Gdańsk, 08.09.2004 r.
INFORMACJA PRASOWA
7 września 2004 roku na wspólnym posiedzeniu sejmowych Komisji: Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Finansów Publicznych odbyło się pierwsze czytanie projektu ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Budowa Bałtyckiego Kampusu Uniwersytetu Gdańskiego w latach 2005-2013" Uzasadnienie do ustawy referował poseł Jerzy Młynarczyk. Projekt kampusu przedstawił Rektor Uniwersytetu Gdańskiego, prof. Andrzej Ceynowa.
7 września 2004 roku na wspólnym posiedzeniu sejmowych Komisji: Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Finansów Publicznych odbyło się pierwsze czytanie projektu ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Budowa Bałtyckiego Kampusu Uniwersytetu Gdańskiego w latach 2005-2013" Uzasadnienie do ustawy referował poseł Jerzy Młynarczyk. Projekt kampusu przedstawił prof. Andrzej Ceynowa Rektor Uniwersytetu Gdańskiego. Na posiedzeniu komisji nie było jeszcze stanowiska rządu RP w sprawie projektu. Nie odbyło się także głosowanie nad projektem ze względów proceduralnych. Teraz projekt powinien wrócić do komisji. Inicjatywę budowy Bałtyckiego Kampusu Uniwersytetu Gdańskiego wspierają pomorscy posłowie oraz władze samorządowe i wojewódzkie - wszyscy widzą w tym projekcie ogromną szansę rozwoju nie tylko dla Uniwersytetu Gdańskiego, ale przede wszystkim dla całego naszego regionu. Bałtycki Kampus UG jest także szansą stworzenia właśnie na Pomorzu najsilniejszego ośrodka akademickiego i naukowego spośród wszystkich uniwersytetów regionu Morza Bałtyckiego. Pierwsze spotkanie pomorskich parlamentarzystów w sprawie budowy Bałtyckiego Kampusu UG odbyło się w Warszawie 16 lipca 2004 roku z inicjatywy Marszałka Senatu, prof. Longina Pastusiaka i wszyscy pomorscy posłowie podpisali się pod tym projektem. 21 lipca projekt ustawy jako wniosek wszystkich pomorskich posłów trafił do laski marszałkowskiej.
23 sierpnia 2004 roku odbyło się spotkanie na Wydziale Filologiczno-Historycznym UG, na którym rozmawiano o wspólnej strategii działania w sprawie projektu. W spotkaniu uczestniczyli pomorscy posłowie oraz przedstawiciele władz wojewódzkich i samorządowych: wojewoda pomorski - Cezary Dąbrowski, marszałek województwa pomorskiego - Jan Kozłowski, prezydenci miast: Gdańska - Paweł Adamowicz, Gdyni - Wojciech Szczurek i Sopotu - Jacek Karnowski.
Budowa Kampusu Bałtyckiego to inwestycja szacowna na 694 miliony złotych (z budżetu państwa to kwota 435 mln złotych rozłożona na 9 lat). Zakłada między innymi rozbudowę Uniwersytetu Gdańskiego na terenie istniejącego kapmusu na Przymorzu. Obok już istniejących budynków Rektoratu oraz Wydziałów: Prawa i Administracji; Filologiczno-Historycznego; Matematyki, Fizyki i Informatyki oraz nowobudowanej Biblioteki Głównej UG, zaplanowano budowę nowych obiektów naukowo-dydaktycznych: m.in. Gmachu Głównego UG (z siedziba dla neofilologii), Wydziału Nauk Społecznych; Wydziału Biologii, Wydziału Geografii, Wydziału Chemii oraz Uniwersyteckiego Centrum Sportu i Rekreacji. W ramach wieloletniego planu mieści się także rozbudowa istniejącego Kampusu Sopockiego, Kampusu Gdyńskiego, Stacji Morskiej w Helu, a także obiektów w Gdańsku na ul. Kładki.
Programu Wieloletni Budowy Bałtyckiego Kampusu Uniwersytetu Gdańskiego - uzasadnienie
W Deklaracji z Grazu będącej - jednym z ważniejszych dokumentów określających cele i zadania uniwersytetów w zjednoczonej Europie - podkreśla się, że "Uniwersytety są najważniejszym elementem rozwoju europejskiego społeczeństwa. Wytwarzają, chronią i przekazują wiedzę konieczną do budowania dobrobytu społecznego i ekonomicznego lokalnie, regionalnie i globalnie. Kultywują europejskie wartości i kulturę". Muszą, zatem dążyć do najwyższego poziomu jakości, zarządzania i kierowania. Bez zaangażowania rządów i władz regionalnych w stworzenie warunków dla podejmowania i realizacji wieloletnich planów rozwoju uczelni, rozwój społeczeństwa wiedzy i stworzenie światowych standardów w tym zakresie będzie bardzo trudne.
