Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego zaprasza na dwie ogólnopolskie konferencje naukowe: „Życie, życie jest nowelą… Polskie seriale XXI wieku” oraz „Musical i okolice. Przeciw stereotypom i konwencjom”, które odbędą się 17 maja. Pierwsza będzie próbą podsumowania wiedzy o polskich serialach, ich estetyce, tematyce, gatunkach i swoistych przemianach. Druga zaś będzie poświęcona z(re)definiowania musicalu. Wstęp wolny.
„Życie, życie jest nowelą… Polskie seriale XXI wieku”
Czas: 17 maja 2018, godz. 9.30-21.00
Miejsce: Wydział Filologiczny UG, Gdańsk, ul. Wita Stwosza 55, Aula 1.47 i 1.43
Organizatorzy planują zastanowić się nad tym, jaka jest obecnie specyfika polskich produkcji telewizyjnych; czy możemy mówić o polskiej tzw. telewizji jakościowej i czym polska quality tv różni się od zachodniej. A także czym jest i jak daleko sięga polska telewizja środka; jaki wpływ na prezentowane treści mają poszczególne stacje telewizyjne i jak na tym tle wygląda misja telewizji publicznej. Zostanie również podjęte tematy takie jak: jak rozwijał się polski serial w ostatnich latach; czy polska publiczność jest gotowa na oglądanie neo-seriali; jak dystrybuowane są polskie produkcje oraz jaka przyszłość czeka tradycyjną telewizję oraz dostawców usług internetowych takich jak Netflix czy polski ShowMax.
Konferencja została podzielona na trzy sesje, w których znajduje się czas na dyskusję o poruszanych problemach i faktach. Do podsumowującego panelu dyskusyjnego zaproszeni zostali: dziennikarka Aneta Kyzioł z gazety „Polityka”, scenarzystka Agnieszka Kruk ze StoryLab.Pro oraz filmoznawca Artur Majer z PWSFTviT. Odbędzie się także pokaz pierwszego odcinka serialu „Artyści”.
Program:http://www.ack.ug.edu.pl/film/dkf/cfp-konferencja-zycie-zycie-jest-nowela-polskie-seriale-xxi-wieku/
„Musical i okolice. Przeciw stereotypom i konwencjom”
Czas: 17 maja 2018, godz. 10.00-16.00
Miejsce: Wydział Filologiczny UG, Gdańsk, ul. Wita Stwosza 55, aula 1.48
Organizatorzy zwracają uwagę, że w refleksji krytycznoteatralnej musical bywa często lekceważony jako forma „lekka, łatwa i przyjemna”, niegodna zatem poważnego namysłu. Tymczasem trudno zignorować fakt, że musical jako gatunek – tak teatralny, jak i filmowy – cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem publiczności. Nie może być zatem mowy o jego „śmierci”, choć jednocześnie trzeba pogodzić się z tym, że utwory sceniczne i filmowe, które dziś reprezentują ten gatunek, mocno odbiegają od kanonicznych pozycji ze szczytowej fazy jego rozwoju. Najwybitniejsze i najciekawsze przykłady współczesnych musicali to formalne eksperymenty ufundowane na próbach dekonstrukcji gatunku, skierowane przeciwko utrwalonym stereotypom i zbanalizowanym konwencjom, które skazywały go na paradoksalną egzystencję.
W czasie konferencji zostanie podjęta na nowo próba z(re)definiowania musicalu w odpowiedzi na rozmaite akty transgresji gatunkowej, podyktowane nade wszystko zmianą ideologii dramatyczności (stymulowaną między innymi przez wszechobecność nowych mediów). A także pokazać szerokie pole, na którym musical realizuje się w praktyce scenicznej, skupiając się przede wszystkim na interpretacji najbardziej wartościowych i ważkich spektakli, zbuntowanych często przeciw przypisywanym tej formie teatru stereotypom i konwencjom.
Załącznik | Wielkość |
---|---|
konferencje_o_serialach_i_musicalach_na_ug_17_05_2018.doc | 58.5 KB |