Zapraszamy na pilotażowy odcinek ogólnopolskiej konferencji naukowej "Życie, życie jest nowelą… Polskie seriale XXI wieku”. Organizowane 17 maja 2018 roku (czwartek) na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego (Gdańsk-Oliwa, ul. Wita Stwosza 55) sympozjum będzie próbą podsumowania obecnego stanu wiedzy o polskich serialach i przemianach, którym podlegają. Chcemy zachęcić Państwa do refleksji nad ewolucją współczesnych rodzimych produkcji telewizyjnych, ich estetyką, tematyką i gatunkami.
Chcielibyśmy pochylić się nad tym, jaka jest specyfika polskich produkcji telewizyjnych; czy możemy mówić o polskiej tzw. telewizji jakościowej i czym polska quality tv różni się od zachodniej. A także czym jest i jak daleko sięga polska telewizja środka; jaki wpływ na prezentowane treści mają poszczególne stacje telewizyjne i jak na tym tle wygląda misja telewizji publicznej. Ciekawi nas, jak rozwijał się polski serial w ostatnich latach; czy polska publiczność jest gotowa na oglądanie neo-seriali; jak dystrybuowane są polskie produkcje oraz jaka przyszłość czeka tradycyjną telewizję oraz dostawców usług internetowych takich jak Netflix czy polski ShowMax.
Wstęp wolny dla wolnych słuchaczy.
Program konferencji
od 9:00 rejestracja uczestników, hol wydziału
aula 1.47, Wydział Filologiczny UG
Wita Stwosza 55, 80-952
9:30 Rozpoczęcie konferencji
Sesja I Aula 1.47
9:45-10:05 Krystyna Weiher-Sitkiewicz: Literaci, libreciści, scenarzyści – kto pisze seriale XXI wieku?
10:05-10:25 Anna Równy: Od telenoweli dokumentalnej do scripted docu w polskiej telewizji publicznej i komercyjnej. O związkach filmu dokumentalnego z telenowelą dokumentalną
10:25-10:45 Artur Majer: Serialowy pejzaż genologiczny Telewizji Polskiej 2018 roku
10:45-11:05 Dyskusja
11:05-11:30 Przerwa kawowa, hol wydziału
Sesja II Aula 1.47
11:30-11:50 Anna Felskowska: Polskie seriale obyczajowe zwierciadłem przemian społecznych: kreowanie pozytywnego wizerunku homoseksualnych mężczyzn na przykładzie bohatera M jak Miłość
11:50-12:10 Jędrzej Stanisław Mikulski: Serial „Ranczo” jako idylliczna wizja przemian w Polsce po przystąpieniu do UE
12:10-12:30 Paulina Pohl: Serial z misją. Przypadek “Głębokiej Wody”
12:30-12:50 Dyskusja
12:50-13:20 Przerwa kawowa, hol wydziału
Wykład Aula 1.47
13:20-14:20 Wykład Agnieszki Kruk – scenarzystki, edukatorki, script coach
14:30 - 16:00 Przerwa obiadowa
Sesja III A Aula 1.47
16:00-16:20 Aleksandra Mochocka: Glokalizacja – robisz to dobrze/robisz to źle. Przypadek seriali “Belfer” i “Belle Epoque”
16:20-16:40 Paweł Płoski: Serial „Artyści” – teatr jako źródło cierpień
16:40-16:50 Dyskusja (bez przerwy kawowej)
16:50-17:10 Piotr Kaźmierczak: Serialowy potencjał polskich komiksów po roku 1989
17:10-17:30 Sebastian Smolak: Produktywne seriale, czyli dalsze losy komiksowych opowieści
17:30-17:40 Dyskusja
17:40-18:30 Przerwa kawowa, hol wydziału
Sesja III B 4.59
16:00-16:20 Joanna Kiedrowska: Drugie życie seriali. O polskich serwisach VOD
16:20-16:40 Agata Łukaszuk: Furniture porn, czyli porozmawiajmy o wnętrzu
16:40-16:50 Dyskusja (bez przerwy kawowej)
16:50-17:10 Katarzyna Szuchiewicz: Product placement w polskich serialach
17:10-17:30 Aleksandra Szczepańska: Nie tylko Ojciec Mateusz, czyli city placement w polskich serialach
17:30-17:40 Dyskusja
17:40-18:30 Przerwa kawowa, hol wydziału
18:30 (Aula 1.43) Panel dyskusyjny z udziałem scenarzystki Agnieszki Kruk (StoryLab.Pro), dziennikarki Anety Kyzioł (Polityka) i filmoznawcy Artura Majera (PWSFTviT) + pokaz pierwszego odcinka serialu Artyści
Komitet organizacyjny:
dr hab. Paweł Sitkiewicz, prof. nadzw.
mgr Paulina Pohl
mgr Krystyna Weiher
mgr Tomasz Pupacz
Partnerzy:
Akademickie Centrum Kultury UG Alternator
DKF UG Miłość Blondynki