Kierownik Katedry ZPR / Head of the Dept. of Sustainable Market Processes
Zastępca Przewodniczącej Komisji ds. Etyki Badań Naukowych UG / Deputy Chairwoman of Research Ethics Committee at the University of Gdansk
Członkini Uczelnianej Komisji Dyscyplinarnej ds. Doktorantów / Member of Disciplinary Committee for Doctoral Students
Konsultacje w semestrze letnim / Office hours in the summer semester:
środa, godz. 12.00 - 13.30 / Wednesday, 12.00 - 13.30
Uwaga! Ze względu na udział w szkoleniu CDDiT konsultacje przeniesione z 12.03 na 11.03. br., godz. 14-15.
Notice! Due to participation in CDDiT training, consultations have been moved from 12th March to 11th March this year, from 2 PM to 3 PM.
Absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego, Instytut Handlu Zagranicznego, kierunek - Ekonomika i Organizacja Handlu Zagranicznego
prof. nadzw. UG mianowanie - XII 2009 dr habilitowany 2009 adiunkt 1997-2009
asystent 1993-1997
FUNKCJE PEŁNIONE NA UG
od IX 2016 Z-CA DYREKTORA Instytutu Handlu Zagranicznego (do zakończenia funkcjonowania IHZ w XI 2019)
od X 2023 KIEROWNIK KATEDRY Zrównoważonych Procesów Rynkowych
X 2018 – III 2023 - Przewodnicząca Komisji ds. Etyki Badań Naukowych na Wydziale Ekonomicznym UG.
od III 2023 – Zastępczyni Przewodniczącej ogólnouczelnianej Komisji ds. Etyki Badań Naukowych na UG
od X 2024 – członkini Komisji Dyscyplinarnej ds. Doktorantów
Ważniejsze certyfikaty otrzymane na uczelniach zagranicznych:
IESE Business School, University of Navarra, Barcelona (2013), Harvard Business School, Boston (2008)
IESE Business School, University of Navarra, Barcelona (2003 )
University of Strathclyde Business School, Glasgow (1992).
International Family Enterprise Research Academy - IFERA (od 2008 r.)
FaBeRNET - Family Business Research Network (członkini - współzałożycielka; od 2019 r.)
Polskie Towarzystwo Ekonomiczne (od 2010 r.) - członkini Rady Naukowej PTE O. w Gdańsku od 2021 r.
IESE Business School Alumni Association, University of Navarra (2003 r.)
Nagrody Rektora
1. X 1997 - Nagroda Rektora Uniwersytetu Gdańskiego, indywidualna stopnia drugiego za osiągnięcia naukowe za pracę doktorską Jakościowe badania marketingowe jako narzędzie tworzenia informacji o nabywcy indywidualnym
2. X 2009 - Nagroda Rektora Uniwersytetu Gdańskiego, indywidualna stopnia drugiego za osiągnięcia naukowe za książkę Komunikowanie tożsamości rynkowej w otoczeniu międzynarodowym
3. XII 2013 - Nagroda Rektora Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, zespołowa stopnia pierwszego w zakresie działalności naukowej za publikację międzynarodową: European Integration Process in the New Regional and Global Settings
4. X 2023 - Nagroda Rektora Uniwersytetu Gdańskiego, zespołowa stopnia drugiego wkład wniesiony w rozwój kadr i wykorzystanie osiągnięć nauki poprzez działalność doradczą i opiniodawczą realizowaną w ramach Wydziałowej Komisji ds. Etyki Badań Naukowych oraz na rzecz nowo powstałej Komisji ds. Etyki Badań Naukowych Uniwersytetu Gdańskiego
Odznaczenia państwowe
2005 – Brązowy Krzyż Zasługi
2012 – Medal Komisji Edukacji Narodowej
2020 – Srebrny Medal Za Długoletnią Służbę
Inne
X 2015 - Dyplom za honorowy udział w międzynarodowym komitecie konkursu pn.: The Bank Gutmann Award for the Most Outstanding Family Business in CEE
WYPROMOWANE PRACE DOKTORSKIE
1. Katarzyna Andruszkiewicz-Badura, obrona: 14.05.2019 r. na Wydziale Ekonomicznym UG.
2. Adewale Otukoya, obrona: 28.05.2019 r. na Wydziale Ekonomicznym UG.
3. Stefan Poier, obrona: 31.05.2021 r., na Wydziale Ekonomicznym UG (dysertacja obroniona z wyróżnieniem).
4. Anna Brack, obrona: 13.01.2023 r. na Wydziale Ekonomicznym UG.
5. Robert P. Sasse, obrona:06.10.2023 r. na Wydziale Ekonomicznym UG.
Projekt NCN
OPUS 11 - KIEROWNIK projektu (II 2017 - XI 2019): "Konsumenci wobec koncepcji wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego polskich przedsiębiorstw rodzinnych"; nr rej. 2016/21/B/HS4/01600 . Współwykonawcy projektu: dr hab. Joanna Bednarz, prof. UG; dr hab. Piotr Zientara, prof. UG.
