fbpx Mniejszości narodowe i etniczne - konferencja | Uniwersytet Gdański - University of Gdańsk

Jesteś tutaj

Mniejszości narodowe i etniczne - konferencja

Beata Czechowska-Derkacz
rzecznik prasowy Uniwersytetu Gdańskiego
Biuro Rzecznika Prasowego
80-952 Gdańsk-Oliwa
ul. Bażyńskiego 1a, p. 123
tel. (+58) 523 25 84 lub wew 25 84
e-mail: prasa@ug.edu.pl
http://ug.edu.pl/pl/info_dla_med
Gdańsk, 12.11.2007 r.

INFORMACJA PRASOWA

W dniach 12-14.11 2007 r. odbędzie się konferencja naukowa pt. "Mniejszości narodowe i etniczne w ciągłości i zmianie społecznej - problematyka podmiotowości i tożsamości. Między pedagogicznym a ekonomicznym i politycznym uczeniem (się)". W czasie konferencji poruszone zostaną m.in. zagadnienia dialogu międzykulturowego i postrzegania praw mniejszości jako nieodłącznej części obrony praw człowieka. Zapraszamy.

Konferencję "Mniejszości narodowe i etniczne w ciągłości i zmianie społecznej - problematyka podmiotowości i tożsamości. Między pedagogicznym a ekonomicznym i politycznym uczeniem (się)" zorganizowali: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańska Wyższa Szkoła Humanistyczna, Międzynarodowa Akademia Badań nad Mniejszościami Narodowymi.
Konferencja odbędzie się w dniach 12-14.11 br. W Ośrodku Hotelowo Konferencyjnym ORLE, ul. Lazurowa 8.

INFORMACJA O KONFERENCJI

Prof. nadzw. UG dr hab. Kazimierz Kossak-Główczewski, IP, WNS, UG
Mgr Adela Kożyczkowska, IP, WNS, UG

Mniejszości narodowe, etniczne i inne nabierają dziś odmiennego znaczenia niż to działo się jeszcze kilka lat temu. Zmieniające się tło społeczne, polityczne i ekonomiczne w naturalny sposób otwiera nowe przestrzenie dla badań nad mniejszościami i dla mniejszości.
Zapraszając do uczestnictwa w Konferencji organizatorzy postanowili otworzyć jedynie przestrzeń do debaty i poczekać co z tego wyniknie.
Warto podkreślić, że to sami uczestnicy Konferencji odsłaniać będą przestrzenie, które dziś jawią się jako ważne przede wszystkim ze względu na ścierające się wpływy tego co globalne oraz tego co lokalne. Z jednej strony coraz bardziej jednocząca się Europa, która poszukuje wspólnych tradycji, korzeni, wspólnych miejsc; z drugiej coraz silniej akcentujące swą odrębność lokalności i regionalności. Rodzące się tu napięcia wynikać mogą ze starć skrajności, a te w obu przypadkach są niepokojące: od utraty tożsamości i dryfowania w oderwaniu od tego z czym można się identyfikować do obszarów wybłyskującego nacjonalizmu a nawet faszyzmu (czego niestety jesteśmy świadkami). Szukanie optimów to ciągłe balansowanie między skrajnościami.
Innym ważkim problemem z jakim przychodzi się dziś mierzyć politykom, pedagogom, socjologom, historykom i wielu innym... to kwestia imigrantów, którzy od zawsze pojawiali się w Polsce jako kraju-miejsca; kraju w którym obcy próbują budować swój bezpieczny dom. Okazuje się jednak, że wobec nowych imigrantów polska polityka, polska edukacja są dziś nieporadne i nie są przygotowane do mierzenia się z tymi nowymi zagadnieniami wielokulturowości; a przecież za nimi stoją konkretni ludzie - kobiety, mężczyźni, dzieci - który często w swych krajach-ojczyznach przechodzili piekło...
Są też tacy imigranci, którzy budzą nasz, Polaków, zachwyt - i zastanawiamy się jak to jest, że ktoś z dalekiego, pięknego i bogatego kraju przyjeżdża do Polski gdy tym czasem wielu Polaków wyjeżdża tam za chlebem... I tu otwiera się kolejny obszar, kolejne miejsce gdzie ujawnia się potrzeba debaty...
Pojawia się też inne pytanie, które każe zastanowić się nad aspektami sprawiedliwości ekonomicznej i udziału mniejszości w domenie rynku wymiany towarowej oraz redystrybucji dóbr wypracowywanych przez dany naród w danym państwie. Pytanie o wymiary sprawiedliwości społecznej na nowo zwraca nas polityków, pedagogów, socjologów, historyków... do sprawy uczestnictwa we wspólnocie politycznej i rzeczywistej równości praw wszystkich jej obywateli. Czasami bowiem złudzenie równości i sprawiedliwości przysłania rzeczywiste niesnaski, nienawiści i praktyki dyskryminacyjne.
Na tym tle szczególnego znaczenia nabiera kwestia poszukiwania inspiracji dla praktyk edukacyjnych i pytanie o to jak uczyć - kształcić, wychowywać - dzieci polskie, kaszubskie, romskie, białoruskie, ukraińskie, tatarskie by umiały tworzyć w przyszłości taką wspólnotę polityczną by mogły w niej bezpiecznie dla siebie i innych budować swe zwyczajne życie, swą tożsamość, odrębność i wspólność.
Tak więc otwarcie/stworzenie miejsca do debaty, dyskusji i uczenia się zaowocowało tym, że sami uczestnicy konferencji wskazać mogą te obszary i te kwestie, które z racji ich studiów i ich praktyki okazały się istotne i znaczące.

Beata Czechowska-Derkacz
rzecznik prasowy UG
Biuro Promocji
prasa@univ.gda.pl

ZałącznikWielkość
Plik Treść wydarzenia w formacie WORD19.86 KB