Uniwersytet Gdański przedstawiając program wieloletniego rozwoju i realizacji inwestycji za główny cel stawia sobie zbudowanie ośrodka badań i dydaktyki na wysokim poziomie, dzięki czemu uczelnia będzie mogła podnieść swą rangę i znaczenie w życiu lokalnym i regionalnym, elastycznie odpowiadać na zmieniające się oczekiwania społeczne. Nie zapominamy o naszych ambicjach związanych z rozwojem współpracy międzynarodowej, promowaniem interdyscyplinarności oraz umacnianiem najlepiej pojętej konkurencyjności.
W przedstawionym planie rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego główny nacisk położono na jego rozbudowę, powstanie obiektów dydaktyczno-naukowych spełniających europejskie standardy jakości i wyposażenia. Wszystko to w przekonaniu, że nauka i edukacja - jak to zapisano także w strategii rozwoju województwa pomorskiego - to niezbędne i główne narzędzia rozwoju.
BAŁTYCKI KAMPUS - lokalizacja : Gdańsk OliwaKampus ten pełniłby rolę centrum naukowo-dydaktycznego i studenckiego Trójmiasta.
Obok już funkcjonujących obiektów naukowo-dydaktycznych tj. Wydziału Prawa i Administracji, Wydziału Matematyki, Fizyki i Informatyki, Wydziału Filologiczno-Historycznego oraz budynku rektoratu, swoje miejsce znalazłyby:
1) Gmach Główny Uniwersytetu Gdańskiego - o powierzchni 25 000 m2,
2) obiekt dydaktyczno-naukowy Wydziału Nauk Społecznych - o powierzchni 20 000 m2, z którego do 2013 roku wydzielony byłby kolejny Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa,
3) obiekt dydaktyczno-naukowy Wydziału Biologii - o powierzchni 19 000 m2,
4) obiekt dydaktyczno-naukowy Wydziału Geografii - o powierzchni 10 000 m2,
5) obiekt dydaktyczno-naukowy Wydziału Chemii - dwa budynki o łącznej powierzchni 30 000 m2, z czego dla potrzeb kierunku "chemia" przeznaczone zostanie 18 000 m2, a dla potrzeb kierunku "ochrona środowiska i zdrowia człowieka" - 12 000 m2,
6) Biblioteka Główna - I etap o powierzchni 9 300 m2jest obecnie w budowie, II etap - magazynowiec o powierzchni 10 000 m2,
7) obiekt dydaktyczno-naukowy Wydziału Matematyki, Fizyki i Informatyki - o powierzchni 10 000 m2, rozbudowa obiektu istniejącego,
8) Uniwersyteckie Centrum Sportu i Rekreacji.
Kompleks ten sukcesywnie rozbudowywany wzbogaciłby się w latach 2009-2013 o kolejnych 5 domów studenckich i 1 hotel asystencki, w których na powierzchni 30 000 m2 zamieszkałoby ponad 1500 studentów i ponad 300 doktorantów oraz młodych pracowników nauki.
SOPOCKI KAMPUS - lokalizacja : górny SopotFunkcjonujące już obiekty Wydziału Zarządzania oraz Wydziału Ekonomicznego wzbogacą się o nowoczesne Centrum Konferencyjno-Szkoleniowe (przy ul. Piaskowej obok Wydziału Ekonomicznego), którego brak w Sopocie jest bardzo odczuwalny. Centrum to będzie także służyć władzom miasta i społeczności lokalnej dla organizacji licznych imprez, konferencji - także o charakterze międzynarodowym.
GDYŃSKI KAMPUS - lokalizacja : Gdynia, ul. PiłsudskiegoAmbicją władz uczelni i samorządu Gdyni jest funkcjonowanie w tym właśnie mieście Instytutu Oceanografii, a w najbliższej przyszłości - Wydziału Oceanologii. Kształci on studentów - jako jedyny w Polsce - na kierunku oceanografia. Rozpoczynająca się w 2004 roku budowa nowoczesnego budynku Instytutu to niewątpliwie wielka szansa dla morskiego rozwoju naszej alma mater.
W tym miejscu nie można nie wymienić Stacji Morskiej Instytutu Oceanografii w Helu, słynącej z oryginalnego fokarium, działalności badawczej i dydaktycznej związanej z odtworzeniem populacji foki szarej. Kolejnym etapem rozwoju Stacji jest budowa morświnarium, co pozwoli naszej uczelni dołączyć do elitarnego w świecie grona badaczy w tej dziedzinie. Szansą rozwoju tej jednostki jest możliwość przejęcia przez Uniwersytet Gdański w ciągu najbliższych lat, przy współpracy z innymi uczelniami naszego regionu, niezwykle atrakcyjnych terenów na Półwyspie Helskim, wykorzystywanych dotychczas przez wojsko. Po przystosowaniu istniejących tam obiektów i uporządkowaniu terenu powstałaby tam "Błękitna Wioska", jednostka o charakterze naukowo-oświatowym.
Po wyposażeniu oceanologów w odpowiedniej klasy statek badawczy, wszystko razem utworzy nowoczesny ośrodek badań morskich i edukacji ekologicznej.