MONOGRAFIE MIĘDZYNARODOWE
How to bite it? Germans, Poles, chocolate, and beyond. Logos Verlag Berlin, ISBN 978-3-8325-5889-5 (współautorki: A. Brack, D. Wach) Berlin 2024.
Family Enterprises in the European Union: A Case For Regional Support, [w:] European Integration Process In The New Regional and Global Settings, pod red. I. E. Kotowska, E. Latoszek, A.Z. Nowak, A. Stępniak, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012, ISBN: 978-83-61276-80-7 (współautor: P. Zientara).
Polish and Swedish SMEs Towards CSR Challeges, (autorka i redaktor naukowy, współautorzy: G. Baran, N. Ćwik, M. Dalberg, J. Dymowski, M. Grzybek, A. Karpfors, M. Michałowska, M. Probosz, M. Przybysz), projekt współfinansow. przez UE - Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego w ramach South Baltic Programme; Forum Odpowiedzialnego Biznesu - Agencja Rozwoju Pomorza S.A. - IUC Kalmar Lan, Warszawa 2011, ISBN 978-83-932564-0-2.
RAPORT z badań O ZASIĘGU MIĘDZYNARODOWYM Poles opinion on Family Businesses 2015. The end of a business shark stereotype, współautorka i redaktor naukowy (współautor: K. Bugiera); Wydawca: FFR, Poznań 2015.
MONOGRAFIA O ZASIĘGU MIĘDZYNARODOWYM Export Marketing of small and medium sized enterprises in the South Baltic Region, red. naukowa: H.Treder, P. Kulawczuk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2012, ISBN 978-83-7865-047-8. (współautorzy: E. Gostomski, B. Jeliński, P. Kulawczuk, A. Poszewiecki, D. Simpson, H. Treder).
MONOGRAFIE KRAJOWE
Dobre praktyki z zakresu zarządzania kompetencjami i zarządzania strategicznego, (współautorka i redaktor naukowy wraz z P. Zientarą), współautorzy: P.Błaszkiewicz, M.Borkowska-Bierć, D.Dunajska, P.Dybek, D.Kabat, E.Kowalska, E.Makareinis, Z.Nieckarz, A.Parteka-Ejsmont, M.Przybysz, M.Reszko, A.Sawicka, M.Sawicka, B.Skierkowski, S.Węsierska; Wydawca: Agencja Rozwoju Pomorza S.A., Gdańsk 2014, ISBN 978-83-930615-2-5
Analiza dostępnych metod i technik zarządzania kompetencjami oraz planowania strategii rozwoju w firmie, Wydawca: Agencja Rozwoju Pomorza S.A., Gdańsk 2012 [Publikacja współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego] (współautor: P. Zientara).
Komunikowanie tożsamości rynkowej w otoczeniu międzynarodowym, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2008, ISBN 978-83-7326-514-1.
Klucz do zrozumienia nabywcy. Jakościowe badania marketingowe, Wydawnictwo Grupa Verde, Warszawa 2008, ISBN 978-83-927545-0-3.
Nie tylko logotyp. Wyróżnienie i przynależność w biznesie, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz - Gdańsk 2004 (współautorzy: P. T. Górski, M. Wołowik) ISBN 83-89073-57-9.
Jakościowe badania marketingowe, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1999, ISBN 83-208-1217-8.
PODRĘCZNIKI
Marketing. Studia przypadków, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2002 (autorka i redaktor naukowy), współautorzy: T. Czuba, T. Harackiewicz, J. Pietrzak, M. Reysowski, M. Rydel, M. Skurczyński/, ISBN 83-7326-096-X.
Zasady skutecznej prezentacji w biznesie, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2000, ISBN 83-7017-925-8.
WYBRANE ARTYKUŁY W MIĘDZYNARODOWYCH CZASOPISMACH NAUKOWYCH
Should I buy or should I go? The effect of the big five personality traits and satisfaction with life on E-bike ownership in Germany. “ Transport Policy”, 162, 2025, 188-199. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2024.12.004 (współautorzy: S. Poier, M. Suchanek.
Decoding Online Consumer Behaviour Towards Counterfeits: Insights from Systematic Literature Review and Future Research Framework. "Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska", sectio H - Oeconomia, 58(4), 2024, 87-125 (współautorki: M.Jażdżewska-Gutta, D. Wach)
Germany under the tinfoil hat? The associations of the big five personality traits and coronavirus conspiracy beliefs with the intention to get vaccinated, "Journal of Infection and Public Health", vol. 17, nr 9, 2024, Numer artykułu: 102519, s. 1-7, DOI:10.1016/j.jiph.2024.102519, (współautor: S. Poier).
Fair Trade Coffee and its Consumers – an International Perspective; “Coffee & Tea Marketing Journal”, vol. 1, issue no. 1, 2024; pp. 23-41 (współautorzy: Tadeusz Makulski, Szymon Greń).
