w: This Treasure of Theatre: Shakespeare and the Arts from the Early Modern Period to the Twenty-first Century: Essays in Honour of Professor Jerzy Limon / Gibińska Marta [i in.] ( red. ), 2020, Fundacja Terytoria Książki, ISBN 978-83-7453-742-1, ss. 205-230.
"Animated Porcelain of the Court": Stuart Masquers as Magical Automata, w: Performances at Court in the Age of Shakespeare / Chiari Sophie, Mucciolo John ( red. ), 2019, ISBN 978-1-108-48667-5, ss. 176-190.
"Kształtując niewykształcone". Figuracyjna wizja czasu w "Mordzie w katedrze" T. S. Eliota, w: Między słowem a rzeczy-wistością. Poezja Eliota wobec cielesności i wcielenia / Ward Jean, Fengler Maria ( red. ), Between.Pomiędzy, nr 5, 2015, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, ISBN 978-83-7865-301-1, ss. 187-206.
"Artificial strife": Sculpture, Painting, and the Andronici, w: AnAtomizing Theatre / Limon Jerzy, Żukowska Agnieszka ( red. ), 2014, Wydawnictwo słowo/ obraz terytoria, ISBN 978-83-931104-3-8, ss. 74-84.
Muzyczność maski dworskiej epoki Stuartów, w: Muzyczność w dramacie i teatrze / Rzewuska Elżbieta, Cymerman Jarosław ( red. ), 2013, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, ISBN 978-83-7784-327-7, ss. 146-164.
Limon Jerzy, Żukowska Agnieszka: Staging the Royal Blend: Time Structures in George Chapman's "Memorable Masque", w: The Palatine Wedding of 1613: Protestant Alliance and Court Festival / Smart Sara, Wade Mara R. ( red. ), Wolfenbütteler Abhandlungen zur Renaissanceforschung, nr 29, 2013, Harrassowitz, ISBN 978-3-447-10014-4, ss. 319-338.
The Ordered Performance: Animated Emblems of the Stuart Court Masque, w: The Iconology of Law and Order (Legal and Cosmic) / Kérchy Anna, Szönyi György E. , Kiss Attila ( red. ), Papers in English et American studies, nr 21, 2012, JATEPress, ISBN 978-9-633150-76-4, ss. 129-138
"Ależ panie, widzisz, że widzę". Funkcja mediacyjna obrazu scenicznego w teatrze dworskim epoki Stuartów, w: Amalgamaty sztuki. Intermedialne uwikłania teatru / Limon Jerzy, Żukowska Agnieszka ( red. ), 2011, Fundacja Theatrum Gedanense : słowo/obraz terytoria, ISBN 978-83-931104-1-4, ss. 180-190.
"But now, sir, you see I see" : The Mediating Function of Scenic Painting on the Stuart Court Stage, w: Theatrical Blends: Art in the Theatre - Theatre in the Arts / Limon Jerzy, Żukowska Agnieszka ( red. ), 2010, słowo/obraz terytoria : Fundacja Theatrum Gedanense, ISBN 978-83-931104-0-7, ss. 175-183.
“Scenic Simultaneity in the Stuart Masque.” In Enjoying the Spectacle: Word, Image, Gesture: Essays in Honour of Professor Marta Wiszniowska, ed. Jerzy Sobieraj and Dariusz Pestka, 33–47. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2006.
Artykuły w czasopismach:
Sztuka współczesna w dialogu z poezją Seamusa Heaneya: T.P. Flanagan i Arno Kramer, Konteksty. Polska sztuka ludowa. Antropologia kultury, etnografia, sztuka, Instytut Sztuki PAN, vol. 349, nr 2, 2025, s. 27-33, DOI:10.36744/k.3859
“Rich Ornaments and Delightful Engines": The Poetics of Failed Festivity and Figural Automation in William Shakespeare’s Titus Andronicus, w: Anglica: An International Journal of English Studies, vol. 30, nr 1, 2021, s. 79-95.
Pod znakiem Słońca i Księżyca. Oprawa niemieckiego ingresu zaślubinowego Fryderyka V i Elżbiety Stuart (1613), w: Barok, vol. 24, nr 1-2 , 2017, ss. 107-136.
Gody Tamizy z Renem. Oprawa artystyczna londyńskich zaślubin Elżbiety Stuart i Fryderyka V (1613), w: Kronika Zamkowa / The Castle Chronicles, nr 3 (69), 2016, ss. 81-107
Patrząc przez "szkło perspektywiczne" Sławy. Literacki obraz perskich peregrynacji Anthony'ego i Roberta Schirleyów, w: Barok, vol. 22, nr 1, 2015, ss. 171-181.