KOMPLEKS PRZY UL. KŁADKI W GDAŃSKUW opisanych powyżej planach przewidywana jest budowa w Kampusie Bałtyckim w Gdańsku Oliwie budynku dydaktyczno-naukowego dla potrzeb Wydziału Biologii. Obecnie ten kierunek studiów i dziedzina nauki funkcjonują w ramach Wydziału Biologii, Geografiii Oceanologii, który jest wydziałem najbardziej rozproszonym pod względem lokalizacji budynków: od Gdańska do Gdyni.
Przy ul. Kładki w Gdańsku biolodzy dysponują zabytkowym obiektem o powierzchni 2 630 m2, oddanym do użytku w 1889 roku. Stan techniczny tego obiektu jest zły.
W 1998 roku rozbudowano kompleks oddając do użytku nowoczesny obiekt Międzyuczelnianego Wydziału Biotechnologii. W związku z tym przewiduje się rewitalizację zabytkowego budynku zmierzającą do pełnego przystosowania go dla potrzeb bardzo prężnie rozwijającego się Międzyuczelnianego Wydziału Biotechnologii Uniwersytetu Gdańskiego i Akademii Medycznej w Gdańsku.
FinansowanieZakłada się, że finansowanie przedsięwzięcia nie powinno zmniejszać nakładów budżetu państwa na inwestycje w innych szkołach wyższych nadzorowanych przez MENiS.
W finansowaniu programu wieloletniego realizowanego w latach 2005 - 2013 o łącznej wartości kosztorysowej 694 000 tys. zł, udział środków z budżetu państwa wyniesie 435 000 tys. zł, natomiast udział pozostałych uczestników w łącznej wysokości 259 000 tys. zł przedstawia się następująco:
- Uniwersytet Gdański - 62 500 tys.
- fundusze strukturalne - 176 500 tys. zł,
- Totalizator Sportowy - 20 000 tys. zł.
Prognozy dla Uniwersytetu GdańskiegoZ prognoz demograficznych i analitycznych opracowań wynika, że w ciągu najbliższych 15 lat zainteresowanych kształceniem w Uniwersytecie Gdańskim może być ok. 60 000 studentów, w tym ok. 40 000 z województwa pomorskiego i ok. 20 000 z województw sąsiednich (czyli 1,5 % zamieszkujących tam obywateli w wieku 9 - 24 lat).
Adresatami oferty edukacyjnej naszej uczelni winni stać się młodzi ludzie zamieszkujący tereny wiejskie i małomiasteczkowe, dla których zdobycie wykształcenia przynajmniej na poziomie licencjatu stworzy duże możliwości dalszego rozwoju.
Wysoki poziom kształcenia w Uniwersytecie Gdańskim przy konkurencyjnych kosztach z pewnością stanie się okazją do pozyskania większej liczby studentów obcokrajowców, polonusów, także z krajów Europy Wschodniej pozostających poza Unią. Uwzględniając jako odbiorców oferty edukacyjnej również osoby obecnie w wieku 20-24 lata należy wziąć pod uwagę potrzebę sprostania oczekiwaniom społecznym i gospodarczym regionu, wobec czego niezbędne stanie się dostosowywanie programów studiów, kursów do mobilności jego mieszkańców na rynku pracy, zwiększenie ilości studiów podyplomowych czy stworzenie konkurencyjnych i interesujących programów nauczania na odległość.
PodsumowanieCały projekt ma przede wszystkim na celu zbudowanie spójnego wizerunku uniwersytetu, ukształtowanego na miarę naszych potrzeb, możliwości i aspiracji.
Wszystko to stworzy uniwersytetowi nowoczesną bazę dydaktyczno-naukową, której nam tak bardzo brakuje, przyczyni się do dalszego rozwoju naszego regionu, również cywilizacyjnego, zatrzyma odczuwalny już odpływ młodych i zdolnych kadr.
Rozbudowa, a co za tym idzie - rozwój Uniwersytetu znacząco wpłyną na rozwój kadr przez pozyskanie specjalistów z zewnątrz, jak i stworzą szanse dla młodych wykształconych osób, przygotowanych do regionalnej i międzynarodowej współpracy.
Funkcjonowanie nad Bałtykiem prężnego ośrodka integracji naukowo-dydaktycznej, badawczej i kulturowej, cieszącego się autorytetem, apolitycznością i społecznym zaufaniem będzie stanowiło konkurencję dla podobnych ośrodków w centralnej i południowej Polsce.
Jego ukierunkowanie na innowacyjność, współtworzenie i tworzenie projektów, również na rzecz rozwoju małych i średnich firm oraz rozbudowy obszarów wiejskich ma na celu zatrzymanie odczuwalnego w naszym regionie odpływu młodych, zdolnych kadr.
Powstające kolejne centra doskonałości, tworzone konsorcja naukowe oraz realizowane przez nie programy i przedsięwzięcia zwiążą specjalistów z różnych dziedzin na wiele lat z regionem, nie pozostając bez wpływu na zatrzymanie tendencji emigracyjnych w poszukiwaniu szans rozwoju intelektualnego i zawodowego w najlepiej rozwiniętych państwach UE.
Beata Czechowska-Derkacz
rzecznik prasowy UG
Biuro Informacji i Promocji
prasa@univ.gda.pl