How higher-order personal values affect the purchase of electricity storage - evidence from the German photovoltaic market. "Journal of Consumer Behaviour". 2022;21:909-926. doi:10.1002/cb.2048 (współautorzy: S. Poier, M. Suchanek).
Conscious shopping of middle-class consumers during the pandemic: Exploratory study in Mexico, Nigeria, Poland, and Sri Lanka, “International Journal of Management and Economics", 57(3), 2021 (współautorzy: Wach, D., Andruszkiewicz, K. Otukoya, A.).
A family-enterprise collective certification trademark: consumer insight, “Journal of Family Business Management", vol. 11, no. 2, 2021 (współautorzy: P. Zientara, A. Zamojska).
Building aware and unaware consumers’ trust towards family business: Evidence from Poland. "Entrepreneurial Business and Economics Review", 8(3), 2020. (współautorzy: Bednarz, J., Wach, D., Kubik, M., & Little, J.).
Trends in young consumers’ behaviour - implications for family enterprises, "Economics & Sociology", vol. 12, no. 3, 2019 (co-authors: J.Bednarz, J. R. Foremann).
Company Values - A Case Study of the Family Enterprise August Storck KG, "Journal of Intercultural Management" 2019; vol. 11, no. 1 March; pp. 5-22; (co-authors: A. Majański, A. Brack).
Family Enterprises in the Context of Consumer Ethnocentrism and Relationship-Building. "Management Issues", vol. 17, No. 1(81)., 2019 (współautor: Joanna Bednarz).
Sources of the Competitive Advantage of Family Enterprises: An International Approach Focusing on China, Nigeria and Poland, “A scientific quarterly. Entrepreneurial Business and Economics Review E B E R"; Vol. 5, No. 2, 2017, (współautorzy: J. Bednarz, T. Bieliński, A. Otukoya).
Family enterprises in Polish consumers’ mindset in the light of international tendencies, “Journal of Economics & Management", Vol. 29, no. 3, 2017, (współautor: Joanna Bednarz).
Family Enterprises in Polish Economy - the Results of the First Nationwide Study, [w:] Intelligence and Courage for the Development of Family Business, praca zbiorowa pod red. S. Tomaselli, D. Montemerlo, IFERA, Palermo 2011, ISBN 978-88-95272-99-3.
The Effects of Consumer Ethnocentrism and Country of Origin on Polish Consumers’ Evaluation of Foreign Manufactured Products, “Journal of East-West Business", Routledge, Volume 16, no. 3/2010, ISSN 1066-9868 (współautorzy: F. Cumberland, H. Stubbe Solgaard).
Organic Farming Brand Identity - Meeting Trends, Building Trust, , “Pecvnia - Revista de la Facultad de Ciencias Economicas y Empresariales", Editor: J. Lanero Fernandez, Universidad de Leon, numero 8., Leon 2009, ISSN 1699-9495.
Towards Human Face of Economy - Ethical Aspects of Contemporary Business, “Business and Management 2008", Editor: A. Pabedinskaite, Vilnius Gediminas Technical University, Business Management Faculty, Vilnius 2008, ISBN 978-9955-28-268-6, s. 565-569 oraz w: “Business and Management 2008. Selected Papers", Managing Editor: A. Pabedinskaite, Vilnius Gediminas Technical University, Business Management Faculty, Vilnius 2008, ISBN 978-9955-28-311-9.
Importance of Key Stakeholders for Creating Corporate Identity, “The International Journal of Emerging and Transition Economies", edited by Y. Arbak, I. Sobol, Vol. 1, Issue 1, University of Dokuz Eylul, Izmir 2008, ISSN 1308-2701.
Regional products in the European policy context - stakeholders benefits, “Journal of Faculty of Business" University of Dokuz Eylul, Volume 8, no.1/2007, ISSN 1303-0027.
Family Enterprises - a Chance to Create a Strong Polish Business Identity, “The Marketing Review", Vol. 6., Issue 4., Winter 2006, ISSN 1469-347X. PIERWSZA NA ŚWIECIE PUBLIKACJA MIĘDZYNARODOWA DOTYCZĄCA TOŻSAMOŚCI POLSKICH PRZEDSIĘBIORSTW RODZINNYCH
Flag Brands as Factor and Result of a Country Identity and Image - Polish Experiences, “Pecvnia - Revista de la Facultad de Ciencias Economicas y Empresariales", Editor: J. Lanero Fernandez, Universidad de Leon, numero 3., Leon 2006, ISSN 1699-9495.
The Role of Corporate Identity in Polish Companies - 15 Years after the Turning Point, [in:] Sustaining the Entrepreneurial Spirit Over Time: Implications for Young Companies, Family Businesses, and Established Companies, Editors: J. Prats, R. Velamuri, European Foundation for Management and Development and IESE Business School, University of Navarra, Barcelona 2005.