fbpx II Konferencja o Naturze Boga | Uniwersytet Gdański - University of Gdańsk

Jesteś tutaj

II Konferencja o Naturze Boga

II Konferencja o Naturze Boga

Miejsce: 
Wydział Nauk Społecznych UG, Gdańsk ul. Bażyńskiego 4
Data i czas wydarzenia: 
14.11.2014 - 08:00 do 15.11.2014 - 18:00
Organizator: 
Instytut Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa Uniwersytetu Gdańskiego
Tematyka tegorocznej konferencji poświęconej teologii filozoficznej, jako
ważnego działu współczesnej filozofii religii, nawiązuje do konferencji z
roku 2011. Poprzednia konferencja, gromadząc kilkunastu badaczy, podjęła
zagadnienie wiedzy Boga, w perspektywach: historycznej i systematycznej,
obejmującej aspekty  logiczne, epistemologiczne, antropologiczne i
metafizyczne. W tym roku proponujemy poszerzenie tematyki filozoficznej o
wątki religiologiczne, egzystencjalne i teologiczne, należące zarówno do
dawnej jak i współczesnej myśli.
Generalnym przedmiotem konferencji jest pojęcie mocy Boga. Około
trzydziestu naukowców z kilkunastu uczelni Bydgoszczy, Elbląga, Lublina,
Łodzi, Olsztyna, Szczecina, Warszawy, Wrocławia i Gdańska będzie
debatowało nad między innymi następującymi zagadnieniami.
·         Czy moc Boga, wzięta w Jej nieskończoności jest przez ludzki
umysł poznawalna?
·         Czy ludzki język nadaje się do ujęcia natury Boga, w
szczególności Jego mocy?
·         Jeżeli tak, to w jakim sensie i jakie są racje przypisywania
Bogu wszechmocy?
·         Jakie są pozalogiczne ograniczenia filozoficznego pojęcia
wszechmocy?
·         Czy ludzkie ciało może być miejscem odkrywania Transcendencji i
mocy Bożej?
·         Czy źródła idei wszechmocy Boga są pierwszorzędnie filozoficzne,
czy też religijne i teologiczne?
·         Jak ograniczenia mocy boskiej postrzega myśl buddyjska?
·         Jakie światło rzucają na koncepcję wszechmocy pojęcia wieczności
Boga rozumiane temporalistycznie i eternalistycznie?
·         Czy rozumienie Boga powinno dokonywać się w perspektywie
metafizyki bytu czy perspektywie agatologicznej?
·         Jak pojmowano wszechmoc Boga (bogów) w starożytności,
średniowieczu, czasach nowożytnych i współcześnie?
·         Jak wspomniane rozumienia wszechmocy wpływają na problematykę
rozumienia świata, jego struktury, cudów, praw przyrody, przyczynowości?
·         Czy w Bogu da się wyróżnić różne moce, np. moc absolutną i
uporządkowaną?
·         Jakie znaczenie ma pojęcie wszechmocy dla zagadnień związanych z
problematyką ludzkiej wolności, wyborów, egzystencji, ale też z
problematyką dobra i zła moralnego, predestynacji czy zbawienia i
potępienia?
·         Czy rzeczywiście Bóg jest bytem wszechmocnym i czy Jego
wszechmoc powinna być pojmowana jako pozbawiona granic?
·         Czy da się obronić możliwość sformułowania spójnej koncepcji
wszechmocy, a wszechmocy Boga w szczególności?
·         Czy nie powinno się raczej mówić o niemocy Boga?
·         Czy można zasadnie bronić twierdzenia o wszechmocy Boga po
horrorze moralnym XX wieku?
·         Jaki jest sens stawiania pytania o Bożą wszechmoc?
Dociekania będą prowadzone w aspektach: systematycznym i historycznym, zaś
badacze będą interpretować myśli oraz posiłkować się dokonaniami takich
filozofów i myślicieli jak:  Anaksymander, Heraklit, Ksenofanes,
Empedokles, Anaksagoras, Budda, Platon, Arystoteles, Orygenes, św.
Augustyn, Piotr Lombard, Piotr Damiani, św. Anzelm z Canterbury, św.
Tomasz z Akwinu, Jan Duns Szkot, Wilhelm Ockham, Ryszard Kilvington,
Tomasz Bradwardine, Kartezjusz, Gottfried Leibniz, Gerald de Cardemoy,
Johannes Clauberg, Louis de La Forge, Arnold Geulincx, Nicolas
Malebranche, David Hume, Luis de Molina, Domingo Bañez, Søren Kierkegaard,
Lew Szestow, Yves Ledure, Edward Nieznański, Paul Weingartner, Józef
Tischner, Hans Jonas, Nelson Pike, Richard Swinburne i inni.