Cel studiów
Zgodnie z regulacjami prawnymi Ministerstwa Edukacji kształcenie uczniów niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym w szkołach należy organizować na każdym etapie edukacyjnym, w integracji ze środowiskiem rówieśniczym oddziaływania resocjalizacyjne i zajęcia socjoterapeutyczne. Realizowany program odpowiada potrzebie formułowanej przez wspomniane regulacje prawne.
Każdy w swoim życiu styka się ze zjawiskami patologii społecznej i trudnościami w grupie. Praca w obszarze resocjalizacji i socjoterapii jest złożoną profesją. Uzyskaną wiedzę i umiejętności uczestnicy mogą wykorzystać do poprawy efektywności podejmowanych przez siebie interwencji pedagogicznych. Jednocześnie mogą również uniknąć wielu konfliktów, przez co będą się lepiej czuć i dobrze wykonywać swoją pracę.
Warto zauważyć, że istnieje szereg studiów podyplomowych koncentrujących się wyłącznie na teoretycznych zagadnieniach, dlatego przedstawiony tu program zajęć nie jest dla osób zainteresowanych jedynie teoretycznymi zagadnieniami. Między innymi studia te są dedykowane dla nauczycieli wychowawców i nauczycieli posiadających kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, a nieposiadających przygotowania w zakresie resocjalizacji i socjoterapii, którzy chcą dowiedzieć się jak umiejętnie łączyć teorię z praktyką, aby skutecznie osiągać zamierzone cele wychowawcze, terapeutyczne i resocjalizacyjne. Uczestnicy dowiedzą się, jak trafnie dobierać poszczególne koncepcje do pojawiających się problemów. Uczestnicy zajęć mogą uświadomić sobie, jak obszerną wiedzę na temat resocjalizacji i socjoterapii posiadają i jaką jeszcze zdobędą. Zmieni to ich potencjalną sytuację zawodową na rynku pracy. Celem studiów jest wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności przydatne do rozwijania kompetencji emocjonalno – społecznych
u podopiecznych podczas pracy socjoterapeutycznej i resocjalizacyjnej z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi w takich miejscach jak: szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawcze, resocjalizacyjne i poprawcze, zakłady karne, czy klasy integracyjne.
Zadaniem studiów podyplomowych jest wyposażenie uczestników w wiedzę i umiejętności z zakresu diagnozowania, projektowania i ewaluacji działań profilaktycznych, resocjalizacyjnych oraz socjoterapeutycznych. Absolwenci studiów uzyskują specjalistyczną wiedzę z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej, patologii społecznej, profilaktyki społecznej oraz socjoterapii. Zdobędą również praktyczne umiejętności diagnozowania, projektowania i ewaluacji procesu kształcenia i oddziaływań resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych. Dodatkowo absolwenci Studiów Podyplomowych Resocjalizacja i Socjoterapia według standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, nabywają kwalifikacje przydatne w pracy wychowawcy w specjalnych ośrodkach
szkolno-wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, schroniskach dla nieletnich i zakładach poprawczych, a także pogłębiają kompetencje przydatne do pracy w instytucji kurateli sądowej, ośrodkach terapeutycznych i centrach interwencji kryzysowej.
Ukończenie studiów podyplomowych sprawi, że uczestnicy z większą odwagą
i pewnością będą rozwiązywać problemy w obszarze zjawisk społecznych. Zdobytą wiedzę będą mogli wykorzystywać dla siebie i innych. Poznają wiele nowych i interesujących sposobów rozumienia interwencji resocjalizacyjnych i pracy z grupą podopiecznych. Metody pracy grupowej mają szczególne znaczenie w pracy pedagogicznej. Umiejętność kierowania grupą podopiecznych często jest podstawowym warunkiem decydującym o powodzeniu podejmowanych oddziaływań wychowawczych.