Ogniste swawole w powietrzu. Spektakle fajerwerkowe na zaślubiny Elżbiety Stuart i Fryderyka V, palatyna reńskiego (1613), w: Barok, vol. 20, nr 1, 2013, ss. 137-156.
"Virtue's eternal spring": The Management of Time in Thomas Middleton's Masque of Heroes, w: Beyond Philology: An International Journal of Linguistics, Literary Studies and English Language Teaching, nr 9, 2012, ss. 137-150.
"‘But why do I describe what all must see?": Verbal Explication in the Stuart Masque, Studia Anglica Posnaniensia 42 (2006): 511–29.
Touching Time: The Artist's Book and the Experience of Temporality, Metamorphoses of Time Conference, Uniwersytet Gdański, Gdańsk 2025
"Between the elements of air and earth": The Building of the Gdańsk Shakespeare Theatre as an In-between Space, Teatr - Literatura - Zarządzanie / Theatre - Literature - Management, Gdańsk 2024
"To hear with eyes" and "to be truly touched with love": Shakespeare’s Sonnets and The Artist's Book, A Transdisciplinary Conference "Renaissance Resonances: Across Time, Across Disciplines, London Arts-Based Research Centre, Londyn 2024
“And is that paper nothing?”: Papercutting as a Creative Strategy in Select Shakespeare-inspired Artists’ Books, The Contemporary Artists’ Book Conference: Artists’ Book as Expanded Literacy, Center for Book Arts, Nowy York 2024
'Theatrum pictorium': Theatricality of Paintings by Łukasz Huculak, Eastern & Western Traditions of European Iconology: the sixth, 30th year anniversary conference on THEATRUM MUNDI, Szeged University, Szeged 2023
"A book? O rare one!": The Artists' Book as a Form of Creative Response to Shakespeare's Romances, European Shakespeare Research Association Conference "Then fate o'erruled": Change in Shakespeare, ESRA, Budapeszt 2023
"Seeing truth itself": Linear Perspective on the Stuart Court Stage, Międzynarodowa konferencja naukowa "Iluzje w teatrze /poza teatrem. Performans intermedialny od renesansu do dziś", UMK, Toruń 2023
From Text to Textile: Desdemona in Contemporary Art; Women and Power Symposium, Shakespeare's Globe, Londyn 2021
Stuart Masquers as Magical Automata; Shakespeare and European Theatrical Cultures: AnAtomizing Text and Stage, European Shakespeare Research Association [ESRA] Conference, Gdańsk 2017
Delightful engines: The Moving Sculpture and the Automaton in Titus Andronicus; Shakespeare and European Theatrical Cultures: AnAtomizing Text and Stage, European Shakespeare Research Association [ESRA] Conference, Gdańsk 2017
“Visards like stars”: Costume as Scenery in the Stuart Court Masque; Fashioning Opera and Musical Theatre: Stage Costumes in Europe from the Late Renaissance to 1900, Fondazione Giorgio Cini, Wenecja 2012
“Where such beauty shines is ever day”: The Stage Picture in the Stuart Masque as an Instrument of Mastering Time; Designing the Performance Spaces, The International Federation for Theatre Research Conference at the Prague Quadrennial, Praga 2011
“But now, sir, you see I see”: The Mediating Function of the Scenic Painting on the Stuart Court Stage; Blending Media: Art in the Theatre/ Theatre in the Arts, Gdański Teatr Szekspirowski, University of Gdańsk, Adam Mickiewicz Institute, Gdańsk 2009
The Law of Performance: Living Emblems in the Stuart Masque; The Iconography of Law and Order, Szeged University, Szeged 2008
“The power of time shall never put that out”: Time and Timelessness in the Stuart Masque; Renaissance Dualisms and Distinctions, Queen’s University, Belfast 2008
Relationship between the Performing Courtier and the Stage Picture in the Stuart Masque; ‘The court is on earth an ymage infernall’: Life at the European Courts 1300-1600, London University – Royal Holloway, Londyn 2007
“A transformation of far more delight”: Anti-theatrical Ending in the Stuart Masque Renaissance Endings, Roehampton University, Londyn 2006
“Speaking Picture”: The Relationship between Image and Word in the Stuart Masque on the Example of Salmacida Spolia; A Meeting Point of Formal and Non-Formal Education, University of Latvia, Ryga 2005